כדי שנוכל להתכונן למה שמצפה לנו, לקחנו לשיחה את דניאל מסטר, מומחה בקידום אתרים והבעלים של חברת מסה מדיה שיווק דיגיטלי.

דניאל, בוא נעשה קצת סדר, מהי המגמה הכללית של גוגל?

"אוקיי, אז המטרה של גוגל היא בסופו של דבר להתאים את עצמה לאופן החיפוש של הגולשים. כל האלגוריתמים והעדכונים שהיא מציעה נועדו לשפר את חוויית הגולש בסופו של דבר. לכן, המשפט "If you can't beat them, join them" מתאים ביותר כאשר עוסקים בתחום כמו קידום אתרים  אינטרנט. אם אנחנו רוצים להגיע לתוצאות הטובות ביותר, הקידום שלנו צריך להתמזג עם גוגל בטבעיות".

אתה יכול לתת דוגמאות?

"בוודאי. אחת המגמות הבולטות שהולכות לתפוס תאוצה ב-2020 היא חיפוש קולי בגוגל. מכיוון שהשימוש במסכים הקטנים של הטאבלטים והמכשירים הניידים רק הולך וגדל, גוגל הבינה שקל יותר להקליט את מילות החיפוש מאשר להקליד אותן על גבי המסך הקטן. וזה עוד לא הכול. החיפוש הקולי מאפשר לנו לגלוש באתרים ללא שימוש בידיים שלנו. למשל, כשאנו נמצאים בנהיגה וצריכים למצוא את כתובתו של רופא השיניים. או כשאנחנו מכינים עוגה ואיננו יכולים להקליד כי הידיים שלנו מלוכלכות. אפשר לעשות חיפוש בגוגל כדי למצוא את המתכון ולראות אם לא שכחנו משהו".

אז מה זה אומר מבחינת הקידום האורגני?

"קידום אתרים אורגני לחיפוש קולי משמעו שאנחנו צריכים לשים לב להיבטים שונים, על מנת שנוכל להתאים את האתר שלנו לצורת חיפוש זו. למשל, גוגל מתעדפת תשובות ענייניות וקצרות לשאלותיהם של הגולשים, ולכן התוכן צריך להיות ברור ונגיש לכולם. גם מהירות הטעינה באתר חשובה מאוד. יש צורך לשמור על זמן טעינה שאינו עולה על 5 שניות. בנוסף, אפשר להגדיל את החשיפה באמצעות החיפוש הקולי אם מחברים את האתר לרשתות חברתיות כמו פייסבוק או גוגל. הגולשים עושים שיתוף באתרים אלה, כך שיותר לקוחות יכולים להגיע לבעל העסק".

ואם כבר הזכרנו את עניין התוכן, גוגל עדיין מעוניינת בתוכן איכותי באתרים?

"התוכן הוא עדיין המלך. אם האתר מקודם במקום הראשון מבחינת גוגל, סביר להניח שלא נמצא בו תכנים קצרצרים המכילים בעיקר את מילות המפתח, אלא תכנים מפורטים ואיכותיים. גוגל דואגת לשדרג את מנוע החיפוש שלה כך שהוא יתאים לתכנים איכותיים של 500 ואף 1,000 מילה. מבחינתה, הגולש צריך לקבל את מלוא המידע על העסק והנושא, ולכן קיימת העדפה למדריכים מקיפים שנותנים את כל המידע לגולש. וזה עוד לא הכול. גוגל מחפשת איכות בכל דבר, גם בתכנים האינפורמטיביים. כך שכדאי מאוד לצרף לינקים ומקורות לתכנים שעליהם מתבססים, כמו בוויקיפדיה".

ומה לגבי בניית קישורים באתר?

"גם לקישורים יש משקל כבד בכל הקשור לנושא של קידום אתרים בגוגל. דבר ראשון, תכני האתר צריכים להיות מותאמים לקהל היעד הן מבחינת התוכן והן מבחינת הקישורים שלו. קל יותר להקים קישורים פנימיים, אך חשוב לוודא שהם ממוקמים במקומות הנכונים, כך שיאפשרו לגולש להגיע אל המידע שהוא מחפש. באופן כללי, לא מומלץ להוציא מהעמוד יותר משני קישורים, אחרת זה פשוט ייצור עומס. לגבי הקישורים החיצוניים, זה קצת יותר מורכב, כי אנחנו צריכים להסתמך בעצם על גורם חיצוני שיוציא לנו את הקישורים מהאתר. במקרה זה הייתי ממליץ לפנות אל מומחה לקידום אתרים מקצועי כדי שילווה את בעל העסק בכל התהליך ויציע פתרונות. אחרת, עלולים ליפול לאתרי זבל שרק יפגעו בקידום האתר".

יש כל כך הרבה עסקים והתחרות ביניהם גדלה. קיימים גורמים שעליהם גוגל תיתן דגש במיוחד?

"לקראת 2020 והלאה גוגל מפתחת אלגוריתמים משוכללים יותר שיעזרו לה לזהות את האתרים המוערכים ביותר על ידי הגולשים, ובהתאם לכך גם לתת להם את הדירוג המתאים. מדדים חדשים צפויים להיכנס לתמונה. גוגל תמדוד כמה אנשים שמרו את שם הטלפון של העסק באנשי הקשר שלהם בטלפון הנייד, או כמה אנשים חיפשו את מיקום העסק על גבי המפה. היום כולם כבר יודעים שגוגל שולטת במאגרי אינפורמציה רבים ויש לה את הכוח לעקוב אחר הרגלי הגלישה שלנו. היא מנצלת את הידע הזה לטובתה כדי לבחון את מידת הפופולריות של העסקים".

מהו "אתר מוערך"?

"גוגל בוחנת בעצם עד כמה הגולשים נכנסים לאתר מסוים וכמה זמן הם נשארים בו. כמו כן, היא בודקת עד כמה הגולשים מזכירים את העסק בפלטפורמות שונות כמו רשתות חברתיות, ומהן התגובות עבור השירות. האם מרבית התגובות חיוביות או שליליות?"

מה יכול לעשות עסק כדי לבלוט ולזכות באהדת הגולשים?

"דבר ראשון, על העסק לתת שירות אמין ולהתנהל ביושרה. כך יגדלו הסיכויים שלו לקבל תגובות חיוביות מצד הגולשים, וכך גם יגיעו אליו יותר לקוחות פוטנציאליים. דבר שני, גוגל אוהבת לקדם בעלי עסקים שמציעים שירות ייחודי לגולשים שלהם, שירות שאין למתחרים. לדוגמה, מרפאת שיניים שפתוחה 24/7 באזור הצפון, לעומת מרפאות מתחרות באותו האזור שעובדות רק עד שש בערב".

כל כך הרבה דברים שבהם צריך להתעדכן. מה עושה עסק מתחיל?

"אף בעל אתר אינו חייב לקדם את האתר שלו באופן עצמאי. לשם כך יש מומחה לקידום אתרים שיכול לעשות איתו את האפיון, לבחון את קהל היעד ולהתאים את שיטת הקידום הרלוונטית. איש מקצוע המתמחה בקידום אתרים, דואג לעקוב אחר העדכונים של גוגל ומקדם את האתר לפי האלגוריתמים שלה. צריך להבין גם שקידום אתרים אורגני הוא תהליך של ממש שעשוי לקחת כמה חודשים. ההגעה לתוצאות הראשונות של גוגל תלויה בגורמים רבים, שאת חלקם הקטן הזכרנו כאן".