רבים שואלם היכן עובר הגבול שבין צרכנות מוגזמת לבין התמכרות של ממש. בשיחה עם ענת דוידוב, בתוכניתה "איפה הכסף?" ברדיו 103FM, התייחס אמיר גורניצקי המשמש כקרימינולוג קליני, מטפל ומדריך במרכז הישראלי להתמכרויות, לתופעת הקניות הגדולה של חודש נובמבר. גורניצקי הסביר היכן עובר הגבול בין הרצון לרכוש מוצר חדש לבין התמכרות של ממש, כשלדבריו מדובר בתופעה רפואית.

"אם קנית נעליים ואת צריכה להחביא אותן, כבר אנחנו מדברים על אזור שאנחנו יכולים להבין אותו כבעיה", הסביר גורניצקי בפתח דבריו. יחד עם זאת אמר כי הסתרת דבר ביצוע קניות מהסביבה עדיין לא מציגה בהכרח התמכרות לקניות. 
 
גורניצקי הסביר כי קיימים מספר שלבים בדרך להתמכרות של אדם לקניות. "השלב שבו אנחנו מדברים על אדם שמתמודד עם התמכרות, זה השלב בו האדם מתחיל לאבד שליטה על ההתנהגות שלו", ציין. "לצורך העניין, אם את מבטיחה לעצמך שיש לך תקציב מסוים לנעליים או שאת מבטיחה שהיום לא תלכי לקנות את הנעליים ואת עושה את זה בכל זאת - אז זה איבוד שליטה. את מתחילה לאבד שליטה על ההתנהגות שלך וזה אחד המאפיינים שבו אנחנו נתחיל 'לחשוד' שאנחנו באזורים האלו. כמובן שהצורך בקנייה הוא לגיטימי ונורמטיבי, אנחנו נהנים בקניות ומתנחמים דרכם", הוסיף. 

עוד אמר כי אצל אדם שמתמודד עם התמכרות, הצורך לקנות הוא הרבה יותר עמוק. "ההתמכרות לקניות משרתת כהקלה על הכאב, דיכאון ולפעמים אפילו טראומות, לכן באזור הזה אנחנו מדברים על אדם שמתמודד עם התמכרות", ציין גורניצקי. 

כאשר נשאל מה התנהגות מסוג זה עושה למוח, השיב כי מדובר בנקודה חשובה: "כשאנחנו מדברים על התמכרות אנחנו קודם כל מדברים על הפרעה מוחית, הפרעה מוחית פסיכיאטרית נוירו־ביולוגית, ומערכת הגמול, ששם מופרש הדופמין, תופסת חלק נכבד. בגלל זה הרבה פעמים אנחנו שומעים שעל אף נזקים נלווים שהמכורים חווים סביב קניות, הם עדיין ממשיכים עם אותה התנהגות על אף אותם נזקים רק כדי לספק את אותה תחושת גמול, שאותה אנחנו מכירים דרך מערכת הדופמין". 

גורניצקי הרחיב ואמר כי מאפיינים אלה מוצגים בהתמכרויות שונות. "יש את השלב שאנחנו מצטערים על מה שעשינו, אנחנו מבינים מה עשינו, ואז יש שלב של ירידה במצב רוח אבל קשה מאוד להתמודד איתה. לכן אנחנו חוזרים למעגל ההרסני, קונים - וזה חוזר חלילה", הוסיף. 

לסיום, נשאל גורניצקי עד כמה הקניות דרך הרשת מהוות חלק משמעותי מתופעת ההתמכרויות. על כך השיב כי "הנושא של זמינות הוא אחד הפקטורים היותר משמעותיים כשאנחנו מדברים על התמכרויות. היום אדם יכול לממש את ההתמכרות שלו בלחיצה כפתור והוא כבר מתחיל להשתמש. זה יכול להיות ללא סימנים חיצוניים כמו שהרבה פעמים אנחנו רואים בחומרים". גורניצקי סיכם: "דבר נוסף שחשוב להגיד זה נושא הגבולות - מתי זה הופך להיות התמכרות? אני מזכיר שזו התנהגות נורמטיבית. הזמינות, החלק בו אתה יכול לעשות את הקניה מתי שאתה רוצה, הוא נדבך שמוסיף לאתגר שלנו, המטפלים, לעבוד עם החלקים האלו".