"כאישה, כואב לי כל פעם מחדש לפגוש נשים שוויתרו על הזכויות שלהן בהליך הגירושין, אם במודע ואם לאו. העוול שנגרם להן גדול, ואני עושה הכול כדי לתקן אותו", מספרת עורכת הדין לענייני משפחה איריס מורנו. בעשר השנים האחרונות עורכת הדין מורנו מייצגת נשים בהליכי גירושין ונלחמת למיצוי זכויותיהן. 

"חשוב שנשים תדענה שגם אם הן כבר התגרשו, הן עדיין לא אחרו את הרכבת. בית המשפט מאפשר לפתוח הסכם גם אחרי שקיבל תוקף של פסק דין כאשר הנסיבות מצדיקות זאת ועל מנת שלא יפגעו זכויות המגיעות לאשה ".

מדוע פעמים רבות נשים לא עומדות על זכויותיהן בהליך הגירושין?
"לנשים רבות קשה מאוד מבחינה נפשית להתמודד עם הליך הגירושין. יש הרבה אמוציות, הרבה מטענים, הרבה 'דם רע', ופעמים רבות נשים רוצות להתנקות מכל זה ולמהר לפתוח דף חדש. הן לא לוקחות בחשבון שאי עמידה על הזכויות בשלב הזה, תעלה להן ביוקר אחר כך כשיחזיקו בית לבד, ויצטרכו לכלכל את הילדים. כאן אני נכנסת לתמונה. אני רואה את התמונה הגדולה, ומתוך ניסיון רב השנים שלי בתחום אני דואגת להוציא את האישה עם כל הזכויות המגיעות לה  לתחילת הפרק הבא בחיים שלה.
 
אגב, לדאוג לכך שהאישה תקבל את מה שמגיע לה, לא תמיד אומר להיסחב שנים בבית המשפט. מתוקף היותי גם מגשרת, אני רואה מקרים רבים בהם שני הצדדים הם רציונליים, אינם מונעים מנקמה, ולא מעוניינים במלחמות בבתי משפט שיעלו להם כסף רב. את הכסף הזה הם מעוניינים לשמור להם ולילדים שלהם. במקרים כאלה המלאכה קלה יותר. בתור עורכת דין לגירושין שטיפלה במאות מקרים לאורך השנים, אני בהחלט יודעת לדאוג לכך שכל הזכויות המגיעות לאישה יוסדרו בהסכם הגישור.
 
מומלץ כי גם כאשר הזוג הולכים למגשר כדאי לקבל ייעוץ של עורכת דין, אשר תבדוק את הסכם הגישור, ותדע לדאוג לאינטרסים ולעתיד של האישה, ותיתן לה גב משפטי."

מה הטעויות הנפוצות שנשים עושות בגירושין? על אילו זכויות הן מוותרות?
"למשל כשלאישה אין יכולת כלכלית, אפשר להגיש בקשה למזונות זמניים בשלב מאוד מוקדם של הליך הגירושין. זה אומר שהבעל ישלם לילדים מזונות זמניים כדי שהאישה תוכל לדאוג להם כמו שצריך לאורך הליך הגירושין שיכול לקחת זמן רב. יש נשים שלא מודעות לכך וכורעות תחת הנטל.  הדבר נכון גם לנשים שהביאו ילד ואינן נשואות, גם הן זכאיות לכך שהגבר ישתתף בהוצאות.

נשים רבות לא חושבות קדימה, ולא מסכמות בהסכם הגירושין שתשלום מזונות הילדים יינתן עד גיל 21. הגבר אמנם חייב לשלם מזונות ילדים עד הגיעם לגיל 18, אך בהחלט מקובל לקבוע בהסכם הגירושין שהמזונות ישולמו לילדים עד הגיעם לגיל 21, או לפחות שליש מדמי המזונות בתקופה זו זאת מכיוון שבטווח הגילאים שבין 18 ל-21 הם משרתים בצבא, ואינם יכולים לפרנס את עצמם." 

תני דוגמה אחת לטעות קריטית?
"אחת הטעויות שההשלכות שלה ארוכות טווח היא לפספס בהסכם הגירושין את הזכויות הסוציאליות שמגיעות לאישה ובמיוחד לפנסיה. הדבר מתחזק כשמדובר בזוגות בהם הבעל עבד בחוץ וצבר זכויות בשעה שהאישה עבדה בבית, בגידול הילדים. כל הזכויות הסוציאליות של הבעל בתקופת הנישואין: קרן השתלמות, קופת גמל, , ביטוח מנהלים – כולם שייכים במחציתם לאישה מכיוון שהם פרי מאמץ משותף. הרי האישה טיפלה בילדים, החזיקה את הבית, בישלה, כיבסה ולמעשה אפשרה לבעל לעבוד. העוול הכי גדול שאפשר לעשות זה לא לדאוג למיצוי הזכויות הסוציאליות של האישה במסגרת הליך הגירושין." 

עו''ד איריס מורנו (צילום: דורון לצטר)
עו''ד איריס מורנו (צילום: דורון לצטר)

אני אישה גרושה שרוצה לבדוק את הזכויות המגיעות לה – איך ממשיכים מכאן?
"הסכם גירושין שניתן לו תוקף של פסק דין הוא לא סוף פסוק, ובהחלט ניתן לפתוח אותו ולדאוג לזכויות שלך. דבר ראשון יש לפנות לעורך דין בעל ניסיון רב בדיני משפחה, לערוך פגישת ייעוץ, ולערוך ניתוח של הזכויות שלך. 

לדוגמה לאחרונה נתקלתי במקרים בהם האבות החליטו פתאום, שנים לאחר פסק הדין, שהם מעוניינים במשמורת משותפת רק כדי להפחית את דמי המזונות שהם משלמים. יש כאן ניצול ציני של הילדים ושל האישה. לא מדובר באבות שפועלים בתום לב מתוך רצון לחזק את הקשר עם הילדים שלהם, אלא אבות שמנצלים את החוק, לוקחים את הילדים, שמים אותם במקרה הטוב אצל הסבתא, וממשיכים בעניינם. וכל זה כדי לשלם פחות מזונות. 

במקרים האלה אנחנו מוכיחות את חוסר תום הלב של הגבר בבית המשפט ומחזירות לאישה את המזונות המלאים שמגיעים לה. אחרת הפחתת המזונות תפגע כלכלית באישה. 

זו רק דוגמה אחת, כמובן שכל מקרה לגופו, ולאחר ייעוץ במשרדנו, אני וצוות המשרד נילחם כדי שתקבלי את הזכויות שלך." 

אני רוצה להתגרש ואני רוצה לוודא שאקבל את כל הזכויות המגיעות לי – מה לעשות?
"חייבים לקבל ייעוץ מקצועי מעורכת דין לגירושין שיש לה ניסיון רב שנים, כלים וידע כדי לדאוג לעתיד הכלכלי שלך בצורה יסודית. אני מאמינה שיש משמעות לכך שעורכת הדין היא אישה שבוער בעצמותיה להילחם על זכויות הנשים. בשבילי את לא עוד תיק, את ה-תיק. ואנחנו נילחם כדי שאת תוכלי לדאוג לילדים שלך, ולהתחיל את הפרק החדש בחיים שלך בנקודת הפתיחה הכי טובה שיכולה להיות."  

קריאה לפעולה>>