לכולנו יש פוליסת ביטוח רכב חובה ואף כיסוי נוסף של צד ג' או מקיף, אך לא תמיד אנו יודעים לעומק מהי תביעת ביטוח? ומהו ההליך במקרה של תביעה? במאמר זה נבין את התהליך, תוך כמה זמן אפשר לצפות לפיצוי? ומי מקבל אותו?
 
התרחשה תאונה או גניבה של הרכב – מה עושים?
תחילתה של תביעת ביטוח היא במקרה ביטוח. מקרה זה יכול להיות תאונת דרכים באשמתכם או באשמת הצד השני, גניבה של הרכב או פגיעה בהולך רגל. בכל אחד מהמקרים הללו חשוב לתעד את ההתרחשויות. אם הרכב נגנב חשוב להודיע מיד גם למשטרה. במקרה של תאונה ללא נפגעים (נזק לרכוש בלבד) חשוב להרחיק את הרכבים מנתיבי הכביש ולהחליף את פרטיכם עם פרטי הנהג השני.

חשוב שלא להודות מיד באשמתכם. תביעת הביטוח של החברה שלכם תתרחש רק אם אתם אשמים בתאונה. אם היא נגרמה בשל חוסר זהירות או עברה מכוונת של הנהג השני (למשל אם נסע באדום או ברשלנות) אתם תתבעו את ביטוח הרכב שלו.
 
תהליך הגשת התביעה
את תביעת הביטוח חשוב להגיש מוקדם ככל האפשר לאחר התרחשות התאונה. יש לצלם את החלקים שנפגעו בכל רכב (אל תוותרו על צילומי הרכב השני על מנת שנהגו לא יוכל לטעון לאחר מכן שגרמתם לנזקים נוספים). לאחר מכן יש לקבל את פרטי הנהג, להעתיק את פרטי לוחית הרישוי, לבדוק כי לנהג השני יש פוליסת ביטוח בתוקף (כדאי לבדוק אם יש לו ביטוח מקיף) וכן לבדוק את פרטי רישיון הנהיגה שלו. 
את כל הפרטים הללו יש להעביר בצורה מסודרת לחברת הביטוח שלכם כולל תיאור מלא של ההתרחשות שהובילה לתאונה, תנאי התאורה ומזג האוויר. בשלב זה חברת הביטוח תיצור קשר עם חברת הביטוח של הנהג השני.

מי משלם את ההשתתפות העצמית?
כאשר חברת הביטוח מפצה אתכם על התאונה או מעניקה סכום כספי לתיקון הנזק עליכם לשלם השתתפות עצמית בסכום שנקבע בפוליסה. אם רכשתם הרחבה לביטול השתתפות עצמית לא תצטרכו לשלם בשלב זה דבר.
 
חברות הביטוח מתדיינות ביניהן מי האשם בתאונה ולפי קביעת האשמה יוחלט מי יזכה לפיצוי בלבד ומי יצטרך לשלם את ההשתתפות העצמית על הנזק. לעתים, הנתונים אינם חד משמעיים ובמקרה זה הדיון יגיע לבית הדין לענייני תעבורה. בזמן הזה תצטרכו לתבוע את החברה שלכם או לתקן את הנזק מכספכם האישי עד אשר תהיה הכרעה בדבר גרימת התאונה ואז הצד המפסיד בתביעה יחויב לשלם את הנזקים שנגרמו לצד השני.
 
מה עושים אם לאחד הצדדים אין ביטוח מקיף או צד ג'?
ביטוח החובה מכסה נזקי גוף וביטוח צד ג' מכסה את נזקי הרכוש של נהג אחר. במקרים מסוימים לאחד הנהגים יש ביטוח מקיף המכסה את הנזקים של שני הצדדים במקרה שהמבוטח בביטוח זה גרם לתאונה. במידה והנהג הפוגע היה מכוסה בביטוח חובה בלבד ניתן לתבוע אותו בבית הדין לענייני תעבורה ולדרוש את הפיצוי המתאים. 
 
איך אפשר להגיש תביעה לחברת הביטוח?
בעבר, על מנת להגיש תביעה לחברת הביטוח היה צריך להפגש באופן אישי עם סוכן הביטוח או להתקשר אליו. להגיע לפגישה ובה לתאר את הגורמים לתאונה, תוואי הדרך ונתונים נוספים. כיום, חברות רבות מאפשרות להגיש את התביעה ישירות מהטלפון הנייד באמצעות אתר אינטרנט המותאם לסלולר או אפליקציה. ניתן להעלות תמונות של הנזק בזמן אמת, להעלות את פרטי הנהג השני, רישיון הנהיגה שלו, מספר לוחית הרישוי ופרטי פוליסת הביטוח שלו. 
תהליך התביעה הוא מהיר בהרבה וגם קבלת הפיצוי המגיע לכם. במידת האפשר חברת הביטוח תציע לכם לבצע את התיקון במוסך הסדר. שימוש במוסך זה יכול לעלות לחברת הביטוח סכום נמוך יותר משימוש במוסך על פי בחירתכם אך אינכם מחויבים בכך.
 
תיקון של רכב שהוגדר כטוטאל לוס
בחלק מהמקרים לא ניתן לתקן את הרכב. חברות הביטוח מגדירות נזק של 50%-70% כטוטאל לוס – או אובדן מוחלט של הרכב. במקרה כזה, אם הפוליסה שלכם כוללת רכב חלופי תוכלו לזכות לרכב שכור עד ליום שבו תקבלו את הכספים על מנת לרכוש רכב חדש. תביעת טוטאל לוס תקבע על פי הערכת השמאי במוסך ולאחר אישורה יחל תהליך קבלת הפיצוי.