ניחוח האונליין
הקורונה שינתה כמעט כל היבט בחיינו, החל בעבודה, בפגישות ובלימודים ובחבישת מסכות וכלה בהרגלי הצריכה שלנו. כך היא גם האיצה והעצימה את השינוי בהרגלי הקנייה של הישראלים באחד המוצרים הפופולריים ביותר שאנו צורכים - בשמים.
התפתחות הטכנולוגיה ואתרי הסחר המרובים מאפשרת לקנות אונליין מגוון מוצרים כמעט בלתי מוגבל, ללא שעות פתיחה וסגירה, ממש כמו קניון שפתוח 24/7. גם סגירת נתב"ג לסירוגין בשל מגיפת הקורונה ומיעוט הטיסות היוצאות מהארץ הובילו לסגירה הרמטית של חנות ג'יימס ריצ'רדסון לתקופה של כ־13 חודשים רצופים, מה שהביא לירידה ניכרת בקניית בשמים בדיוטי פרי, שאומנם נפתח מחדש בהצלחה מרובה, אך עדיין סובל מהתנודתיות המאפיינת את ההחלטות על הגבלות הקורונה בענף התעופה.
אומנם בקנייה באינטרנט אי אפשר להריח את הבושם, היתרון המרכזי של החנויות הפיזיות, אך רוב האנשים רוכשים בשמים קבועים ומכירים את הריח שהם אוהבים, וכך היתרון הזה מצטמצם והופך למזערי לעומת חיסרון המחיר.
אתר הקניות LastPrice, שמציע מנעד רחב של מוצרים בקטגוריות שונות, בהן גם בשמים, מצביע על מגמה צרכנית ברורה בתחום. האתר החל למכור בשמים ב־2014, וכיום הוא מוכר יותר מ־1,500 סוגי בשמים. אשתקד, שנת הקורונה, נמכרו דרכו כ־9,000 בשמים, עלייה של 300% מהשנה הראשונה לפעילותו. בחצי השנה האחרונה (2021) נמכרו למעלה מ־6,000 בשמים, והיד עוד נטויה.
ליאור חמו, מנכ"ל אתר הקניות LastPrice: "הצרכנים יודעים מה הבשמים הקבועים שהם אוהבים, אין להם צורך להגיע פיזית לחנויות והם מעדיפים להזמין אונליין. זה מאפשר לנו להציע מגוון גדול יותר של סוגים במחירים הגיוניים, מה שלא תמיד קיים בחנויות המסורתיות".
עם זאת, התחרות על לב הצרכנים הישראלים היא גדולה. בענף הבשמים, שחקנים גדולים כמו המשביר לצרכן, דיוטי פרי, סופר־פארם, Be ו־KSP, המציעים את הבשמים במחירים אטרקטיביים למדי ומושכים את הצרכן הישראלי אליהם. לעומת זאת, מלבד יתרון המחיר של אתרי האונליין, זמני השילוח הצטמצמו בצורה ניכרת לעומת העבר. אם פעם היה צורך לחכות יותר מעשרה ימי עסקים מרגע ההזמנה ועד לקבלת החבילה, היום המשלוח מהיר בהרבה ולרוב תקבלו את ההזמנה בתוך 48 שעות מרגע הרכישה.