הדולר ממשיך לרדת והיום (שלישי) הוא עומד על שער של 3.1 שקלים לדולר, הנמוך מזה שנים, ובכך נמשכת המגמה ששחקה את הדולר אל מול השקל בקרוב ל-25% בחמש השנים האחרונות.

כולנו חווים מדי יום את יוקר המחייה הגבוה בישראל ושומעים על עליות המחירים הצפויות, אבל אם אתם מרוויחים (קרוב לוודאי) את הכסף שלכם בשקלים ורוכשים מוצרים או שירותים בדולרים, אפשר לנצל את השקל החזק לטובתנו ולהוזיל לא מעט מהם.

אחת הציפיות היא להורדת מחירים על ידי היבואנים, אבל מי שמחכה שהם יוותרו ביוזמתם על הרווח הבלתי צפוי, כנראה חי באשליות:

למרות הצלילה בערך הדולר, ביבואניות מוצרי הטכנולוגיה בישראל לא ממהרים לשקף את זה לצרכן. כך למשל, בסמסונג ישראל מסרו בתגובה לוואלה! כי נכון לעכשיו ירידה של מחירים לא נמצאת על הפרק.

גם באיידיגיטל, יבואנית אפל (אייפון) לישראל מסרו: "כחברה אנו לא מתנהלים בדרך של שינויי מחיר תכופים, ולעיתים קרובות אנו סופגים עלויות הפרשי שער ולא משנים את המחיר לצרכן למרות עליות שהיו בעבר. במידה והירידה תימשך ונגיע למסקנה שזהו אינו מצב נקודתי, נבחן שוב את הנושא". הם צודקים כמובן, אבל נשמח אם יראו "ספיגה של הפרשי שער" בחישוב מצטבר של השנים האחרונות.

בקבוצת רונלייט, יבואנית של מותגים מובילים - בהם גרמין, OPPO וגופרו, מסרו כי "למרות שעוד מוקדם לדבר על שינויי מחיר, אנו מחויבים להביא אל הצרכן הישראלי את המוצרים המתקדמים ביותר במחיר האטרקטיבי ביותר וכך נמשיך לעשות. חשוב לזכור כי לצד הירידה בשער הדולר, התרחשה במקביל עלייה חדה ומשמעותית במחירי השילוח, המשפיעים בסופו של יום גם הם על מחירי המוצר לצרכן, לפחות כמו שער המטבע ואף יותר".

גם בהמילטון, יבואנית שיאומי בישראל, מעדיפים לדבר יותר בסיסמאות ופחות תכלס: "קניית מלאים מהיצרן היא תהליך שמתפרס על זמן רב, ההזמנות מתבצעות מספר חודשים לפני הספקת המוצרים בפועל. לכן, ירידה של מטבע כזה או אחר בצורה פתאומית לרוב איננה משפיעה על הזמנות שנעשו כבר".

מרשת istore נמסר: "רשת iStore חרטה על דגלה מדיניות של מחירים הוגנים לכל אורך השנה. הרשת מבצעת עדכוני ‏מחיר באופן שוטף בהתאם לתנאי השוק"

במילים אחרות: אתם טסים לחו"ל או יש לכם חבר שטס? תנו לו שקלים שימיר לטלפון חכם או כל מוצר אחר שקל להביא ארצה. חיסכון מיידי מובטח לכם. כמובן שיש להביא בחשבון שרכישות מעל 75 דולר חייבות במס, אבל גם מי שמתעקש לעבור במסלול האדום, כחוק, יגלה שבחלק מהמוצרים שווה לשלם מכס במקום לשלם את תג המחיר בישראל.

רכב: אל תצפו להנחות
 
גם אצל יבואני הרכב אין בשורות גדולות: בכל הקשור למחירי הרכב והחלפים, נראה שחוקי הכלכלה הוותיקים לא ממש חלים על מה שנע בכבישים.

התנודות האחרונות כלפי מטה בשערי המטבעות והתחזקות השקל לא רק שלא הורידו את מחירי המכוניות החדשות, אלא להיפך, אנו עדים מזה מספר חודשים לגלי התייקרויות במחירים.

ישנן מספר סיבות לכך, הראשונה היא שיבואניות הרכב נוטות שלא לשנות את מחירי המכוניות באופן תכוף מדי, בטח לא כלפי מטה. הלאה, להפחתה של מחיר המכונית החדשה יש "אפקט שרשרת" המשפיע ישירות על מחירי המכוניות המשומשות.

יבואן הקשור בקשרים הדוקים לחברות ליסינג והשכרה המחזיקות ציים של מאות ואלפי מכוניות לא ימהר להוזיל את המחיר, שכן להפחתה כזו יש משמעות קטסטרופלית. כאשר מדובר במוצר יקר וכאשר שמירת הערך של המכונית היא מנכסי צאן הברזל של השוק המקומי, זהו מהלך שהן נמנעות ממנו.

התירוץ הרשמי הוא שקביעת מחיר מראש לוקחת בחשבון גם עלייה בשערי המטבעות והן סופגות אותן כאשר אלו מרחשות, ולכן לא ממהרות להוריד את המחירים כאשר אלו פונים לצד השני. העובדה ששינוי "לרעת" היבואנים לא התרחש בעת האחרונה, לא רלוונטית כנראה לגביהם.

גורם שלישי קשור לסיטואציה הנוכחית של תעשיית הרכב, המתמודדת עם קשיי ייצור, ייקור בעלויות חומרי הגלם ושילוח המכוניות. אלו חוברים למשקולת נגדית לירידת שערי המטבעות ומונעים את ירידת מחירי המכוניות. ובינינו, את הסיבה העיקרית טרם הזכרנו ואולי מוטב לסכמה במשפט: מי רוצה להרוויח פחות?

גם כאן השיטה הנכונה היא "עשה זאת בעצמך", היא אמנם לא רלוונטית לכל אחד, אבל אם יש לכם רכב חלומות שתמיד רציתם לקנות ונמנעתם, מומלץ לבדוק מסלול של ייבוא אישי: מדובר אמנם במהמורות בירוקרטיות שלא כל אחד יצלח בקלות, אבל בשורה התחתונה, החיסכון עשוי להתברר כמשמעותי.

לטוס מכאן - ועכשיו

שוק התיירות פתוח רק בחלקו והוראות השעה משתנו תדיר בגלל נגיף הקורונה והווריאנטים החדשים שלו. ובכל זאת, אם חשבתם על חופשה בקרוב, זה הזמן לממש: טיסות נמכרות בדולרים, כך גם בנוגע למלונות, רכב להשכרה וכמובן - כל הוצאות המחייה.

בסופו של דבר, אין מקום שבו תרגישו את השקל החזק שלכם, לא כל שכן - תיהנו ממנו, כמו בעת חופשה בחו"ל: אם ישבתם באותה מסעדה בניו יורק ואכלתם במאה דולר, הרי שאותה ארוחה בדיוק לפני שנים בודדות, עלתה לכם (בערך) מאה שקל יותר, הנה כבר "חסכתם" את מחיר היין.

יבוא אישי של מוצרי צריכה

באתר של רשות המסים תוכלו למצוא את כל תעריפי הייבוא על מסלול של יבוא אישי לישראל. יש גם חברות שמספקות שירותים שכאלה, למשל ברכישת מוצרי טואלטיקה, קוסמטיקה ועוד.

אם קצת בירוקרטיה לא מפחידה אתכם, אתם מוזמנים לנסות לייבא בעצמכם מוצרים שניתן לרכוש בחו"ל במחיר מוזל: במקרים רבים תגלו שגם לאחר תשלום המכס כחוק, אפשר לחסוך סכום משמעותי, במיוחד כשמדובר במוצרים יום יומיים, שגם חיסכון קטן במחיריהם, יצטבר בחשבון שנתי לסכום נאה.

כל מה שצריך לעשות הוא לבדוק את המחיר באתרי הסחר בחו"ל, לבדוק כמה תצטרכו להוסיף עליהם (על פי האתר של רשות המסים) - ואם גם זה קצת מסובך, יש פלטפורמות סחר שיעשו את התחשיב עבורכם - ופשוט לרכוש. אולי אם עשרות אלפים מאתנו יעשו כן, תחלחל ההכרה אצל היבואנים שמוטב להציע גם לישראלים "הפראיירים" מחיר תחרותי.
 
אז נכון, לא כולם יכולים או רוצים לטוס לחו"ל - ורבים מאיתנו יתקשו לבצע הליך של יבוא אישי מכל סוג שהוא (למרות שהוא קל משאתם חושבים). לטובת אלה נזכיר כי קניות בשווי של עד 75 דולר, אינן חייבות במכס. זה הזמן לנצל את המכסה המקסימלית לבגיר במשפחה ולחלק בין כל מי שמלאו לו כבר 18 את הקניות.

ואולי פשוט כדאי שגם אם אנחנו לא צרכנים מתוחכמים, לפחות נהיה חכמים: את הציפיה להנחה מכל מי שמייבא בדולרים ומוכר בשקלים, צריך לתרגם לתיעדוף של קניות, עד שגם היבואן האחרון יבין: מוטב לגלגל חלק מהרווח הלא צפוי שנוצר, גם אל הצרכנים.