פרגולות עץ יפהפיות ועמידות

עץ הוא חומר גלם קלאסי למטרת בניית פרגולה (אגב, על-פי האקדמיה ללשון עברית השם של המתקן שמספק לנו צל הוא מצללה). עצים מסוגים שונים מתאפיינים בחוסן רב וביציבות, ובנוסף הם מייצרים חיבור מוצלח לסביבה ולטבע. המגוון הרחב של העצים מקנה חופש בחירה נרחב למדי לגבי המראה של הפרגולה, כשבכל מקרה מובטחות אנרגיות חיוביות מאוד של רוך וחוסן, שורשיות, אינטימיות והרמוניה.

רשימת העצים שניתן להפוך למצללה מרשימה ארוכה. בפרט מומלצות האופציות הבאות:

  • טיק - עץ שמתאפיין בצפיפות סיבים גבוהה ולכן גם בעמידות מרבית. הטיק גדל בעיקר במזרח הרחוק (אינדונזיה, בורמה ועוד) ואידיאלי לאזורים שבהם הלחות גבוהה. לעץ הטיק יש גם מראה מהודר שמשרה על החלל כולו אווירה יוקרתית.
  • אורן - עץ פופולרי מאוד באופן כללי, בעיקר בזכות נוחות העיבוד שלו שמתורגמת לעלויות נמוכות. חשוב להקפיד על חיטוי על-מנת שהמצללה לא תהיה חשופה לחרקים מזיקים. הגוונים של פרגולות עץ אורן בהירים.
  • ארז - עץ יפה שהצבע שלו עלול לדהות לאורך השנים. הקפדה על צביעה אחת לשנה-שנתיים תמנע מהפרגולה להאפיר ותבטיח מקסימום נחת לטווח ארוך.
  • איפאה - אחד העצים החזקים ביותר בעולם. האיפאה גדלה ביערות הגשם של האמזונס כך שהיא לא מתרגשת מלחות, רטיבות, חרקים, רוחות חזקות וגם חבטות. פרגולה מעץ איפאה היא בעלת גוון חום עמוק ומרהיב עין במיוחד.
  • אשוח - העץ שמזוהה עם חג המולד מקנה עמידות גבוהה לפרגולה. הגוון הדומיננטי בעצי אשוח הוא צהבהב, וניתן לצבוע את הקורות כדי להגיע לכל צבע רצוי אחר.

פרגולות אלומיניום משתלמות
לצד פרגולות העץ ניתן לראות בעוד ועוד מקומות גם פרגולות אלומיניום.

הסיבה העיקרית לכך שהפרגולות מאלומיניום הופכות לפופולריות היא העמידות שלהן. אלומיניום מן הסתם לא מושך אליו חרקים שניזונים מתאית כמו טרמיטים או תולעים, שכבת האלומינה מעניקה לחומר גלם זה הגנה מושלמת מקורוזיה כך שאין סכנת חלודה, מים לא חודרים אל האלומיניום ולא משנים את צורתו ובנוסף למרות המשקל הקל של המתכת הזו הפרגולה עצמה חסונה מאוד.

במקומות שבהם לא ניתן להעמיס משקל גדול מדי על התשתית - למשל מרפסת וגם חלק מהגגות - פרגולת האלומיניום היא פתרון מצוין שמקנה יציבות רבה. עוד כדאי לדעת שניתן לצבוע אלומיניום בכל גוון מבוקש, וישנה אפילו אופציה של אלומיניום דמוי עץ כך שמצד אחד המצללה פרקטית מאוד ומצד שני היא זוכה גם למראה טבעי ומחמיא.

פרגולות ברזל - לעיצובים מיוחדים
אמנם האלומיניום והעץ שולטים בשוק הפרגולות, אבל חברה מנוסה כמו פרגולות ישראל יכולה לספק גם פרגולת ברזל במידת הצורך. לפרגולות אלה יתרון משמעותי - האפשרות להקנות לקורות מראה ייחודי בזכות האפשרות לכופף את הברזל. עוד יתרון הוא המחיר האטרקטיבי בהשוואה לפרגולות האלומיניום. פרגולות ברזל מתאימות למבנים בעלי חזות קלאסית עם נוכחות בולטת בטעם של פעם, והן מחייבות יסודות איתנים במיוחד. ברזל מגולוון, כלומר כזה שצופה בשכבת אבץ, לא יחליד וכך הפרגולה תשרת אתכם לטווח ארוך.

פרגולות חשמליות - מקסימום גמישות ונוחות בתפעול
במדינה שטופת שמש כמו ישראל פרגולות איכותיות היא כמעט פריט חובה בכל מרפסת או גג שרוצים לנצל, וכמובן בגינה שמשמשת לאירוח החברים והמשפחה. ישיבה תחת השמש בשעות הצהריים ואפילו אחר הצהריים פירושה מרחץ זיעה וכאמור גם סכנת קרינה שכידוע עלולה לגרום לסרטן העור, אבל מצד שני בשעות הנעימות רבים מעדיפים לשבת תחת כיפת השמיים בלי חציצה.

הפתרון למקרים אלה הוא פרגולה חשמלית. פרגולות אלה כוללות מנוע שמאפשר לפתוח ולסגור את החיפוי בהתאם לתנאי מזג האוויר בכל נקודת זמן - ולעשות זאת בקלות, בזריזות וללא מאמץ פיזי. במרפסות קטנות אפשר להסתפק גם בפרגולה נפתחת ידנית, אבל בעידן שבו נוחות היא ערך משמעותי הגרסה החשמלית מספקת תועלת רבה הרבה יותר בתוספת סבירה לעלות.

כיצד נקבע המחיר של הפרגולה?
מחיר פרגולה מושפע ממספר פרמטרים ובראשם באופן טבעי חומר הגלם שנבחר לצורך הקירוי והחיפוי. כשנבחרת האופציה של פרגולה עץ, יש חשיבות גם לסוג העץ הספציפי, כשלמשל פרגולה מעץ טיק או פרגולה מעץ איפאה תהיינה יקרות יותר בהשוואה לפרגולות אורן או אלון.

מרכיב נוסף בהצעת המחיר שתקבלו הוא אופן ההתקנה. אפשרות אחת היא פרגולה על עמודים, ואפשרות שנייה היא פרגולה תלויה. האופציה השנייה יוצרת חלל אסתטי מאוד וגם מרווח, ולכן במקומות קטנים יחסית מומלץ לוותר, במידת האפשר, על העמודים. התקנת פרגולה תלויה נחשבת למעט מורכבת יותר ולכן היא גם מייקרת את עלות הפרויקט - אם כי לא במידה ניכרת.

גודל הפרגולה משפיע כמובן גם הוא על השורה התחתונה. כדאי לדעת שהתחרות בשוק הפרגולות וההתייעלות של שיטות הייצור הובילו לכך שכיום ניתן למצוא מצללות איכותיות במחירים אטרקטיביים מאוד.

האם יש צורך בהיתר בנייה לצורך הקמת פרגולה?
היכולת למצוא פרגולות במחירים נוחים, כולל כאמור פרגולות יפות מאוד ועמידות במיוחד, מגדילה באופן טבעי את הביקוש למוצר זה. גם רפורמת הפרגולות - הכינוי שהתקבע לשורת תיקונים בתקנות התכנון והבנייה שנכנסו לתוקף ב-2014 - העצימה את הכדאיות של התקנת מצללה.

על-פי התקנות העדכניות, אין צורך בהיתר בנייה עבור רוב הפרגולות. רק כשמותקנת פרגולה בשטח של יותר מ-50 מ"ר יש צורך בהיתר, וגם זאת רק בתנאי ששטח הפרגולה הוא יותר מ-25% מהשטח הפנוי לבנייה. במקרים שבהם אין צורך בהיתר נדרש דיווח בלבד לרשות המקומית.

המאמר באדיבות חברת פרגולות ישראל: https://www.pergolass.co.il/ 

מוזמנים ליצור איתנו קשר בטלפון: 055-9380-187