משבר הקורונה מביא לשינוי דרמטי בהרגלי הצריכה, ואת המחיר משלמות רשתות הענק הקמעונאיות. בעוד בעבר נהנו רשתות גדולות כמו פוקס, קסטרו־הודיס, המשביר לצרכן ואחרות מדומיננטיות בקניונים, כעת חנויות של רשתות קטנות תופסות את מקומן בהדרגה.

כך למשל התבשרנו בתקופה האחרונה על פתיחתן של עוד ועוד חנויות מרשתות לא גדולות. בין השאר חנכה רשת ההנעלה טבע נאות חנות דגל בקניון עופר, בהשקעה של חצי מיליון שקל. רשת לי קופר מקבוצת בריל הודיעה על השקעה של 2 מיליון שקל בסניפים בקניון באר שבע ובקניון עזריאלי בחיפה. רשת האופנה קיווי השקיעה 210 אלף שקל במרכז ביל"ו סנטר, ואתמול נמסר כי סיטי טיים ישראל, שבבעלות הלנה קצן, מתרחבת עם ארבעה סניפים חדשים בהשקעה של 2 מיליון שקל, בין השאר בקניון עזריאלי מודיעין ובקניון מלחה בירושלים. גם רשת התכשיטים PANDORA תפתח חנויות בקניון עזריאלי מודיעין ובמתחם BIG FASHION באשדוד.

דוגמה נוספת היא של רשת החשמל והאלקטרוניקה א.ל.מ, שבניהול אורי להב, החונכת את סניף הדגל המחודש באילת. בסניף, הממוקם במתחם ביג, הוקמה מחלקת טכנולוגיה נרחבת, עם מגוון רחב של מוצרי סלולר. הרשת מפעילה 42 סניפים ברחבי הארץ.

כדי להגדיל את היקף המכירות, חלק מהרשתות הקמעונאיות יוצאות בקמפיינים שיווקיים. רשת מחסני השוק הודיעה אתמול כי מחזיקי כרטיס האשראי Wincard+ של חברת מקס ייהנו ממבצע של קניית שני מוצרים וקבלת אחד בחינם בשבוע הקרוב. ברשת מחסני השוק, המונה 67 סניפים ברחבי הארץ, מעודדת רשת קניוני עופר את הלקוחות באמצעות חלוקת תלושי קנייה בשווי מאות שקלים.

קניון גבעתיים בימי קורונה. צילום: משה כהן
קניון גבעתיים בימי קורונה. צילום: משה כהן

פעילות הרשתות הקטנות נועדה לפצות את בעלי הקניונים על הירידה הדרמטית במכירות הרשתות הגדולות. עיקר הפגיעה היא בקניוני הענק כמו עזריאלי, עופר ו־TLV, ומורגשת בעיקר בקניונים במרכזי הערים הגדולות.

הירידה במכירות נובעת בין השאר בשל השבתת מרכזי העוגן העסקיים שפעלו בתוך הקניונים: מסעדות, בתי הקפה, בתי קולנוע, משחקיות וחדרי כושר. כיום מתמקדת עיקר הפעילות בקניונים ברשתות הפארם והאופטיקה. מאידך, הרשתות הקטנות רואות בפעילות בקניונים הזדמנות עסקית, שכן דמי השכירות והניהול הנגבים מהם כעת נמוכים יותר. 

הדוחות הכספיים של מרבית הקניונים במחצית הראשונה של 2020 יהיו סבירים יחסית, בזכות המכירות השוטפות, בעיקר ברבעון השני. עם זה, המכה תגיע בעיקרה ברבעון השלישי של השנה בשל הגל השני, אז גם הם צפויים להתמודד עם הפחתות חד־פעמיות של שווי הקניונים.