רשת האינטרנט מלאה במידע, בדאטה, ורובו נגיש לכולנו באמצעות גלישה לאתרים השונים המפרסמים אותו – אך מסתבר שבעידן של היום, כאשר שם המשחק הוא פרסונליזציה, המידע שאנו מקבלים (לפעמים גם מחיר המוצר שאנו מחפשים) תלוי בזהות המחפש.

הטכנולוגיה שפיתחה הסטארט אפ הישראלי Bright Data (בעבר Luminati) מאפשרת לגופים עסקיים, או גופים שאינם עסקיים כמו אוניברסיטאות, לעקוף את החסימות, להתעלם מהמגבלה הזו ולאסוף את המידע הנכון שמחפשת החברה עבור הסיטואציה הנדרשת עבורה. "אנו מאפשרים לאסוף מידע פומבי מהרשת בצורה אמינה", מסביר אור לנצ'נר, מנכ"ל ברייט דאטה, "זה אולי נשמע טריוויאלי אבל ישנן שתי בעיות מרכזיות: המידע, לדוגמה מחיר של טלפון חדש שאתה רוצה לקנות, למרות שהוא פומבי וניתן לצפייה בדפדפן, לעתים הוא נחסם או מזויף אם המערכת של האתר ממנו אתה מנסה לשאוב את הדאטה מזהה שאתה עסק או גוף מתחרה.

"ברוב האתרים שרובנו מכירים בכל תחומי החיים, בין אם זה סחר אלקטרוני, טיולים וכדומה, יש מכונה שיודעת להבדיל ולחסום מתחרים שמנסים לאסוף מידע פומבי", הוא מוסיף, "זה מייצר חוסר שקיפות שפוגע בתחרות, ומי שנפגע זה הצרכן. 

"הבעיה השנייה זה פרסונליזציה. אם אתה מחפש טלפון חדש לדוגמא, ותיכנס לאותו לינק ממכשיר אפל או מאנדרואיד, מישראל או מארה"ב, רוב הסיכויים שנראה שינויים במחירים ובזמני המשלוח. אבל כגוף מתחרה אתה רוצה לבדוק מה המחיר או פרמטרים שונים לפי הלקוחות הפוטנציאליים או הצרכים המחקריים שלך. הפתרון שלנו מאפשר לאסוף את המידע הפומבי פעם אחת בלי להיחסם, ופעם שנייה ממבט עיניו של משתמש ספציפי – השוואת דאטה בצורה הזו מורידה מחירים ועוזרת לצרכן – אנחנו נותנים לך לאסוף את הדאטה ובאמצעותו אתה תקבע את הצעד הבא שלך".

החברה משרתת כעשרת אלפים לקוחות ברחבי העולם ועובדת עם חברות ענק בתחום הפיננסי, בעולם הפרסום, סחר אלקטרוני ועוד. החברה רשמה על המוצר שלה למעלה 750 פטנטים שאושרו וכמות זהה שמחכה לאישור ועובדת גם, לעתים פרו בונו, עם בתי חולים  גופי מחקר גדולים בארץ ובעולם, כמו אוניברסיטת אוקספורד ואוניברסיטת ציריך.

השירות של החברה מבוסס על מוצר שפיתחה לפני שנים שנקרא Hola vpn שירות שתפס תאוצה במהירה שמאפשר למשתמשים לקבל כתובת IP שלא ניתנת לאיתור ולרמות אתרים מסוימים שהגולש נמצא במדינה אחרת וזכאי לצפות בתכנים שלה. על הבסיס הזה ברייט דאטה מאפשרת ללקוחות שלה לעקוף את החסמים של אתרי המסחר והמחקר. "זה פתר בעיה מהותית שלא ידענו שהיא קיימת לגופים מסחריים", הסביר לנצ'נר, "יש אינטגרציה עם התשתית שלנו ואז מתכנת של החברה אצל הלקוח אמון על איסוף המידע והשימוש בו. המוצר השני שלנוף שתופס תאוצה, זה מכשיר לאיסוף דאטה – אתה תצביע על המידע שאתה רוצה וכל עוד פומבי הכול עלינו".

כאמור, החברה עובדת גם מול גופי מחקר, כמו בדיקת כיסוי ספקי אינטרנט ברחבי ארה"ב עבור אוניברסיטת פרינסטון או מקר על אפליה במערכת המשפט ההודית עבור אוניברסיטת ציריך. בנוסף, בחברה פועלים למען שקיפות בתעשייה והקימו, יחד עם ארגון מוביל בבריטניה שפועל בנושא, ועדת אתיקה בינלאומית לשימוש בדאטה פומבי ברשת. "אנחנו מנסים לבנות סטנדרטים לתעשייה וחיברנו את זה ליוזמה רחבה יודעת שאנו עובדים עם ארגונים ומספקים להם את השירות ללא עלות, זאת כדי לתת ערך נוסף ולסייע לאנושות באמצעות מחקרים רפואיים וחברתיים", הוא מדגיש.