משבר הקורונה שפקד את עולמנו בחודשים האחרונים השפיע רבות על המשק הישראלי ועל משקי הבית שבו. רק לאחרונה פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהקורונה כיווצה את המשק הישראלי ב-7.1% ברבעון הראשון ל-2020. רבים מהישראלים מצאו את עצמם או בחל"ת או עם משכורת מקוצצת. גם רבים מהעובדים שבחל"ת לא יחזרו אל מקום עבודתם. דברים אלו הובילו לכך שמשפחות רבות בישראל נמצאות באי וודאות פיננסית.

אחת ההוצאות המשמעותיות למשק בית בישראל הינה קניית רכב והוצאה זו מגיעה לעשרות, ולפעמים גם למאות אלפי שקלים עבור רכישת הרכב. אומנם זוהי אינה תקופה אידאלית להתחדש ברכב, אך עדיין יש אלו אשר רכישת הרכב עבורם היא הכרחית ואין אפשרות לדחות אותה.  בשורות מטה נפרט על הדרכים לקנות רכב בצורה המשתלמת ביותר עם ההסברים המלאים ובלי להחביא את האותיות הקטנות או את הכוכביות.

מבצע "ראש שקט" של יבואנית יונדאי ומיצובישי 

יבואנית יונדאי ומיצובישי, חברת "כלמוביל", הודיעה בתחילת חודש מאי כי בעקבות משבר הקורונה היא יוצאת במבצע "ראש שקט" שבמסגרתו תקנה החברה מכוניות בחזרה מהרוכשים בטווח של שישה חודשים. איך זה עובד בפועל? כל רכב יונדאי או מיצובישי שייקנה יגיע עם "תעודת אחריות" המבטיחה כי החברה תקנה בחזרה את הרכב מהרוכש בטווח של חצי השנה הראשונה מקניית הרכב. 

קניית רכב 0 קילומטר

בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים בוחרים לרכוש רכב "0 קילומטר" מסוכנויות הליסינג או סוכנויות שאינן היבואניות הרשמיות. בדרך זו זוכים הרוכשים ברכב חדש במחיר אטרקטיבי. עיקר השיטה הוא הוזלת המחיר באמצעות "יד" נוספת ברישיון הרכב. "היד הראשונה" היא, כאמור, של חברת הליסינג. למעשה "היד הראשונה" כלל לא השתמשה ברכב, ומדובר ברכב חדש לחלוטין - כך שלעניין ה'יד' אין כאן משמעות ,בעיקר 'על הנייר'(חברות הליסינג מנפיקות מסמך שהרכב נרכש כחדש 0 ק"מ). מי שמתכוון להחזיק את הרכב מעל 3 שנים, "אבדן" היד מאבד משמעות, שכן רוב ירידת הערך כתוצאה מ"איבוד יד" מתרחש בשנים הראשות לחיי הרכב.

לדוגמה: מועדון הצרכנות המוביל בישראל, מועדון הוט זיהה את המגמה של רכישת רכבי 0 קילומטר והחליט להציע לעמיתיו את האפשרות לרכוש רכבי 0 קילומטר של מרבית היבואנים בשוק הישראלי במחירים ייחודים, עם הטבות מיוחדות ופתרונות מימון מגוונים.  

רכב בליסינג (פרטי ותפעולי)

עסקת ליסינג היא עסקה אשר במסגרתה הלקוח רוכש או שוכר רכב מחברת הליסינג. העסקה מתחילה לאחר תשלום המקדמה הראשונה על הרכב ועד תום תקופת ההחזר שנקבעה. 

ישנם שני מודלים מוכרים:  פרטי ותפעולי
כך זה עובד: במקום לשלם בפעם אחת תשלום גבוה על הרכב, ניתן לשלם מקדמה ותשלום חודשי קבוע למשך תקופת זמן מוגדרת שלאחריה יכול הרוכש להחזיר את הרכב ולקבל חדש. במודל הליסינג הפרטי, הרכב הינו בבעלותו של הלקוח מתשלום המקדמה. ישנם אופציות "משחק" רבות בין התשלומים החודשיים, היתרה הסופית והמקדמה על הרכב כך שהחליפה תתאים לממדיו של החתן. במודל הליסינג התפעולי ההבדלים העיקריים הם שבעלות הרכב היא של חברת הליסינג ולא של הלקוח ושכל התחזוקה השוטפת של הרכב הינה באחריות החברה (טיפול שנתי, טסט, תיקונים, ביטוח ועוד).

קניית רכב יד שניה

אם שלוש האפשרויות הראשונות לא מצאו חן בעינכם תמיד נותרת האופציה הקלאסית והיא קניית רכב יד שנייה. כיום ישנם אין ספור דרכים להגיע למוכרי רכב יד שנייה דוגמת יד 2, לוח WIN WIN ומגרשי חברות הליסינג וחברות הטרייד אין (בחברות הטרייד אין ניתן למצוא גם רכבים משנתונים ישנים יותר למי שמחפש רכב בעלות נמוכה). 

חשוב מאד לזכור שהשקעה ברכב היא לטווח ארוך ולכן כדאי מאד להימנע משיקולים שעלולים להתברר כ Penny wise pound foolish - משמע, השקעות שחוסכות בזמן הקצר אבל עלולות לעלות לנו יותר בטווח הארוך. כדאי להשקיע ברכב אמין ואיכותי ולאור המשבר הכלכלי העמוק בתקופת הקורונה, להוסיף ולהבליט בתוך מגוון השקלולים את כמות המוסכים שהרכב צפוי לפגוש. כדאי לוותר על רכב שידוע שקשה לטפל בו ודורש תחזוקה גבוהה לאורך זמן, גם אם הוא נראה מפתה, כי המשבר הכלכלי מביא איתו חוסר וודאות ואי יציבות שצפוי להישאר איתנו בשנים הקרובות. אך בעוד שהתחבורה הציבורית בישראל תמשיך ותשתרך אחרי מדינות העולם, שהסכנה מהידבקות עדיין קיימת וכל זה תוך פעילות מלאה של המשק, קניית הרכב לפעמים בלתי נמנעת. אז לפחות עשו זאת בצורה נבונה.