יו"ר ועד העובדים של רשות שדות התעופה, פנחס עידן, התייחס הבוקר (חמישי) בתכנית "הקבינט" ב-103FM למשבר בענף, ואמר כי "צריך לאפשר לעובדי התיירות והטיסות להתפרנס". לדבריו, "הגיע הזמן לפתוח את השמיים".

הרשות בחל"ת עד ספטמבר?
"הם בחל"ת ואם באמת יפתחו בראשון לאוגוסט נוכל להביא אותם, מחכים כולם רק לחזור לעבודה. הלוואי, והגיע הזמן דרך אגב, כבר פתחו את הכול באמת. חשבנו ביולי, אנחנו גם אם זה בראשון לאוגוסט, הגיע הזמן לפתוח את השמיים, די".

מה קורה ברשות שדות התעופה? שומעים על חברות תעופה שמתחילות להוציא טיסות טיפין טיפין.
"הטיפין טיפין הם יותר על בסיס מטען מאשר נוסעים, לדוגמה היום יש 7 טיסות. המראות ונחיתות, הלוואי ונגיע לאלף נוסעים, די".

כמה מתייצבים לעבודה?
"700-800 עובדים במקום 5,000 עובדים בתקופה כזאת".

כל ה-5,000 בחל"ת.
"ממש ככה".

הם זכאים לתשלום?
"עד היום היו מתוגמלים דרך הביטוח לאומי, מהראשון לחודש לא דרך ביטוח לאומי עפ"י החוק החדש, אלא אם יחליטו להאריך. אני מקווה שגם ההסתדרות תתערב, לפחות לגבי כל אלה במה שקשור לתעופה ולתיירות, צריך לתת להם להתפרנס. כי אם כמו שאמר רה"מ יפתחו את השדה בראשון לאוגוסט, אנחנו צריכים את העובדים האלה. אולי לא את כולם".

אם ההסתדרות לא מאשרת את העניין, מה יקרה מיולי?
"ממשיכים להיות בחל"ת אם הם רוצים, לצערי בלי שיתפרנסו. אלא אם הם יתפטרו ואז יכולים לקבל דמי אבטלה עוד כמה חודשים".

אני מנסה להבין - מי שהתקבל כקבוע, יתפטר, ואף אחד לא יחזיר לו את הקביעות.
"אף עובד מפוטר לא הולך הביתה, יש לנו רשימה של אנשים בהסכם שמיועדים לקביעות ולא הולכים הביתה, דאגתי להם שימשיכו לקבל עד הראשון לספטמבר את השכר שלהם דרך הרשות. האוצר אישר לנו שהרשות תיקח הלוואה וישנו את החוק".

מישהו מתייחס אליכם בממשלה?
"אנחנו מקבלים יחס, הייתי בפגישה עם שני שרים, שרת התחבורה, שר האוצר, פקידי האוצר, מתייחסים אלינו אבל אני אומר – הגיע הזמן אחרי שפתחו את הרכבת, קולנוע, אומנים, והכל - הגיע הזמן לפתוח גם את השמיים לכל האזרחים. ברור שעם מגבלות ואנחנו כבר ערוכים לכל המגבלות, והגיע הזמן לבטל גם את השבועיים בידוד ולתת לעם ישראל לצאת לנפוש לא רק בארץ. אני לא רוצה להגיד לכם איזה מחירים היום המלונות בארץ מבקשים ללילה".

מצד שני המחשבה על לשבת בתוך מטוס עם מסכה כמה שעות, בחברת עוד אנשים.
"בינתיים טסים לאילת, המרחק של זמן טיסה מנתב"ג לאילת זה כמו מנתב"ג לקפריסין ואולי ליוון עוד טיפה. אני חושב שיש מקומות ששם הקורונה בכלל פחות מאצלנו, מה שנקרא מדינות ירוקות, מאשר לבוא לכמה ערים בארץ, שאני חושב שהסיכון יותר גדול".

נחזור לשגרת הטיסות בשנה הזאת?
"הכול תלוי בהחלטת הממשלה, בראש הממשלה, לפתוח את השדה. אנחנו לא נחזור ל-25 מיליון נוסעים. לא משלים את עצמנו, אבל אני מאמין שנוכל להציל מהמעט שנשאר מהקיץ וחגי תשרי. אני מאמין שעדיין אפשר להציל את זה".