סביר להניח שיצא לכם לשמוע את האמרה: 'שריפות אינן קורות, הן נגרמות'. כשזה מגיע למניעת שריפות בבית, המשפט הקצר הזה מגלם בתוכו את כל התורה על רגל אחת. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם שריפה היא פשוט למנוע אותה. הנה כמה טיפים שאם תשכילו לאמץ ולקחת לתשומת לבכם, הסיכוי שתפרוץ אצלכם שריפה הוא כמעט אפסי.

מפסק ראשי תקין
בעולם המודרני חלק ניכר מהשריפות הן כתוצאה מכשל במערכת החשמל. תפקידו של מפסק האבטחה (הנקרא מפסק פחת) לנתק את אספקת החשמל בבית ברגע שהוא מקבל חיווי על קצר. למה זה חשוב? כי במקרה של קצר ללא הפסקת הזרם עלולה לפרוץ אש. פעולת המפסק לא מאפשרת למצב הזה לקרות. 

ועדיין, למרות שכל מבנה מחויב במפסק אבטחה תקין, ההערכות הן שבערך רבע מהשרפות שפורצות במבנים בישראל מקורן בקצר חשמלי. אלו קורות בין היתר כי מפסקים מתקלקלים. הפתרון: הקפידו לבדוק, על בסיס חודשי, את תקינות המפסק. 

לשם כך, עליכם ללחוץ על הלחצן המותקן על מפסק הפחת זה אמור ל"הקפיץ" את המפסק  ולהפסיק בבת אחת את כל זרימת החשמל בבית. הלחיצה על הלחצן מדמה קצר חשמלי ובאמצעותו מוודאים שהמפסק לא נתקע והוא מגיב למצב של קצר. אם המפסק לא "קפץ" ולא ניתק את החשמל בכל הדירה, משמע יש תקלה. 

בנוסף, מפסק זה מונע בין היתר התחשמלות במקרה שיד אדם נגעה בחוט חשמל חי. בהזדמנות זו ראוי לבדוק גם את מצבם התקין של מפסקי החשמל על לוח החשמל. יש לקרב את גב היד למפסקי החשמל ולחוש אם מי מהם חם יתר על המידה. מפסק חם או מצב בו זרימת החשמל לא מפסיקה באופן מידי בעת לחיצה על הלחצן מצביעים על תקלה ויש להזמין  בדחיפות, חשמלאי מוסמך לאיתור התקלה. 

בכל מקרה מומלץ להחליף מפסק פחת ומפסק ראשי בכל עשר שנים לכל הפחות. בנוסף, מעת לעת מומלץ גם לבדוק את תקינות שקעי החשמל.

מכשירי חשמל
מכשירי חשמל עשויים לייצר סכנה לשריפה גם כשמפסק הפחת  תקין. בעיה פנימית במכשיר עלולה לגרום להתחממות יתר והתלקחות, תנור חימום או מייבש שיער עלולים לגרום לחפצים דליקים להתלקח, בגדים או חפצים שנלכדים מאחורי מייבש כביסה המצאים גם כן במצב סיכון להתלקחות, מטענים פגומים נוטים להתחמם בצורה מסוכנת וכיוצא באלה. 

הלקח כאן הוא פשוט. בכל הדלקה של מכשיר חשמלי שמייצר חום הקפידו להרחיק ממנו חומרים או חפצים דליקים מעץ, פלסטיק או בד. אל תשאירו תנור חשמלי עם להבה פתוחה או ספירלות בחדר ריק; אל 'תכסו' תנורים פולטי חום, ואל תשאירו את מייבש הכביסה עובד כשאתם מחוץ לבית או כשאתם ישנים.

בטיחות אש
באופן מפתיע אולי, גם בעידן המודרני חוסר זהירות בהתנהלות עם אש ישירה היא אחת הסיבות המרכזיות לפריצת דליקות בבתים. מיקום מרושל או לא זהיר של נרות שבת או נרות חנוכה; סיגריה בוערת שנשכחה ברשלנות בתוך מאפרה או ילד שמחזיק בקופסת גפרורים ובסקרנות בריאה. כל אלו יכולים לצאת מהר מאוד משליטה ולייצר את הניצוץ שיתחיל את השריפה. גם כאן ערנות ומחשבה תחילה הם המפתח. כשאתם מדליקים נרות, אל תניחו אותם בקרבת וילונות או חפצים דליקים אחרים  ובטח שלא חשופים לרוח העלולה להטות את הלהבה. אל תשאירו סיגריות בוערות במאפרות ללא השגחה, וכמובן, אל תתנו לילדים לשחק באש.

בטיחות גז
גם מערכת הגז היא מקור לתאונות ושריפות, לכן על בטיחות בגז אסור להתפשר. אל תרכשו גז מספקים בלתי מורשים ותוודאו שמתקין הגז מאושר על ידי חברת הגז. 

בכל 5 שנים הזמינו ביקורת בטיחות גז מספק הגז שלכם. כאשר אתם משתמשים בכיריים הקפידו שהמשטח נקי ורחוק מחפצים דליקים. אל תכסו סיר שנמצא על להבה במגבת ואל תתנו ללהבה גבוהה לדלוק כאשר אתם לא משגיחים וכמובן, אל תשאירו סיר על כיריים דולקות כאשר אתם מחוץ לבית. בנוסף, בעת נסיעה לחופשה בארץ או בחו"ל חובה לנתק את מפסק הגז הראשי ולא להסתפק בסגירת המפסק של הכיריים בלבד. 

הימנעות משריפה - אמצעי בטיחות (צילום: Shutterstock)
הימנעות משריפה - אמצעי בטיחות (צילום: Shutterstock)

אמצעי בטיחות
בנוסף להתנהלות אחראית והקפדה על כללי בטיחות של חשמל, אש וגז מומלץ לגבות את הבית בעוד כמה אמצעי בטיחות. תמיד טוב שיהיה מטף עם אבקת כיבוי דחוסה בבית ושיהיה בהישג יד באזור המטבח. במקרה ומשהו התלקח ליד הכיריים, תוכלו באמצעות המטף לנטרל בקלות יחסית את מוקד הדליקה בלי שייגרם הרבה נזק. גם מחבט יד לכיבוי אש יכול לסייע במקרים כאלה.

אמצעי נוסף שניתן לאמץ ליתר ביטחון הוא גלאי עשן. אלה מאתרים נוכחות עשן עוד לפני שהאש פורצת ומאפשרים להתמודד עם השריפה כשהיא עדיין קטנה וקלה להכלה. מומלץ להתקין אותם במקומות בעלי רגישות מיוחדת, כמו בחדרי ילדים.

הכי בטוח שיהיה גם ביטוח
אין ספק שמי שיאמץ את אמצעי הזהירות שהזכרנו יקטין מאוד את הסיכוי לשריפה, ועדיין, תמיד טוב להיות מכוסים גם בביטוח מתאים, על כל מקרה שלא יקרה. 

בהקשר הזה שווה לנצל את ביטוח המשכנתא שהבנק מחייב אותנו לקחת. הביטוח אמנם נועד להבטיח את האינטרס של הבנק אליו משועבד הנכס, אם חלילה הנכס יהרס בשריפה וערכו 'יימחק' הביטוח דואג שההלוואה לבנק 'תימחק'. אבל מה בנוגע לרווחה שלכם? אם כבר ממילא אתם חייבים לעשות ביטוח (כחלק מתנאי המשכנתא), משתלם לכלול בו כמה הרחבות שישאירו גם אתכם מכוסים למקרה שהבית ייהרס או יינזק בשריפה  (כמו גם במקרה של הצפה כתוצאה ממזג אוויר או פיצוץ בצינור) ולבטח את מלוא עלות הקמת המבנה ולא רק את חלקו היחסי של הבנק. 

בהקשר הזה שווה שתכירו את פוליסת ביטוח משכנתא Smart של הפניקס. מדובר בביטוח משכנתא מותאם אישית עם כיסוי מורחב לא רק למקרה של שריפה, אלא גם לרעידות אדמה ואסונות טבע, כמו כיסוי למקרה של נזקים שנגרמים מפיצוץ בצנרת. בימים אלו מציעה הפניקס את הפוליסה במבצע המעניק למבוטחים חדשים הטבה של עד חודשיים ללא פרמיה. מהלך רצוי ומשתלם, לא במקום, אלא בנוסף למהלכים שציינו בכתבה.

היכנסו למידע נוסף על ביטוח מבנה