פרופ' טל שביט, מומחה להתנהגות אנושית, שוחח הבוקר (חמישי) עם גדעון אוקו ב-103FM על התנהלותו של הצרכן הישראלי בעקבות גל התייקרויות המחירים האחרון.

"אנחנו מדינה שאין לה מסורת של חרם צרכנים. אנחנו זוכרים את העניין שהיה לפני כמה שנים על הקוטג' אבל גם זה איכשהו, לא עבד, לא הלך טוב. אולי שינה את המודעות הצרכנית אבל זה לא משהו שב-DNA שלנו. אם תסתכל על החרדה החרדית, יכול להיות שאצלם זה כן ב-DNA. כשהם רוצים להחרים מישהו הם מחרימים ויודעים להוריד מחירים ולקבל את מה שהם רוצים. אבל בחברה בכלל? אין לנו את המסורת הזאת. המודעות שלנו לצרכנות וחשיבות הצרכן לא גדולה", פתח פרופ' שביט את דבריו.

"בגדול אנחנו עם שלא אוהב להיות פראייר ובמחקרים שלנו גילינו שאם ישראלי מרגיש ככה זה פוגע לו באושר, אבל יש עוד שתי תכונות. האחת, אנחנו די מפונקים. כי בשביל לעשות חרם אתה צריך לוותר לפחות בטווח הקצר. זה אומר שאם יש מוצרים שאתה אוהב אתה צריך לוותר עליהם, או אם יש נוחות ללכת לקנות במקום מסוים אתה צריך לוותר עליה. ואנחנו מה לעשות מפונקים, כי כדי להחרים צריך לוותר, ואני לא רואה אותנו מחרימים רשתות או חנויות כי המחירים גבוהים ומוותרים על המוצר שאנחנו נורא רוצים", הוסיף.

"החרדים פשוט מחרימים ומוותרים כי זה מגזר שגם די מסתפק במועט בניגוד לנו שאנחנו חיים בעולם שפע ולא מוכנים לוותר. כשמדברים על עליית מחירים, רובנו לא עוקבים אחר ההוצאות לא עושים גיליון אקסל ובודקים כמה הוצאנו בכל חודש", המשיך פרופ' שביט.

עוד הוסיף פרופ' שביט: "אנחנו עם כזה שאומר 'הבמבה יקרה אבל הילד שלי רוצה, אז אני לא אקנה לו?'. הבעיה לא רק בנו האזרחים. הבעיה גם עם הרגולציה. אין אצלנו מספיק חוקים ורגולציה שנאכפת בנושא הצרכנות. בארה"ב יש הרבה יותר מודעות לעניין וזה בא מלמעלה, מהמדינה. אין מספיק שמירה על הצרכן בישראל ולכן אנחנו מוותרים כבר. זה צריך לבוא מכמה מקורות לא רק מאנשים שמחרימים. 

"אנחנו רואים שינוי, תזוזה של קרחונים מאוד גדולה כשאנחנו רואים את השינוי הגדול בשוק העבודה וזה כנראה ישליך על הצרכנות .הרבה מאוד אנשים עושים חישוב מסלול מחדש ומבינים שמרדף אחר כסף על חשבון שעות הפנאי והמשפחה והאושר לשנו צריך להיפסק ומוכנים לעבוד בעבודות עם פחות שעות עבודות ואולי להרוויח פחות וזה יבאו לידי ביטוי בצריכה מועטה יותר. פחות עולם השפע ויותר עולם הפנאי והאושר", סיים פרופ' שביט.

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm