לפני כשבוע וחצי הושק בפארק ישראל במעלה אדומים פרויקט DCITY, מתחם קניות לעיצוב הבית, המשתרע על פני שטח של כ־150,000 מ"ר, מתוכם כ־65,000 מ"ר של שטחי השכרה לעסקים. במתחם מגוון של כ־200 חנויות לריהוט ולעיצוב הבית ומתחם מסעדות. בעוד פחות מחודש, בחגי תשרי, אמור להיפתח סמוך למתחם זה גם Magic Kass, פארק השעשועים המקורה הגדול בארץ, שישתרע על פני 13 דונם ויציע מתקני שעשועים ואקסטרים מתקדמים. האטרקציה המרכזית היא רכבת הרים שמטפסת לגובה של יותר מ־20 מטר ומשקיפה אל ים המלח. את שני המיזמים הללו מובילה קבוצת קס, בבעלותו של חנוך קס.

במתחם לעיצוב הבית הושקעו 750 מיליון שקלים, ובפארק השעשועים כחצי מיליארד שקל. את שני המתחמים ינהלו מנכ"ליות נשים, שבטוחות כי העובדה שהמקומות יהיו סגורים בשבת לא תפריע להם למשוך מבקרים מכל רחבי הארץ. יש גם ציפייה לתיירים רבים מרחבי העולם, אבל לפחות בעניין זה הקורונה מכתיבה בינתיים את קצב ההתקדמות.

אומנם שתי המנכ"ליות ייחלו שהמקומות ייפתחו בזמן שבו הקורונה כבר תהיה מחוץ לחיינו, אך לדברי קארין לרום־נוי, מנכ"לית Magic Kass, "יש הפתעות בחיים וגם עם זה ננצח. אנחנו נערכים גם לתו הירוק, יש פתרונות לכל, חוץ מסגר. אנחנו נערכים עם בדיקות מהירות במקום, נעשה הכל כדי שאנשים ימשיכו לחיות את החיים שלהם כמה שיותר נורמליים. הבנייה של הפארק החלה לפני כשנתיים. הכוונה היא לפתוח בחגים, ואני מקווה מאוד שלא יהיה סגר. יש פה חוויה מטורפת ואחרת - זה במדבר, יש פה מרחבים מדהימים. זוהי אטרקציה מיוחדת מאוד".
"אין ספק שהיינו שמחים להיות אחרי התקופה של אי־הוודאות שיש כרגע בגלל הקורונה, אך עם זאת, העובדה שהמתחם פתוח מאפשרת לנו יותר גמישות וגם מצד הלקוחות יש פחות חשש להגיע", אומרת פנינה רווח, מנכ"לית DCITY.

המקום, לדברי רווח, אמור למשוך אליו כ־6־7 מיליון איש בשנה, בהם גם תיירים. "אין ספק שאנחנו בונים גם על תיירות, אבל כשתיירות חוץ לא קיימת, תיירות פנים מתגברת", היא אומרת. "אנחנו רואים בשטח את התנועה וההתעניינות של הציבור במתחם".

קארין לרום-נוי, מנכלית Magic Kass (צילום: יח''צ)
קארין לרום-נוי, מנכלית Magic Kass (צילום: יח''צ)

לא בשבת

מעלה אדומים ממוקמת בצפון מדבר יהודה, ממזרח לירושלים. מבין תושביה 2% חרדים, 25% חובשי כיפות סרוגות וכל השאר מסורתיים וחילונים. "אולי על הדרך יש כאן ציונות, אבל המיקום הנוכחי נבחר מפני שבאזור ירושלים אין היום מתחם שמרכז חנויות בתחום עיצוב הבית, והרוב המוחלט של האוכלוסייה בירושלים רבתי - כמיליון וחצי תושבים - נוהג לצאת לאזור המרכז כדי לרכוש כל מה שקשור לתחום", מסבירה רווח. "מבחינתנו, הירושלמים הם העוגן של המתחם, אבל בזכות המגוון העצום של החנויות, המתחם רלוונטי לכל מדינת ישראל. אני רואה גם אוכלוסייה מתל אביב, מהרצליה ומרעננה מגיעה לכאן כדי לרכוש".

לא חסרות חנויות לעיצוב הבית במרכז הארץ, אז למה שיבואו דווקא אליכם?
"לנסוע לירושלים בשביל מתחם עיצוב אולי נראה לא הגיוני, אבל אחרי שמגיעים פעם אחת ורואים את החוויה, מבינים שמה שקיים כאן לא נתון להשוואה עם כל מתחם אחר בארץ. אפילו הקמנו מלון בוטיק בתוך המתחם - D hotel - בניהול רשת ווינדהאם העולמית, והוא ייפתח באוקטובר".

בחזרה לפארק השעשועים. קברניטי Magic Kass מבטיחים לספק לגדולים ולקטנים חוויה שלא נראתה עוד בישראל, בדיוק כמו במתחמי השעשועים הנוצצים בארה"ב ובאירופה. בפארק יהיו גם אולמות גיימינג וג'ימבורי ועשרות חנויות מעוצבות המותאמות לילדים ולבני נוער.

במקום גם יתארחו על בסיס קבוע כוכבי הילדים המובילים בישראל, עם תוכנית המותאמת לכל גיל ולכל מגזר, חילוני ודתי כאחד. "מבחינתנו יש פה הזדמנות של מרחבים שאין במרכז הארץ", אומרת לרום־נוי. "יש פה הזדמנויות גדולות, גם כלכליות וגם מבחינת השטחים. מבחינת המיקום לא המצאנו את הגלגל. זו נוסחה מנצחת בכל העולם, להקים מתחמים גדולים מחוץ לעיר. Magic Kass יורכב מכמה פארקים שונים, ובסופו של דבר - בטווח של שנתיים - יהיו במקום ארבעה פארקים מקורים שישמשו כאטרקציה רב־עונתית. אנחנו לגמרי בתפיסה של דיסני. לכל פארק תהיה התמה שלו, וכל אחד יוכל להתחבר לעולם התוכן שלו. אחוז הילדים באוכלוסייה רק גדל, ואני חושבת שגם לילדים בישראל מגיע משהו בסדר גודל כזה. יהיו במקום גם 1,000 חדרי מלון. התפיסה היא שיגיעו לפה לא רק ליום אחד".

כמה תעלה כניסה לפארק?
"אנחנו עדיין לא סגורים עד הסוף על המחירים".

הן המתחם לעיצוב הבית והן פארק השעשועים לא יפעלו בשבת. "חלק מהשותפים הם חרדיים. גם היזם חנוך הוא איש חרדי, וכל אחד והאמונה שלו", אומרת לרום־נוי. "אני מכבדת את האוכלוסייה ששומרת שבת וגם לא מרגישה שזה יפגע במיזם. האטרקציה תהיה כזאת שמגיעים אליה לנופש לכמה ימים, לא סתם הולך להיבנות פה בית מלון. נעשה כאן לילות לבנים, יהיו אירועים מיוחדים, אירועי חברה, הרצאות. אני בטוחה שאפשר להצליח גם ללא פעילות בשבת".

"אנו יושבים על ציר ירושלים, ציר שבו אחוז ניכר מהאוכלוסייה שומר שבת", מוסיפה רווח. "אבל לעומת חנויות שנמצאות בכל מיני אזורי תעשיה ובשעה 18:00 כבר ריקות, אצלנו החנויות יהיו פתוחות עד 21:00. מיליונים הושקעו בעיצובן של החנויות, ואפשר לראות פער אדיר בין הסניפים שלהן במרכז לעומת סניפי הדגל שלנו. בעלי החנויות השקיעו בצורה מדהימה במראה כי כולם מבינים שזה עתיד להיות עוגן בתחום עיצוב הבית".

מיהו קהל היעד העיקרי של המתחמים?
לרום־נוי: "קהל היעד שלי הוא ילדים ונוער. הקהל שלי הוא יוטיוביסטי, טיקטוקיסטי, אינסטגרמי. ילדים כל הזמן שואלים אותי מתי זה נפתח, הם צמאים לאטרקציה כזאת. זה וואו, פשוט וואו. אנחנו גם מייצרים תכנים, סדרות עם יוטיוברים מוכרים, מעלים עולמות תוכן, מפתחים משחקים. יש לנו עולם תוכן דיגיטלי שלם שקשור לפארק וקשור למה שמעניין את הילדים והנוער. ברמה היומיומית האוכלוסייה תגיע מאזור ירושלים, אבל ברור לי שזה גם יחצה גבולות ויגיעו מכל הארץ. אין פארק כזה בישראל. אנשים לא יפסחו על האטרקציה הזאת וגם תיירים יגיעו".

תמונות מפתיחת DCITY - מתחם קניות לעיצוב הבית (צילום: studio 4040)
תמונות מפתיחת DCITY - מתחם קניות לעיצוב הבית (צילום: studio 4040)

מעבר לקו הירוק

"אנחנו פונים לכלל האוכלוסייה", אומרת רווח. "ביום הפתיחה היו כאן 13־14 אלף איש. יש היענות ושיח סביב המתחם. החזון שלי הוא שאנשים יגיעו למתחם אחד ויוכלו לרכז בו את כל הרכישות לבית שלהם".

ההשראה לעיצוב מתחם DCITY לקוחה מהפיאצה, ובנויה בהשראת ריזורט ה־Venetian המפורסם בלאס וגאס. "השכרנו כבר 90% אחוז משטחי הפרויקט", אומרת רווח. "הרגלי הצריכה בתחום עיצוב הבית הולכים להשתנות. במקום יהיו גם הופעות, נארח פסטיבלים ותערוכות בינלאומיות. המטרה היא ליצור עניין. השקענו גם בתוכן, לא רק בעיצוב".

לדברי רווח, בין החברות הקשורות לעיצוב הבית אפשר למצוא את פנדור, רב־בריח, הולנדיה, מחסני חשמל, זגה, אירופלקס, נטוצ'י, מודי קרמיקה, נגב ומטבחי זיו. "נוסף לכך יש לנו גם שדרת יוקרה לבית", היא אומרת. "ורסצ'ה לבית הולכים לפתוח אצלנו וגם פיטרו הכט ורנבי".
נוסף לחנויות העיצוב גם יש במתחם  מסעדות. שפים הנחשבים לסלבס עדיין לא הגיעו לשם, אך רווח מציינת: "במקום אפשר למצוא מסעדות טובות כמו מיתוס, פיש מרקט ועוד. בעתיד יהיו גם שיתופי פעולה של ירידי אוכל עם שפים מוכרים".

האם העובדה כי המקום נמצא מעבר לקו הירוק לא תרתיע קהל מסוים?
לרום־נוי: "ברגע שאנשים יראו במה מדובר, כולם יבואו. זה לא חסם, יש פה חוויה אחרת".

רווח: "אני מכירה עשרות אנשים שמעולם לא היו מגיעים, אפילו טכנית, לאזור אבל ברגע שהם מגיעים, הם פשוט נשאבים. כבר נתקלתי באנשים שזה היה איזשהו חסם עבורם, אבל כשהם הגיעו, כבר לא הייתה לנושא הזה משמעות. מדובר על עיר עיצוב ובילוי אמיתית שרק כשמגיעים למקום, מבינים מה יש בו".

מתחם העיצוב ופארק השעשועים ממוקמים במרחק של דקות נסיעה ספורות זה מזה, ושתי המנכ"ליות בטוחות כי שני המקומות הללו יהפכו את האזור לאזור בילוי בסדר גודל חריג במדינת ישראל. "זה יגרום לכל אזרח למצוא עצמו אצלנו, מסיבה זו או אחרת", הן אומרות.

צפויים גם שיתופי פעולה ביניכן?
לרום־נוי: "התכנון הוא לייצר בעתיד הקרוב שיתופי פעולה פוריים בין שני המתחמים הנמצאים במרחק של שלוש דקות נסיעה בלבד זה מזה, כדי להשלים את החוויה המשפחתית. הודות לקרבה בין שני המתחמים, ההורים יוכלו ליהנות מבילוי ומקניות במתחם מרהיב לעיצוב הבית, בזמן שהילדים ובני הנוער ייהנו מהמתקנים בפארק השעשועים".

גם ראש עיריית מעלה אדומים בני כשריאל מאמין כי שני המתחמים החדשים יתרמו להפיכת מעלה אדומים לאזור בילוי אטרקטיבי לכל המשפחה, אבל לא רק. "זה יהיה מנוע כלכלי לכל האזור ויוסיף מקומות תעסוקה רבים ומגוונים הן לתושבי מעלה אדומים והסביבה והן לתושבי היישובים הפלסטיניים סביבנו", הוא אומר. "עד היום עובדים במעלה אדומים כ־5,000 פלסטינים. 4,500 מהם באזור התעשייה ועוד 500 במעלה אדומים עצמה. התנאים שלהם הם לפי חוקי העבודה הישראליים, הם מקבלים משכורת גבוהה פי 3־4 מאשר ברמאללה או בכל עיר פלסטינית אחרת בשטחי A ו־B".

כשריאל מוסיף: "בשני הפרויקטים האלה יש גם מסחר, גם מלונאות וגם פארק שעשועים הייטקי - מה שנותן גיוון תעסוקתי לצעירים. עבודה בשיווק, בחשבונאות וכלכלה, בתחום העיצוב וגם תעסוקה בתחומי ההנדסה והייטק, כי כאמור פארק השעשועים והפארקים הנוספים שיוקמו הם בסגנון הייטקי. זה יביא את מעלה אדומים ללב הארץ. יהיה כאן מיני־דיסנילנד שאין כמותו בכל הארץ, ואילו DCITY זה העתק של לאס וגאס".

אתה צופה שגם תיירים יגיעו למקום בתום הקורונה?
"עובדה ששני יזמים כבר זכו בקרקע למלונות. חברות התחילו להתעניין במלונאות במעלה אדומים, ויש גם טייסים שמתעניינים במנחת מסוקים כי הם רוצים לעשות כאן תיירות אווירית. זה יעלה את מעלה אדומים על המפה".

לישראלים שיטענו שהמקום רחוק להם קצת יש לכשריאל תשובה. "היום כבר סוללים את המנהרה בגבעה הצרפתית בירושלים, כבר חופרים אותה, ובתוך שנתיים עד שנתיים וחצי זה אמור להסתיים", הוא אומר. "ואז מאזור התעשייה מעלה אדומים עד תל אביב ואשדוד לא יהיה רמזור אחד. זה יקצר מאוד את הדרך ויביא את כולם למעלה אדומים. עכשיו אנחנו גם מתכננים מחלף לפארק ישראל".