חנות וירטואלית לשינוי הגישה והלוגיסטיקה/ ניסים אטיאס

את עסק האופנה פתחתי לפני 15 שנה במתחם פאואר סנטר באשקלון. אנחנו מייבאים ותופרים חליפות לחתנים ומתמחים במותגי־על לגברים. במהלך השנים צברנו קהל לקוחות נאמן, לא רק מאזור הדרום. עד שהגיעה הקורונה העבודה רצה יפה. העסקתי עשרה עובדים, מהם שלושה תופרים, אבל כשהתחיל הסגר הראשון הוצאתי אותם לחל"ת.

במקביל, התחלנו לעבוד עם חברת שליחויות, אבל זה לא אותו דבר. למה? כי אני מוכר מותגים יוקרתיים, שזה עניין עם הרבה לוגיסטיקה – הלקוח צריך למדוד את הבגד פיזית על הגוף שלו, ואם יש לו הערות אנחנו צריכים לתקן, לתפור או להחליף.

בשלב מסוים ההוצאות על אחזקת החנות החלו להכביד. שילמתי 30 אלף שקל בחודש שכירות על שטח של 250 מ"ר, ואם תוסיף לזה הוצאות ותשלומים נוספים, אתה מגיע ל־50־60 אלף שקל בחודש לפני שהתחלת לעבוד. אז לפני כחודשיים, כשהחוזה עם המתחם הסתיים, לא חידשתי אותו ועברתי לחנות ששייכת לי בשטח של כ־70 מ"ר ברחוב הרצל.

כרגע נמצאים איתי פה רק הבן שלי אפיק ועובדת נוספת. כל עוד אין חתונות, אירועים ושמחות, המחזור נשאר נמוך. אז מי שמגיעים אלינו אלה בעיקר בחורים צעירים שאוהבים להתלבש.

"כרגע אני מוטרד ממשבר שיש לי מול כמה יבואנים של מותגים מפורסמים שעובדים איתי שנים ארוכות. מאז שעברתי לחנות הקטנה הם מונעים ממני סחורה בגלל שיש להם עוד לקוח באזור. זה מרגיז ומאכזב, כי דווקא בתקופה כזו צריך לעזור אחד לשני, במיוחד כשאתה לקוח ותיק ואמין. במקביל, פתחתי אתר, חנות וירטואלית, כי זה הזמן לשנות גישה ולוגיסטיקה. אני גם משלם לחבר'ה שמפרסמים אותנו ברשתות החברתיות, בתקווה שעד עונת החתונות באביב המצב יחזור לשגרה.

אימפוריו  (צילום: צילום פרטי)
אימפוריו (צילום: צילום פרטי)

הכותב הוא הבעלים של "אימפוריו חליפות חתן ומותגי על". רח' הרצל 21, אשקלון. טל': 050-5380050

מנצל את הסגר לשדרוג החנות/ אומיד כהן

“עליתי לארץ מאיראן בשנת 2001 וכעבור שנתיים פתחתי את החנות שלי ברחוב ויצמן בכפר סבא. אני מוכר נעליים עממיות שמתאימות לכל כיס – גברים, נשים וילדים, חורף וקיץ, מתוצרת הארץ וגם מחו”ל. הנקודה החזקה היא היחס האישי והשירות שאני מעניק. יש אצלנו פתגם שאומר ‘יש הרבה חנויות, מה שקובע זה היחס האישי’. פתחתי בעבר סניפים נוספים שלי בכפר סבא ורעננה אבל זה לא עבד, בעיקר בגלל שלא הייתי שם.

“עד שהגיעה הקורונה העסקתי שלושה עובדים והעבודה רצה, אבל לא חזק. יש בעיה עם אתרי המכירות הבינלאומיים באינטרנט, ש’הורגים’ לנו את הפרנסה. הנזק שהם גורמים לנו הוא גרוע יותר מנזקי הקורונה. למשל, הם לא משלמים מסים על המכירות שלהם, בעוד שאני כיבואן וכבעל חנות משלם המון. בסגר הראשון החנות הייתה סגורה והוצאתי את העובדים לחל”ת.

במקביל, ניסיתי להשכיר חנות אחרת שהייתה לי בכפר סבא, אבל לא הצלחתי, כי זו לא תקופה שאנשים פותחים עסקים. אז לפני מספר חודשים נאלצתי למכור אותה, כי לא יכולתי כבר להתמודד עם הוצאות על שתי חנויות. בדיעבד, זה הקל עליי ועל העסק.

“מהסגר הראשון נכנסתי קצת לתחום המשלוחים, אבל המחזור לא גבוה. אני מוכר נעליים בזול, וזה לא משתלם בגלל העלויות של המשלוחים. אז כרגע נשארתי עם המון סחורה במחסנים. לפני שבועיים נכנסנו לסגר השלישי ועצרנו כמעט הכל, כי אין כמעט הזמנות. בינתיים אני מנצל את ההזדמנות שהחנות סגורה כדי לשפץ ולשדרג אותה, בתקווה שזה ישתלם לנו בעתיד. עם זאת, התקופה הזו נתנה לי זמן לחשוב על כך שאני צריך להיות יותר עם המשפחה, כי עד הקורונה עבדתי יותר מדי זמן בעסק”.

נעלי אומיד (צילום: צילום פרטי)
נעלי אומיד (צילום: צילום פרטי)

הכותב הוא הבעלים של “נעלי אומיד". רחוב ויצמן 92, כפר סבא. טל': 050-6477127

לשלב טכנולוגיות בהליך הרכישה/ דן קריסטל

הצורך של בעלי עסקים, בייחוד בתחום המסחר הקמעונאי, “להמציא את עצמם מחדש” כדי לשרוד ולהצליח כלכלית, שב וחוזר ומודגש גם בסיפוריהם של אומיד, בעל חנות הנעליים, ושל ניסים, בעל המותג, ונראה שהם אכן ביצעו את ההתאמות למציאות הנוכחית. ועכשיו זה הזמן לקחת את זה צעד אחד קדימה ולאמץ טכנולוגיות חדשות. כשמדברים היום על “חוויית משתמש”, מדברים על חוויה המשלבת טכנולוגיות מתקדמות. לדוגמה, ישנם אתרים שבהם ניתן למדוד את הבגדים ולראות בדיוק כיצד הם ייראו על הגוף, באמצעות משקפי מציאות רבודה (AR) ומציאות מדומה (VR) המונפקים דרך האתר - להדפיס את הבגדים אצלכם בבית במדפסת תלת־ממד. אפשר גם ששירות המדידה וההתאמה יתבצע בבית הלקוח אך המדפסת תהיה בחנות, וכך האנשים יגיעו אליה וייחשפו אליה. נכון, זה חדשני בישראל, אך זה הכיוון שאליו הולך המסחר הקמעונאי בעולם.

חן קריסטל (צילום: צילום פרטי)
חן קריסטל (צילום: צילום פרטי)


הכותב הוא יועץ עסקי וניהולי ומומחה בפיתוח ההון האנושי

לקבל החלטות וליישמן במהירות/ שרון ניסים

עם פרוץ משבר הקורונה בשנת 2020 מצאו עצמם עסקים רבים מתמודדים עם מצב שבו עליהם לקבל החלטות וליישמן במהירות. על מנת לשרוד את התקופה, ואף להרוויח, על בעלי העסקים בכל התחומים להמציא עצמם מחדש ולהגיב במהירות לאתגרים וכמובן גם להזדמנויות.

זוהי מציאות שמדגישה את הצורך להיות עם יד על הדופק ולהתייעל בהתאם למצב החדש. לכן, חשוב מצד אחד לבדוק איך ניתן לצמצם עלויות, ומצד שני לראות איך להמשיך לייצר הכנסות. ואכן, אנו עדים לפתרונות יצירתיים של לקוחותינו כמו מעבר לחנות קטנה יותר, פחות עובדים, שמירה על קשר עם הלקוחות הקבועים וביצוע התאמות על מנת להמשיך למכור במשלוחים.

ואיך הופכים את האתגרים להזדמנויות? בשיפוץ החנות וביותר זמן איכות שמבלים עם המשפחה. ומהצד שלנו, הטיפ שלי ללקוחות הוא – שמרו איתנו על קשר, עדכנו אותנו במהלכים שאתם מבצעים, כי יש לנו מגוון פתרונות - ויחד נעבור את זה.

שרון ניסים (צילום: צילום פרטי)
שרון ניסים (צילום: צילום פרטי)


הכותבת היא מנהלת המחלקה העסקית בסניף כפר סבא בבנק הפועלים.

על רקע ההתמודדות המתמשכת במשק עם משבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים, ולתת ידע והכוונה להתמודדות מיטבית בתקופת משבר וחוסר ודאות. מדי שבוע נציג בפניכם סיפורי עסקים מתחומים ואזורים שונים, לצד כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה מאתגרת זו. המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.

אין האמור לעיל מהווה הצעת אשראי, מתן הלוואה ו/או דחיית תשלומים בכפוף לאישור הבנק ותנאיו. אי־עמידה בפירעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.