כבר שנים שחודש נובמבר - חודש חגי הקניות הכולל בין היתר את יום הרווקים הסיני, בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי - נחשב לחודש הרווחי ביותר בשנה עבור בעלי העסקים והחנויות, כשבמהלכו אנשים ברחבי העולם מוציאים סכומים אדירים על רכישת מוצרים ברשת משלל תחומים, במסגרת סיילים, מבצעים והנחות. בחגיגה הזו לוקחים חלק גם עשרות אלפי ישראלים, שמוציאים אלפי שקלים ואף יותר על רכישותיהם. מעמדו של החודש הזה התחזק כצפוי בתקופת הקורונה.

אלא שיש מי שאחרי שנים ארוכות שבהן ציפו לחודש הזה בקוצר רוח, החליטו השנה לחרוג ממנהגם. “החודש הזה תמיד חיבר ביני לבין הבת שלי רומי בת ה־15”, מסבירה יעל ענתי, מאמנת תזונה וכושר והבעלים של “סטודיו יעל ענתי”. “במקום ללכת לקניונים, ששתינו לא אוהבות, היינו יושבות, בכל שנה, שעות מול המחשב ופשוט מזמינות עוד ועוד. עד שהגיעה הקורונה ושינתה את הכללים”.

יעל ענתי (צילום: פזית גואטה)
יעל ענתי (צילום: פזית גואטה)


איך שינתה?
“העסק שלי נפגע והבנתי שאני רוצה לפרגן לעסקים ישראליים, ושאני קונה אך ורק מעסקים מקומיים. זה גרם לנו לוותר לגמרי השנה על קניות מקוונות בחודש הזה וללכת בכל זמן אחר בשנה לקניון, גם אם זה סבל עבורנו, ולקנות בצורה מדודה ושקולה. אתה חושב שבחודש הקניות אתה קונה בזול, אבל אתה מוציא יותר. ההוצאות מטורפות, וזה משהו שהשנה החלטתי לוותר עליו”.

אז החודש לא תיכנסי לאתרים?
“לא, זה לא יקרה. הקורונה נתנה לי את הכאפה. אתה מבין שאתה צריך לשלם גם על מכס, כך שבסופו של עניין אתה לא חוסך. בארץ גם יש סיילים, אבל לא בחודש נובמבר, אז למה לא?”.

איך הבת שלך מקבלת את זה?
“לה זה הרבה יותר קשה ממני, היא נכנסת לאתרים ולסיילים, אבל לא מזמינה, זה חסר לה מאוד. חסר לנו לשבת מול המחשב, להזמין ולהתחבק, אבל הגעתי להחלטה וזהו. עם כל הבאסה, היא תתרגל”.

זה משהו שאת מתכננת ליישם גם בשנה הבאה?
“אני מרגישה שאנשים התמכרו לקניות באינטרנט בחודש הזה, וזו סיבה שבגללה הפסקתי, כדי לא לאבד שליטה. אפשר גם בלי זה. אפשר להתמכר לזה. לגבי השנה הבאה? נראה. בינתיים אני איתנה”.

סוג של הארה

עו”ד רז עטיה מגדיר את עצמו כמי שהיה מכור לשופינג. “תמיד הייתי קונה באינטרנט, בייחוד בבלאק פריידיי”, הוא מספר. “זה הפך להיות התמכרות ואובססיה כי זה כל כך זמין, קל ונגיש, ואתה מוצא את עצמך לפעמים מתחיל לקנות כל מיני שטויות שאתה לא באמת צריך, אבל אתה קונה בכל זאת. הייתי קונה כל דבר, אפילו עט מהודר שאין לי שימוש בו”.

השנה, בפעם הראשונה בחייו, החליט עטיה לוותר על הקניות. “מאז הקורונה התפיסה שלי את עולם הקניות השתנתה הרבה”, הוא מסביר. “פתאום אני מבין כמה החיים יכולים להשתנות ברגע, פתאום אתה מקבל פרופורציות ורואה מה אנשים מסביבך חווים ואילו קשיים הם חווים, ואתה אומר לעצמך: ‘וואלה, מה אני אקנה עכשיו את זה ואת זה?’. אני מעדיף לתרום ולעזור לבן אדם אחר בכסף הזה במקום לקנות לעצמי. יש מלא אנשים שנפגעו בגלל הקורונה, ואין להם כסף או יכולת לקנות מה שהם רוצים. אני מייצג אנשים שנקלעו לקשיים כלכליים בהליכי הוצאה לפועל ופשיטות רגל, אז ראיתי מקרוב את הנושא הזה”.

עורך הדין רז עטיה (צילום: מיכל קושרוב)
עורך הדין רז עטיה (צילום: מיכל קושרוב)


מאיר אוליאל, עיתונאי חרדי מאשדוד, נוהג לרכז את עיקר קניותיו בחודש נובמבר. “כאדם מהמגזר החרדי, אני משתדל לחסוך כסף לקראת ‘בלאק פריידיי’ כדי לקנות דברים בזול, הרבה יותר מאשר כל השנה”, הוא מסביר. “זה מתבטא בהרבה מוצרים: ביגוד, ניידים, דברים אלקטרוניים ועוד”.
השנה, בגלל הקורונה, החליט אוליאל לחרוג ממנהגו. “זה מרגיש סוג של פספוס השנה”, הוא מודה. “אתה מסתכל על דברים שיכולת לקנות בזול ולא קנית, זו תחושת החמצה, אבל המציאות של כולנו השתנתה, ואני לא יכול להרשות לעצמי לעשות דברים שעשיתי בעבר”.

מאיר אוליאל (צילום: צילום פרטי)
מאיר אוליאל (צילום: צילום פרטי)


תאמץ זאת גם לשנה הבאה?
“לאחרונה, כשוואטסאפ ופייסבוק הושבתו לכמה שעות, קיבלתי סוג של הארה: הבנתי שאומנם וואטסאפ ופייסבוק זה נחמד, אבל אפשר לחיות גם בלי זה. זה גם משהו שהניע אותי הפעם לוותר על הקניות ב’בלאק פריידיי’ ולהבין שאפשר לחיות גם בלי הקניות בחודש הזה, אלא לקנות מעט בכל ימות השנה, במחיר לא כזה יקר. אני חושב שגם אם המצב הכלכלי שלי ישתפר אחרי הקורונה, אמשיך לאמץ זאת”.

לא מבוקר

בדומה לאוליאל, גם מאמן הכושר ויועץ התזונה אורן יצחקי נוהג לרכז את עיקר קניות הביגוד שלו בחודש נובמבר. “אני מאמן כושר, וכמאמן, יש חשיבות לנראות וללבוש, ולכן אני מקפיד לעשות את הקניות העיקריות של חליפות וטרנינגים וסטים של לבוש שנחוצים לעבודה בחודש נובמבר”, הוא מספר. “זה הזמן האידיאלי עבורי לעשות קנייה שתספיק לי לכל השנה”.

החודש, לראשונה, החליט לוותר על הקניות לחלוטין: “זו החלטה שנבעה מהרצון לצמצם הוצאות, וגם הגעתי למסקנה שיש דברים שאני קונה ולא משתמש בהם. יש לי הרבה בגדים שעדיין לא השתמשתי בהם, אפילו פעם אחת, וזה חבל, אז עדיף לקנות בכל יום בשנה כמה דברים שכן אשתמש בהם, מאשר לקנות באופן לא מבוקר”.

איך ההרגשה?
“האמת שאני לא מרגיש שינוי, כי עדיין לא לבשתי את החליפות הקודמות שקניתי, הן עוד סגורות בניילון. בקורונה חטפתי מהלומה, כמו כל אחד מאיתנו, והבנתי שאני צריך להתאים את עצמי לזמנים. הבנתי שכרגע אני יכול לוותר על זה, כי לא חסרים לי בגדים בארון”.

ומה לגבי השנה הבאה?
“אני לא יודע, אם ארגיש חוסר מסוים אז אחזור בשנה הבאה לרכוש, אבל מה שבטוח - זה יהיה יותר שקול ומבוקר”.

אורן יצחקי (צילום: צילום פרטי)
אורן יצחקי (צילום: צילום פרטי)


יניב יחזקאל, שבשבילו "בלאק פריידיי" הוא חג לנשמה וחור לכיס, החליט לוותר השנה על הקניות המסורתיות דווקא בגלל משבר האקלים. "בשנה האחרונה, כמו כולם, עקבתי הרבה בחדשות אחרי משבר האקלים וזיהום הסביבה, וזה נגע לי בלב כי הבנתי שזה משבר עולמי שפוגע לנו באיכות החיים", הוא מספר. "קראתי מאמרים על כך שהמשלוחים שאני מזמין מחו"ל יכולים ליצור פליטת גזי חממה ולתרום, במובן מסוים, גם להחרפת משבר האקלים. זה משהו שהפעם מציק לי".

איך תצליח להתמודד הפעם בלי הקניות?
"זה לא יהיה קל, אבל הבנתי שעדיף לי לשמור על הסביבה שלנו ועל האקלים, מאשר לדאוג להנאתי הפרטית, הנאה שאני מקבל גם בקנייה בחודש רגיל. זו תחושה נעימה שאני מצליח, גם בדבר קטן כמו זה, להתחיל לחולל שינוי ולהיות קשוב יותר לסביבה, וזה משהו שאף גאדג'ט לא ישתווה לו". 

יניב יחזקאל (צילום: צילום פרטי)
יניב יחזקאל (צילום: צילום פרטי)