תומר מור, מנכ"ל תנועת 'מסעדנים חזקים ביחד', סיפר היום (שני) בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM על הקושי הגדול של ענף המסעדנות עקב הטלת הסגר וההחמרה בהגבלות לנוכח העלייה בתחלואה בנגיף הקורונה: "הפיצויים שאנחנו מקבלים לא מספקים, אז תנו לעבוד", והוסיף כי "לאור חוסר האמון בהתנהלות של הממשלה, מסעדנים החליטו לפתוח את העסקים שלהם על דעת עצמם". 

מגל: ראיתי אותך השבוע בירמיהו, נכון? אתה מודה.
 "כן, אני מסתובב שם, בהחלט".

מגל: טוב, מה המצב של המסעדנים?
"לא טוב, בוא ניגע בנקודה הקריטית. אנחנו לא מדברים פה שמאל ימין בהקשר למה שדיברתם מקודם, אנחנו מדברים על כלכלה נטו ועל תעשייה שלמה שמצבה לא טוב. מצבה כרגע לפני סגירה, ואנחנו מצפים שלאור הסגר הקרוב בצער רב נאבד כ-2,000 מסעדות מכל רחבי הארץ, 1,000 כבר איבדנו בסגר הראשון, והסיטואציה לא פשוטה. מסעדנים החליטו לפתוח את העסקים שלהם על דעת עצמם".

מגל: וחטפו קנסות?
"ויחטפו קנסות, כן, מה לעשות, כשאתה נלחם על העסק שלך יש מחיר לכל דבר".

כספית: אני ראיתי אתמול מרואיין אחד, ניסו נדמה לי, שפתח מסעדה ביפו וחטף 5,000 שקלים קנס. השאלה היא אם זה הפיתרון, מה אתם עוד יכולים לעשות? מרי מאורגן ואז כולכם תפתחו ותיקנסו? ואני לא בטוח שהפדיון של יום יכסה לך את הקנסות האלה.
"לא, דבר ראשון הוא לא מכסה, בטח לא במציאות של היום. תראו, מה הפיתרון? הפיתרון הוא מאוד פשוט. אנחנו כבר מהיום הראשון של המחאה באים ואומרים לממשלה, זה הזמן של הממשלה בלי התחשבנויות והתקטננויות להזרים כסף כמובן גם  לתעשיה שלנו. לצערנו נתקלים בדרך חתחתים נורא ארוכה וקשה, כן חשוב להגיד שהתוכנית הכלכלית והפעימות הראשונה והשנייה רובן ככולן כבר נכנסו לתוקף אבל, ויש אבל נורא גדול, פרק הזמן שהכסף מועבר לעסקים הוא פרק זמן של שלושה, ארבעה, חמישה חודשים, אפילו חצי שנה".

"יש כאלה שעדיין לא קיבלו אותו, ובעולם העסקי כמו שיש לכם תשלומים לשלם, לנו במגזר ובתעשייה יש  ספקים ושכר דירה ומיסים וארנונה ועובדים וכל כך הרבה הוצאות, וכשהכסף יגיע בשלב כל כך מאוחר הרבה עסקים כבר ייסגרו למרות שמגיע להם הכסף והם יהיו זכאים אליו, עד שהכסף כבר יגיע זה כמו לנסות להנשים גופה. מתוך המקום הזה, אנחנו מבינים כבר לפני הסגר, אתם יודעים על הסגר הזה כבר חודש, תתארגנו, תזרימו כספים לעסקים לפני הסגר, לפני ראש השנה, זה לא כזה מסובך, הכסף שוכב אצלכם בחשבונות, הרי לא חסר, אנחנו יודעים שלא חסר, תעזרו לעסקים ותבנו קשר של אמון. אבל כל פעם מחדש אנחנו נמצאים באותה סיטואציה כאילו המשפט של איינשטיין, תעשה מה שעשית תקבל מה שקיבלת".

ינון: כן אבל אתה מדבר כאילו אנחנו באיזה ממשלת זדון שרוצה לזסגור פה מסעדות. יש קורונה, אתה יודע, ההנחיות וההגבלות הן בכל העולם. באירופה גם מחמירים את ההגבלות עכשיו בדרך לסגר שני, בניו זילנד סגרו את המדינה. מה אפשר לעשות, זה המצב.
"אנחנו מסתכלים למציאות הבריאותית בעיניים ואנחנו לא בורחים, חשוב להגיד גם בגלל זה אנחנו מאוד מתרעמים על הנושא הזה, שסגרו אותנו. מסעדות, לא במשלוחים, לא בטייק אוואי ולא בהושבה התגלו כלא מדבקות, אנחנו עובדים לפי תו סגול מחמיר. אגב, אנחנו גם לפני הקורונה עובדים עם משרד הבריאות בצורה צמודה ככה שהתעשיה הזו נועדה לשמור על בריאות הציבור. אנחנו באים ואומרים, אגב אני לא בא נגד הממשלה, אני בא לדבר על ההתנהלות שבסופו של דבר עלה פה משבר ובזמן המשבר היא יכולה וצריכה להיות טובה יותר כלפי המגזר העסקי. מתוך המקום הזה אנחנו אומרים בריאות לפני הכל. אגב, היה עכשיו סגר הרמטי אבסולוטי על כלל המגזרים העסקיים והמדינה, אנחנו היינו הראשונים להצטרף בסגר הראשון, כמו חיילים טובים, אבל כשאנחנו רואים שהמשק פתוח ורק התעשיה שלנו סגורה ומצבה הכלכלי קשה מאוד אחנו אומרים חבר'ה אנחנו לא מדבקים, יודעים לשמור על תו סגול ועל בריאות הציבור, המצב שלנו כרגע חשוב מאוד, הפיצויים שאנחנו מקבלים הם לא מספקים ולא כי אנחנו רוצים להרוויח אלא לא מספיקים בשביל לשרוד את המכה הראשונה, אז לפחות תנו לנו לעבוד. אם לא תתנו לנו לעבוד אז תנו פיצויים, אבל אין פיצויים, אז תנו לנו לעבוד. זה אותו מעגל.

כספית: קיצר אין איזה פתרון קסמים שיש לך להציע לנו מעבר ל'תפצו אותנו יותר מהר ויותר טוב'.
"אנחנו מבינים את המצוקה הרוחבית, גם בריאותית וגם כלכלית, מבינים שזו תקופה קשה לכולם אבל אנחנו באים ואומרים יש פה תעשיה של 250 אלף עובדים ומעסיקים, 21 מיליארד שקל ב-2019, שתרמה ותורמת למדינה. העסקים הקטנים והבינוניים הם הקטר שמניע את המשק הישראלי מזה עשור. לא יכול להיות שאתה לא מזין את הקטר שלך בפחם ובדלק ולא נותן לו להמשיך לעבוד, כי בסופו של דבר אם הוא ייעצר מי יניע את הכלכלה? ואז מה נעשה? ואנחנו אומרים, אנחנו רוצים לעבוד ויודעים לשמור על הבריאות, תנו לנו לעבוד, במידה ולא תתנו לנו לעבוד, תדאגו לפיצויים הולמים בזמן אמת רלוונטי כדי שעסקים לא יקרסו. כל עסק שקורס זה עובדים שיוצאים לאבטלה.

מגל: זה נכון, יפצו אותם.
"כלכלה זה לא רק מספרים, זה אנשים".

מגל: אני חושב שבזה אתה צודק, אם סוגרים אז שיפצו. בסדר, הגענו להסכמה.