השופטים טעמו, כחכחו קלות בגרונותיהם והעניקו את הפרס הנחשב לתפרחת הטובה ביותר. הקטיגוריות בתחרות היו מראה, חוזק - כפי שהוא מתבטא בריכוז החומר הפעיל בצמח וכמובן קיימות, קרי ניצול מינימלי של משאבים סביבתיים מתכלים.



התיאור דלעיל הוא מומצא, אך לא דמיוני: העובדה שיותר ויותר מדינות בארצות הברית מאפשרות גידול וסחר של קנאביס ומוצריו, משנה את עולם המושגים של הענף המתפתח ובעיקר את הדרך שבה הוא נתפש בשיח הציבורי. 


כבר היום נערכות תחרויות בהן מתמודדים מגדלים מצטיינים, כזו המתוארת לעיל. כך למשל המומחה לגידול ולטיפוח זנים של החברה הישראלית אקולנד גרופ, כבר זכה בתחרות הנחשבת Cannabis Cups והיא מתקיימת בארה״ב, באמסטרדם ובטורונטו. הנה כי כן, הקנאביס החוקי משנה את ההתייחסות הציבורית כלפיו ולא ירחק היום שבו ייערכו תחרויות כאלה בעוד ערים בעולם, ממש כשם שתחרויות יין הן חיזיון נפוץ במקומותינו. במקרה של קליפורניה, מדובר אפילו באותו אזור גיאוגרפי, נאפה וואלי.



למה פתחתי דווקא בתיאור התחרות שהשאלה היחידה לגביה היא לא האם תתקיים אלא רק מתי? כי בפרק הקודם סקרנו כאן את אחד מאפיקי ההשקעה המרתקים ביותר שנפתחו בשנים האחרונות עבור המשקיעים הישראלים, שוק הקנאביס המסחרי. 


פרס לחברה הישראלית אקולנד גרופ בתחרות Cannabis Cups צילום: Harry Resin
פרס לחברה הישראלית אקולנד גרופ בתחרות Cannabis Cups צילום: Harry Resin


סחר חוקי בקנאביס נהוג כיום בעשר ממדינות ארצות הברית, והצפי הוא שמספר המדינות רק ילך ויגדל.



בעזרת חברת אקולנד שמאפשרת לישראלים השקעה והשתלבות במגוון עסקים שפועלים כחוק בקליפורניה (המדינה הגדולה ביותר בעולם בה מתבצע מסחר חוקי בקנאביס), החלטנו לצלול אל נבכי השוק המרתק הזה, שכן רק לעיתים נדירות מתאפשר להציץ אל קרביו של ענף מתפתח שנמצא בצמיחה מואצת, ממש כאילו ניתן היה לחזור בזמן עם סטיב ג'ובס המנוח לימים הראשונים של "אפל", כשהרעיון של מחשב-אישי (שלא לומר סמארטפון), היה עדיין בחיתוליו.




כשהעשן מתפזר


כשאנחנו חושבים על קנאביס, אנחנו חושבים לרוב על עישון, אבל במקומות בהן הפך קנאביס לחוקי, ובמיוחד בקליפורניה, אנחנו נחשפים למגוון של מוצרים שמיועדים למי שמסתייגים מעישון מסיבות בריאותיות או מעדיפים לצרוך קנאביס בדרכים אחרות, דיסקרטיות יותר או פונקציונליות. 



אחת הווריאציות האלטרנטיביות הראשונות הייתה באמצעות איוד, בדומה לטכניקה שמוכרת למעשני סיגריות, רק ללא ניקוטין. רק שאם איוד נתפס על ידי לא מעט צרכנים כמעין צורה מתקדמת של עישון, אזי שהשלב הבא – פיתוח של מוצרי מזון מבוססי קנאביס או שמנים שהופקו מהצמח, כבר מתכתבות טוב יותר עם הטרנד הירוק והבריאותי. למעשה, בחלק מחנויות הקנאביס החוקיות בקליפורניה, ניתן לראות מדפים שמזכירים הרבה יותר רשת של מזון בריאות מאשר, נניח, קופי-שופ באמסטרדם.



את התחושה הזאת, מחזק מי שמכיר היטב את תעשיית הקנאביס החוקי מקרוב, אביעד שייביצ, יו״ר אקולנד גרופ שפתחה בפני קהל המשקיעים מישראל כמה ערוצי השקעה בתחום: ״למעלה מ-30% מהצריכה, מתבצעת היום באמצעים שאינם עישון – שמנים, תמציות, מאכלים ומשקאות, קרם גוף. 



התחושה הכללית בקשר לקנאביס היא שאם זה צמח פלא, אזי הוא יכול לעזור לכולם. לעזור בבריאות, בהרגשה הטובה, בהתרוממות רוח וכמו שהוא מגוון באופן הצריכה שלו, כך הוא מגוון בשימוש שלו.״ 




מחקר ופיתוח


אקו לנד אינה מציעה השקעות רק בתחום הגידול או הסחר החוקי בקנאביס. בצורה אופיינית לשוק מתפתח במהירות כה גדולה, לא רק מספר הצרכנים גדל עם כל מדינה שעוברת לגליזציה מלאה, אלא גם במדינות בהן הקנאביס חוקי, אנו רואים צמיחה מהירה בעסקים משלימים לפעילות הליבה: 


חנויות שמלאי המוצרים ובמיוחד המגוון בהן גדל מיום ליום, הן אולי השינוי שהכי קל לראות בעין, אבל מאחר שמדובר בתחום שמחובר היטב לאי-קומרס, הרי שאנו חוזים במגוון אפליקציות סביבו: מפלטפורמות שנועדו להרחיב את הידע של הצרכן או לאפשר לו עדכון על מוצרים חדשים, השוואות מחירים, איתור של נקודת המכירה הקרובה אליו ועוד – ממש כפי שאנו מכירים מתחומי סחר מסורתיים יותר, דרך כאלה שמיועדות דווקא למגדלים ומסייעות להם לעבד נתונים כדי להתייעל ולהשתפר ועד לכתבי עת דיגיטליים או מודפסים שהיו כבר לחלק בלתי נפרד מסגנון החיים הירוק שמתפתח סביב הקנאביס החוקי. 


שלט חוצות, חנות לממכר קנאביס, סן פרנסיסקו.
שלט חוצות, חנות לממכר קנאביס, סן פרנסיסקו.


זאת ועוד – בעידן שבו עסקים מסורתיים רבים מגששים את דרכם לכיוון המסחר האלקטרוני, האי-קומרס, הרי שהקנאביס נמצא שם כבר מזמן, עוד מהתקופה שבה גודל, שווק ונצרך במחתרת. גם בתחום המחקר והפיתוח נראים ביטויים של צמיחה מואצת: מעבדות, מכוני מחקר, ארכיון, מיכון וכל המעטפת ההיקפית מתחום המו"פ, נמצאת בהליך של גידול מואץ. 



זאת אולי הסיבה שתחום הקנאביס המסחרי, משך אליו משקיעים נבונים שידעו לזהות את הפריחה שחווה הענף: שייביצ: ״אקולנד גרופ נכנסה לתעשיית הקנאביס כבר בשנת 2015, אז החלה להשקיע בדנוור, קולורדו. כיום היא מבססת את פעילותה בקליפורניה ומחזיקה רישיונות לכל אורך השרשרת: גידול, ייצור, הפצה ומכירה של קנאביס ופותחת הזדמנויות למשקיעים ישראלים להיות שותפים חלוציים בשוק הקנאביס החוקי בארה״ב החל מהשקעה בחוות גידול ועד השקעות במותגי קנאביס״.  



כתבו עליו בעיתון...


אחד השינויים הגדולים ביותר שעובר ענף הקנאביס החוקי, מתבטא באופן שבו הוא מסוקר באמצעי תקשורת ייעודיים: אתרי אינטרנט, מגזינים ועוד מנתחים את התופעה משלב הגידול, דרך השוואות בין זנים ועד לביקורת על איכות התוצר הסופי, סיורים בנקודות מכירה ועוד. 



מבחינות רבות מזכיר הסיקור העיתונאי של הקנאביס את התחום הקולינארי: הקשר החקלאי כולל עולם מושגים "טרואר" – מכלול הגורמים האקלימיים והגיאולוגים (ויש שטוענים גם האנושיים) שמעצבים את חומרי הגלם. מכאן, בתפקיד השף, מי שמפליא להפוך חומר גלם איכותי למעדן שמוגש ללקוח, וכמובן ביקורת על האיכות, טיב השירות ועוד.



עכשיו, בואו ונחזור אל פסקת הפתיחה של הכתבה הזאת ונגלה עד כמה תיאור התחרות שנועדה לאתר את התפרחת הנאה ביותר בנאפה ואלי, אינה בגדר פנטזיה, אלא קרובה מאוד למציאות.



בפרק הבא: חקלאות עם דגש על מצוינות - על מעבר גידול הקנאביס החוקי מהחממה אל השדה הפתוח.