אין זה סוד שמזרון הוא חלק חשוב ואף בלתי נפרד מהבטחת איכות השינה. מזרון איכותי יודע לשמור על מנח גוף נכון, לעמוד במשקל גבוה לאורך זמן ממושך מבלי להיפגם, וכן שומר על אווריריות המונעת את הצטברותה של לחות בספוג ועלייה בחום המזרן עצמו.

אך לצד כל היתרונות שזה עתה מנינו באיכותו של המזרון, בל נשכח שישנו גם היבט נוסף עליו חשוב שלא נתפשר והוא בסיס המיטה.

הרבה מעבר למיצג אסתטי
את בסיס המיטה מרביתנו מכירים בתור החלק האסתטי של המיטה. המזרון לוקח את התפקיד האורתופדי, ואילו בסיס המיטה רק מעניק את החזות ומשלים את מה שכולנו מכירים בתור מיטה.
 
חשוב לדעת: לצד אפשרויות העיצוב השונות, בסיסי המיטה פועלים גם בתור השלדה של המיטה, הבסיס היציב והאיתן שמחזיק הן את המזרון והן את גופנו.
 
הנה כמה דגשים בקניית בסיס למיטה שיבהירו גם את מידת תרומתו לאיכות השינה שלנו.

בסיס מעץ מלא
בסיסים למיטה נמכרים מסוגי עץ שונים, חלקם תרכובות עץ וחלקם מעץ מלא. במקרה שכזה מוטב שלא להתלבט בין השניים, ולבחור בעץ המלא בלבד.

חשוב לזכור שמדובר בשלדה שמחזיקה משקל רב ולאורך זמן ממושך. חומר גלם שאיננו עמיד מספיק בפני משקלים גבוהים, יתעקם בהדרגה וכך גם יגרום להתעקמותו של המזרון.

למעשה, בקנייה של בסיס למיטה באיכות ירודה, אנו פוגעים הן באיכות השינה שלנו והן באורך חיי מדף של המזרון עצמו.

באיזה סוג עץ מומלץ לבחור?
בנושא זה, הרי שהמלצה פרטנית יותר היא לרכוש בסיס מעץ אורן. סוג זה עץ גדל בחצי הכדור הצפוני, ומתאפיין בסיבים צפופים וקשיחות גבוהה. לעץ האורן מספר מאפיינים שהרלוונטיות שלהם למזג האוויר הישראלי היא גבוהה לרבות:

  • עמידות בלחות – העץ עמיד בפני לחות גבוהה ואיננו מתעקם או נסדק בהדרגה.
  • עמידות בשינויי חום-קור – מאפיין זה תקף לגבי עונות המעבר בישראל, וכן תקף לגבי שהות ממושכת במזגנים המצננים את חדר השינה. לצד עונות המעבר, חשוב שנזכור גם אנו באופן מלאכותי, מביאים לשינויים משמעותיים בטמפרטורת החדר.
  • עמידות בעומסים – מדובר בעץ קשיח מאוד שאיננו מתעקם כתוצאה ממשקלים גבוהים.

מבנה הבסיס
היבט נוסף שיש לתת עליו את הדעת הוא האופן שבו נבנה בסיס המיטה.

על בסיס המיטה לאפשר את אוורור המזרון מן העבר השני הפונה אל הרצפה. צפיפות גבוהה מדי או לחילופין משטח אחיד עליו מונחת המיטה, יכול להוביל להצטברותה של לחות, וזאת על אף שהמזרון עצמו מאפשר אוורור, וכן להצטברות של חום הגוף בתוך המזרון.

היבט זה יכול להשפיע באופן ניכר על איכות השינה, וכן לפגוע באיכותו של המזרון עצמו.

מאמר זה נכתב בשיתוף מפעלי טום שבכפר סבא, מפעל וותיק המספק בסיסי מיטה כחול-לבן משנת 1996. במפעלי טום ניתן להזמין בסיסי מיטה מעץ אורן מלא כפריט יחיד או כמיטה קומפלט יחד עם מזרון.

לבסיסי המיטה המוצעים במפעל מספר יתרונות לרבות: קורות עץ רחבות יותר המספקות יציבות גבוהה למיטה, 11 לוחות עץ המחזיקים את המזרן לעומת 10 לוחות המשווקים במרבית חנויות הרהיטים, איכות עיבוד וגימור גבוהה המונעת את היתכנותם של סיבי עץ דוקרניים, וכן אפשרויות אחראיות על המוצר החל מ-10 שנים.