אף אחד לא אוהב שיש לו ג'וקים בבית, שמפתיעים אותו בזמן הבישול, כשהוא ישן במיטה או, חס וחלילה, בזמן מקלחת. לצערנו, ג'וקים הם צרה אמתית במדינת ישראל, בעיקר כשהקיץ מגיע. למזלנו, יש לא מעט שיטות מצוינות להדברת ג'וקים, שירחיקו אותם מהבית שלכם וימנעו את צעקות ההפתעה והפחד.

הדברת ג'וקים "קלאסית"
ההדברה הקלאסית היא הדברה על ידי מדביר, איש מקצוע, שמגיע אליכם ומרסס את הבית כולו. מומלץ לבצע את ההדברה הזו פעם בשנה כדי למנוע את הופעתם של ג'וקים, וכדאי לעשות זאת רגע לפני שהקיץ מגיע. במהלך ההדברה, עושים שימוש בחומרים רעילים מבוססי פרטרואידים, אותם מרססים ברצפה ובמקומות המועדים לפורענות. בסיום העבודה, יש להמתין מספר שעות לפני ששבים לבית, שיהיה נקי מג'וקים (או לפחות, נקי מג'וקים חיים…). שימו לב, הדברת ג'וקים לצורך מניעה היא יעילה בעיקר כשמדובר על הדברת תיקן אמריקאי, שכן הדברת תיקן גרמני יש לבצע רק כאשר רואים אותו בעיניים, והוא נעשה באופן נקודתי.

הדברה בעצמנו
לא חייבים לקרוא למדביר, ואפשר גם לנסות לבצע הדברת ג'וקים לבד. את זה ניתן לעשות עם חומרים שקונים במרכולים, חומרים רעילים שאפשר לרסס בנקודות שונות בבית. לרוב, הדברה באמצעות חומרי ריסוס ביתיים יהיו הרבה פחות יעילים מהדברה מקצועית, אך הם יכולים להיות פתרון במקרה ואין לכם הרבה ג'וקים בבית או שאתם זקוקים לפתרון נקודתי ומהיר עד שתקראו למדביר. גם כאן, ההדברה יעילה בעיקר נגד הזן האמריקאי, ופחות נגד הזן הגרמני החמקמק. 

הדברה ירוקה
ישנם אנשים שמעדיפים הדברת ג'וקים טבעית, מהסיבה שאינם מעוניינים בחומרים רעילים בבית, וכן מעדיפים דרך שהיא ידידותית יותר לסביבה. כדי להדביר ג'וקים באופן טבעי ניתן להכין תרסיס המורכב משמנים אתריים ולרסס בסביבת הבית - הריח החזק מרחיק ג'וקים. דרך נוספת היא לשפוך מים רותחים בפתחי הביוב שברחבי הבית - במטבח ובשירותים, וכן לנסות לאטום את כל הפתחים בבית. תוכלו גם להזמין איש מקצוע לבצע הדברה ירוקה; הדברה ירוקה מבוססת על חומרים עם רעילות נמוכה לבני אדם ולחיות מחמד, וכן מונעת הצטברות של רעלים באדמה. הדברה כזו ידידותית לסביבה.

הדברת ג'וקים - כל השיטות (צילום: Pixabay)
הדברת ג'וקים - כל השיטות (צילום: Pixabay)

אימוץ חתול
זה אמנם סעיף משעשע - אך הוא ללא ספק אחת השיטות הטובות ביותר ל"הדברת" ג'וקים! חתול יעזור לכם להימנע מג'וקים - ומחרקים אחרים- בצורה הכי יעילה וטבעית. חתול יקלוט את הג'וקים השונים בכל מצב, ויטפל בהם טוב-טוב עד שלא תראו אותם יותר בסביבת הבית. אז אם אתם רוצים להרחיק ג'וקים אחת ולתמיד, אין ספק שאימוץ חתול הוא דרך מצוינת (כמובן, תוך שתספקו לו בית חמים ואוהב!).

המאמר מוגש באדיבות פורטל מדבירים פלוס – www.madplus.co.il