ליונים יש תדמית חיובית למדי. היונה היא סמל השלום, עוד אסוציאציה מקובלת ליונים היא מערכות יחסים יציבות והרמוניות, ויש גם לא מעט אנשים שמאכילים יונים במרחב הציבורי. יחד עם זאת אי אפשר להתעלם מהעובדה שיונים עלולות להוביל גם למפגעים שונים. בהתאם פותחו שלל שיטות להרחקת יונים. לכל מקום ברחבי הבית או העסק מתאימות שיטות אחרות, ולכן כדאי להכיר את כולן - ובפרט את אלה המומלצות ע"י סטופ יונים, אחת החברות הוותיקות והמוערכות בתחום.

למה חשוב להרחיק יונים?
אנחנו חיים בעידן שבו ישנה מודעות גבוהה לחשיבות השמירה על בעלי החיים שחולקים איתנו את כדור הארץ. חשוב להדגיש כי הרחקת יונים לא פוגעת בהן אלא רק מחייבת אותן למצוא מקומות אחרים לעמוד או לקנן - כך שלאף אחד לא נגרם נזק, לא ליונים ולא לכם.

עוד כדאי לזכור שיונים עלולות להוות מטרד. הן מלכלכות (כשאת הכתמים שמשאירה לשלשת יונים קשה מאוד לנקות), הן מרעישות (כולל בשעות בוקר מוקדמות) והן עלולות להעביר לבני אדם זיהומים (למשל ליסטריוזיס) ומחלות בקטריאליות (קדם טיפוס בטן עקב סלמונלה), ויראליות (למשל אנצפליטיס - דלקת המוח) ופרוטוזואליות (למשל טוקסופלזמוזיס שעלולה להיות מסוכנת מאוד לנשים הרות).

רשת נגד יונים
אחד הפתרונות הבסיסיים לצורך להרחיק יונים מהבתים והעסקים שלנו הוא רשת. בפרט מומלצת שיטה זו כדי להגן על מסתורי כביסה. יונים רבות אוהבות את המרחבים האלה משום שהן מרגישות שם מוגנות. הנזק עלול לכלול גם כתמים דוחים על הבגדים הנקיים וגם לשלשת במקומות שהגישה אליו קשה ואפילו בלתי אפשרית כמעט.

פריסת רשת מונעת הגעת יונים וגם ציפורים נוספות כגון דרורים אל מסתורי הכביסה. מקומות נוספים שבהם המומחים של סטופ יונים ממליצים על התקנת רשת הם פתחי אוורור במפעלים וגגות ישנים. הרשתות השונות המשמשות להרחקת יונים נבדלות אלה מאלה בעיקר לפי סוג החומר שממנו הן מיוצרות - האופציות הרווחות הן פלסטיק וניילון, ובמפעלים או במקומות שבהם עשויה לשרור טמפרטורה גבוהה כדאי להציב רשת ממתכת שעמידה לחום.

לשימוש ביתי סטנדרטי הניילון עמיד יותר מהפלסטיק, ולכן עדיף. בחירה חשובה נוספת היא של עובי הרשת, כשההמלצה היא על 0.7 מ"מ לפחות. עוד כדאי לדעת שישנן רשתות שקופות שמספקות הגנה למסתור הכביסה מבלי לכער את הנוף, ובכל מקרה ישנה חשיבות רבה מאוד לאיכות ההתקנה ולכן כדאי להפקיד את המשימה בידיים מקצועיות ומנוסות.

דוקרנים נגד יונים
תשובה נוספת לשאלה איך להרחיק יונים היא באמצעות דוקרנים. גם פתרון זה מיוצר מחומרים שונים, ובפרט ישנה בחירה בין דוקרנים מפלסטיק לבין דוקרנים מחרסינה. האופציה השנייה יקרה יותר אבל עמידה הרבה יותר לפגעי מזג אוויר שונים, ולכן אם מסתכלים על הטווח הארוך זוהי האופציה המשתלמת.

דוקרני הנירוסטה מתחלקים ל-3 סוגים בהתאם למבנה שלהם: ישנם דוקרנים בצורת האות האנגלית N ובהם כדאי להשתמש במקומות יחסית צרים - אדן חלון צר, מעקה, צינורות דקים, פינות של גגות ועוד. עבור אדן חלון ברוחב בינוני, ארגזי רוח, מזגנים, מרזבים וצינורות עבים מומלצים דוקרנים בצורת Z.

הסוג השלישי הוא דוקרנים בצורה של W, כלומר 4 שורות של דוקרנים. זהו הפתרון הנכון עבור מקומות עם מרווח גדול - למשל גג או מרפסת. זהו גם סוג הדוקרנים היעיל ביותר משום שליונים אין אפשרות לעמוד בשום מקום.

כל מה שצריך לדעת על הרחקת יונים (צילום: סטופ יונים)
כל מה שצריך לדעת על הרחקת יונים (צילום: סטופ יונים)

חוט רטט / פס הלם
עוד אופציה שעליה עשוי להמליץ מרחיק יונים מקצועי היא חוט רטט. זהו חוט קפיצי שעשוי מנירוסטה ומגיעה עם ציפוי ניילון. היתרון העיקרי שלו הוא בתחום האסתטי משום שהוא לא פוגם במראה של המבנה או המתקן. בין השאר נהוג להשתמש בחוטי רטט - שבגלל הקפיציות שלהם מתחילים לרעוד ברגע שיונה נוחתת עליהם ולכן גורמים לה לא להישאר - בבתי מלון, על שלטי פרסומת במרחב הציבורי, אנדרטאות, פסלים ועוד.

פתרון דומה הוא פס הלם. מוצר זה, שנקרא גם פס דריכה, כולל מערכת חשמלית וברגע שהיונה נעמדת על הפס נסגר מעגל חשמלי. התוצאה: זרם חשמלי - קל מאוד אבל לא נעים - שגורם ליונה להתעופף. פסי הלם נצמדים היטב לכל סוגי המשטחים, וניתן להשתמש בהם על אדני חלונות, במרפסות שירות, שלטים ועוד. חשוב להדגיש כי פס דריכה, וכמוהו גם חוט רטט, לא פוגעים ביונים אלא רק מייצרים אי נוחות מרחיקה אותן מכם.

האמצעים השונים להרחקת יונים ממרפסות שמש
מרפסות השמש הפכו בשני העשורים האחרונות לסטנדרט מקובל בפרויקטים חדשים. הן תורמות רבות לאיכות החיים של הדיירים - אבל במקביל הן אהובות מאוד גם על היונים. באופן טבעי לצד הרצון להרחיק את היונים ישנו גם רצון לשמר את האסתטיות של המרפסת, ולכן הפתרונות המומלצים לחלל זה הם דחלילים ואמצעים אלקטרוניים שונים. בפרט ניתן להשתמש במכשיר שמשגר גלי קול המדמים קולות של עופות טורפים. האוזן האנושית לא תשמע את הקולות האלה, אבל היונים כן, והפחד יגרום להן להתרחק מהמרפסת. כשבוחרים בדחלילים חשוב להקפיד על איכות גבוהה כדי שהפסלון יהיה אמין ויספק את ההרתעה הרצויה.

ייעוץ מקצועי מועיל
על-מנת לבחור את השיטה הנכונה ביותר בהתאם למאפיינים הספציפיים אצלכם בבית או בעסק, מומלץ להיעזר בידע ובניסיון של מומחים בתחום - ולבצע הרחקת יונים עם חברת סטופ יונים. מעבר לבחירה הנכונה בשיטה היעילה ביותר אנשי המקצוע בחברה גם יבצעו עבורכם את ההתקנה הנדרשת - של רשת, דוקרנים וכו' - כך שהפתרון הנבחר ימלא את ייעודו לטווח ארוך מאוד. עוד כדאי לקחת בחשבון את העובדה שבחלק מהמקרים יש צורך לבצע התקנה בגובה, וכשזה המצב באה לידי ביטוי המיומנות של צוותי החברה בשימוש בסנפלינג - ובקיצור, כל מה שצריך כדי שהיונים יחיו בכיף אבל במקום אחר.

המאמר באדיבות חברת סטופ יונים
לפרטים והזמנות חייגו: 053-3525-198