איך לחזק את הקשר בזמן הנקה?
מהיבטים רבים, הנקה היא המשך ישיר של ההיריון, כיוון שהתינוק נולד כשהוא תלוי לחלוטין בגופה של אימו, וביכולתה לטפל בו ולהזין אותו. פעולת ההנקה חוצה גבולות ותרבויות, ומבטאת את נאמנותנו לילדנו ואת המחויבות שלנו להזין ולגדל אותם. כיצד ניתן לחזק את הקשר בהנקה? כל המידע לפניך במאמר זה.

כמה עובדות על חלב אם
חלב האם נוצר מרקמות שמקורן באם, ועם הזמן הוא משתנה בנפחו והרכבו. תחילה, חלב האם נראה כנוזל סמיך ומורכז הנקרא קולוסטרום, המהווה מנה גדושה חלבונים וחומרי הזנה, המתואמים לתינוק רך שזה עתה נולד. כעבור ימים ספורים הקולסטרום הצהבהב הופך לחלב המעבר, ולאחר מכן החלב נעשה לבן. בחלב האם ישנם המון רכיבים שונים, והמספר רק הולך וגדל ככל שמתקדם המחקר בנושא. בכוחו של חלב האם, להשפיע לחיוב על מערכת החיסון של התינוק, ותפקידו לספק את האנרגיה ואת החלבון הבונה את מערכות הגוף לו זקוק התינוק בששת חודשים הראשונים. 

חשיבות השומן והחומרים הנוספים בחלב האם
הלקטוז הוא הרכיב המרכזי בחלב האם המספק אנרגיה זמינה לתינוק, חשוב להתפתחות המוח וספיגת סידן, הרכיב השני בגודלו הוא השומן וחשוב להתפתחות המוח, שמתפתח באופן מואץ בשליש השלישי של ההיריון, ובמהלך שנת חייו הראשונה של התינוק. בנוסף, חלב אם מספק את המרכיבים התזונתיים הדרושים, לתינוק בריא שנולד במועד, כמו: חלבונים, ויטמינים, מינרלים, הורמונים, אנזימים ועוד.

יצירת תנאים להנקה
הצלחת ההנקה תלויה ביכולת ללמוד ולסגל טכניקה גופנית חדשה, שעם לידת התינוק ניתן להתנסות בה לראשונה. הבסיס להצלחה מתחיל ביצירת התנאים, המאפשרים הנקה איכותית ונוחה לאם ולתינוק. 

נוחות
בטרם חיבור התינוק לשד, חשוב להימצא בתנוחה התומכת בגופך. שבי בנוחות, תוכלי להיתמך בכריות כדי להישאר רגועה, הניחי לצידך בקבוק מים בטמפרטורה מועדפת, הישעני על כרית ומצאי את התנוחה שתאפשר תמיכה גם לידייך וגם לרגלייך. ישנן מספר תנוחות להנקה, התנסי בהן בימים הראשונים לאחר הלידה, כך שתוכלי ללמוד מהי תנוחת ההנקה המועדפת עליך, תנוחה זו תהיה המתאימה ביותר למבנה גופך, מצבך, מצב תינוקך וגילו.

תנוחות ההנקה
ישנן תנוחות שונות להנקה, לפניך כמה תנוחות אשר עשויות לסייע לך למצוא את התנוחה הנכונה עבורך:

תנוחת מעבר
תנוחת ישיבה מתאימה לתקופה הראשונה לאחר הלידה. תוכלי לשבת על כורסה, ספה, כיסא או מיטה כשאת זקופה וידיך מגיפות את התינוק, כאשר האחת מצמידה את התינוק לגופך ותומכת בשכמותיו ובעורפו והאחרת תומכת בשד הנגדי. תנוחה זו מתאימה גם כאשר הפטמות פצועות, כיוון שהיא מקלה על אופן החיבור של התינוק אל השד. 

הנקה בשכיבה על הצד
רבות מהאימהות המניקות ישמחו לגלות לך בסוד, שתנוחה זו מקלה עליהן מאוד ומאפשרת להן לנוח בעת ההנקות ובין ההנקות. בתנוחה זו האם והתינוק שוכבים על הצד אחד מול השנייה, כאשר האם תומכת עם ידה האחת בגבו של התינוק ובידה השנייה מצמידה אותו אל השד המניק. אם שדיה של האם גדולים דיים היא תוכל להניק את תינוקה גם מהשד השני מבלי להסתובב לצד הנגדי. כדי להקל אף יותר על ההנקה, ולמנוע את התגלגלות התינוק על גבו, ניתן לתמוך בתינוק באמצעות מגבת מגולגלת או כרית המונחת מאחורי גבו. 

חיבור התינוק לשד
תינוק בריא נולד עם הידע הנדרש ליניקה. כאשר התינוק היה בבטנך הוא למד להכיר את הניחוחות והצלילים שלך, כעת לאחר שנולד הוא יכול לאתר את שדך באמצעות חוש הריח שלו. אפשרי לתינוקך לגלות את השד, הישעני מעט אחורה למנח ביניים בין ישיבה לשכיבה, והניחי את תינוקך על בטנך, כך שיוכל להיעזר בכח הכבידה כדי למצוא את דרכו אל השד. אלו סימני החיפוש שלו ויש בכוחם לסייע בהצלחת ההנקה. 

הצמדה ונוחות לתינוק
הצמדת התינוק לשד היא טכניקה נלמדת, ובכוחה להביא להנקה איכותית, שבה התינוק מקבל את הדרוש לו וההנקה עוברת ללא כאבים. ככל שתתרגלי את הצמדת התינוק לשד, כך תוכלי לחוות הנקה שנעשית טבעית יותר ויותר עם הזמן. 

כיצד להצמיד את התינוק לשד?
הצמדת התינוק מתאפשרת כאשר פיו של התינוק פעור וראשו מוסט מעט לאחור, זוהי הצמדה לא סימטרית ביחס לפטמה, כאשר שפתו העליונה של התינוק קרובה לפטמה ואילו שפתחו התחתונה תהיה רחוקה ככל האפשר. אחת הטכניקות שייסעו להצלחה היא באמצעות הידוק הידיים על השד כך שיצרו את האות C בקרבת העטרה (יצירת מעיין סנדוויץ'), גם כאן מומלץ לשמור על הנקה ביולוגית- הנקה שבה התינוק תר לבד אחר השד בעקבות חוש הריח שלו. טכניקה זו טובה הן להנקה בישיבה והן להנקה בשכיבה. 

הנקה בשילוב תרכובות מזון נוטרילון
שילוב הנקה והזנה באמצעות תרכובת מזון נוטרילון יכולה להיעשות בכל שלבי ההנקה, ולאו דווקא בשל קשיים העולים בעקבות ההנקה. גם במקרה שמחליטים לשלב, תרכובת מזון נוטרילון יחד עם חלב אם, עדיין ניתן לשמר את הקשר וליהנות מהקרבה שיש בהנקה. יחד עם זאת יש מספר הבדלים בין שילוב אכילה מבקבוק להנקה. 

ההבדלים בין אכילה מבקבוק להנקה
1.      קצב זרימת החלב שונה וקיים חשש שהתינוק יעדיף אכילה מבקבוק, בשל קצב הזרימה המהיר של החלב. לכן במקרים אלו מומלץ ללמוד שיטה המאפשרת האכלה מבקבוק, ומחקה את עקרונות ההנקה (על ידי הטיית הבקבוק לזווית כהה הנעה בין 110-100 מעלות והאכלת התינוק בקצב הזהה לקצב ההאכלה בהנקה)

2.      הנקה נעשית לפי דרישה, אך כאשר מדובר על האכלה מבקבוק עם תרכובת נוטרילון, מומלץ לקבוע את היקף ההאכלות מהבקבוק ביחס להנקות, ולהקפיד על זמני הזנה קבועים במהלך היממה. 

3.      תמיד ניתן לחזור אחורה. לעיתים אם מניקה המשלבת תרכובת מזון, משנה את דעתה ורוצה לשוב ולהניק את תינוקה ללא תוספות. ככל שההחלטה תתקבל קרוב למועד הלידה, כך גדל הסיכוי לשוב להנקה מלאה. כמובן, שבמקרים אלו חשוב ומומלץ להיוועץ ביועצת הנקה. 

לתשומת לב, חלב אם הוא המזון הטוב ביותר עבור התינוק

אין באמור לעיל, במידע או בתשובה כדי להוות בדרך כלשהי, ייעוץ רפואי או אחר כלשהו, המלצה או תחליף לטיפול כלשהו או המלצה למוצר או תכשיר כלשהו. אי לכך, יש לקרוא היטב את עלון המידע הנלווה לכל מוצר ולפנות לרופא לצורך קבלת טיפול או ייעוץ רפואי.