נהוג היה לחשוב כי האיים המלדיביים הוא יעד חופשה הפונה לאלפיון העליון בלבד, אבל היום, ההיצע המוגבל שמספק ענף התיירות והמחירים הגבוהים גם ביעדים קרובים, הופכים את הביקור בהם לחלופה סבירה, מבחינת עלויות, לחופשה משפחתית, רומנטית או ספורטיבית, ובעיקר אם אתם חובבי גלישה או צלילה.


האיים המלדיביים, או בשמם הרשמי רפובליקת המלדיביים, הם מדינת איים מוסלמית הממוקמת בים הערבי שבאוקיינוס ההודי, דרומית להודו וסרי לנקה. יעד שנמצא כבר שנים בראש רשימת היעדים החלומיים ביותר בעולם, וזאת בזכות החול הלבן, המים בצבע טורקיז, הצמחייה הטרופית, הנופים עוצרי הנשימה והשמש הזורחת תמיד. זהו אולי המקום היחיד בעולם שבו כל פיסת נוף שנגלית לעין מצליחה להתעלות אפילו על זו הנשקפת מהגלויות.


תחת השם "האיים המלדיביים" נמצאים 26 "אטולים" - קבוצות איי אלמוגים בצורת טבעת, המקיפים לגונה הכוללת 1,192 איים. מתוכם רק כ־200 מיושבים. השאר מרוחקים מדי או קטנים מכדי לקיים בהם חיים. רפובליקת המלדיביים, אגב, היא המדינה השטוחה ביותר בעולם, ו־99% מהטריטוריה שלה הם מים, דבר שהופך את האזור לאתר צלילה מהטובים בעולם, שבו החיים האמיתיים, האקשן והקסם קורים מתחת לפני הים. לא בכדי, מרבית החדרים בריזורטים בנויים סמוך מאוד למים או אפילו מוקפים בהם.


מתי לטוס?
העונה הרשמית והמומלצת ביותר לחופשה במלדיביים, כזו שתספק בעיקר ימים יבשים ומים צלולים, היא התקופה שבין אמצע חודש נובמבר ועד תחילת חודש אפריל. אז גם הסיכוי לגשם נמוך יותר, אך המחיר גבוה יותר (לפעמים אפילו יותר מכפול). ובכל זאת, גם אם המחיר שנצטרך לשלם הוא יומיים של גשם כדי להצליח לשלם על החופשה - זה עדיין שווה!

מנכ"ל קשרי תעופה ניר מזור: ״המלדיביים הם יעד אהוב על הישראלים, יעד שמתאים לזוגות ולמשפחות. תוכלו לבקר במלדיביים ללא חשש בכל ימות השנה, כשהטמפרטורה נשארת בטווח קבוע של 25־30 מעלות. גם בחודשים הנחשבים לרטובים יותר, בין מאי לספטמבר, מדובר במספר נמוך יחסית של ימים גשומים, כשעיקר הגשם יורד בלילה. בסופו של דבר, כמו בכל מזג אויר טרופי - זה תמיד עניין של מזל".

מדריך יוגה במלדיביים (צילום: Amilla Fushi)
מדריך יוגה במלדיביים (צילום: Amilla Fushi)


מה עושים?
גם אם אינכם צוללנים מוסמכים, חוויית הצלילה במקום היא מהמרהיבות בעולם, אפילו אם מסתפקים בשנורקל. לעין נגלה ממש ספארי מתחת למים, עולם אחר שבו חיים מאות סוגים של דגים צבעוניים, שוניות אלמוגים, צבי ים, חתולי ים, עטלפי ים, כרישים, לוויתנים, דולפינים ועוד, כך שגם אם אתם לא בעניין של צלילה לעומק - על שנורקל ועל שיט דולפינים בשקיעה אל תוותרו!


גם אם אתם טיפוסים אנרגטיים, מומלץ שתרשו לעצמכם להתמכר לבטן־גב, סוג של מיינדפולנס - חוויה רוחנית של שחרור שליטה ואחריות והנאה ממה שקורה כאן ועכשיו. כשתרצו להפעיל את הגוף לא יחסרו אפשרויות: הריזורטים מציעים מגוון רחב של ספורט ימי שיתאים לכל רמת אקסטרים שתחפצו בה, מאופנועי ים, סירות פדלים, סירות מנוע, חתירת SUP, גלישת גלים ועוד. לצד הפעילות הימית תוכלו להירשם לשיעורים (פרטיים או בקבוצה) של יוגה, פילאטיס, אקרובטיקה וריקוד, או להתאמן בזמנכם החופשי בחדר הכושר. נוסף לכך, רכיבה על אופניים ברחבי הריזורט מקובלת מאוד, כך שהמעברים ממקום למקום על האי הם גם חווייתיים וגם שומרים על הכושר...


איך מגיעים?


ברוב חודשי השנה צריך להתפשר על טיסת קונקשן עם עצירה ביעדים לבחירתכם מרוסיה (כלומר - אם וכאשר יוסרו הסנקציות), דובאי, טורקיה ועוד. טיסה כזו, כולל העצירה, תימשך בדרך כלל 13־16 שעות, ועלותה הממוצעת 500־700 דולר לאדם. מבדיקה שערכנו, קשרי תעופה משווקים טיסות ישירות עם חברת אייר סיישל, בעלות של החל מ־873 דולר לאדם, ומשך הטיסה הישירה (עם עצירה קצרה בסיישל להחתמת דרכונים בלבד), תימשך עד 9 שעות.


לא משנה אם בחרתם בטיסה ישירה או בטיסת קונקשיין, אחרי הנחיתה במאלה (נמל התעופה הבינלאומי של האיים המלדיביים), כדי להגיע לאי שבו תלונו תצטרכו להוסיף עוד טיסת פנים, שמשכה הוא בין 30־50 דקות. עוד אופציה היא מטוס ימי, הממריא היישר מהים ונוחת בו. טיסה חווייתית שכזאת תארך אף היא, בממוצע, כחצי שעה - ובסיומה תאסוף אתכם סירה מכבש המטוס ועד לריזורט.


נתונים על היעד:
אייל שמואלי, מיוזמי תערוכת התיירות הבינלאומית IMTM, מספר כי על פי נתוני משרד התיירות של האיים המלדיביים, בשנת 2020 4.7% מהתיירים הגיעו מהמזרח התיכון (כ־8,500 תיירים מישראל) וכ־63% מהתיירים מגיעים מאירופה. העדפת התיירים באופציות הלינה, על פי נתונים שפורמו בפברואר 2022 והקיפו למעלה מ־50 אלף תיירים: כ־70% העדיפו ללון בריזורטים, 20% בבתי הארחה/אכסניות, 5% בשמורות ספארי ורק 3% במלונות.


הבדיקה שערכנו העלתה כי טווח המחירים לחופשה במלדיביים נע בין עשרות דולרים ללילה ב־guest house ועד לעשרות אלפי דולרים ללילה בריזורטים יוקרתיים. הפערים במחירים מושכים, באופן טבעי, סוגים שונים של אוכלוסיות, ועל כן בחרנו להתמקד בחופשה ממוצעת - יוקרתית אבל לא לעשירים בלבד.


בנימה אישית: כל המחקרים שערכתי טרם הטיסה למלדיביים הובילו בסופו של דבר לאישה בשם איב מלדיבס, "לכל שאלה תשובה". ככה היא מוצגת ברשתות וכך היא גם פועלת. היא התגלתה כזמינה בכל שעה ולכל שאלה - ולא פחות חשוב: הציעה את המחירים הטובים ביותר בפערים משמעותיים של כ־20%.

חופשה במלדיביים (צילום: Amilla Fushi)
חופשה במלדיביים (צילום: Amilla Fushi)


משרד הנסיעות של איב ושותפתה מישל (שגרה במלדיביים כבר 17 שנה), Koamas Luxury Escapes, מתמחה בארגון חופשות למלדיביים בהתאמה אישית והוא עובד באופן ישיר מול כ־150 ריזורטים, מה שמסביר את המחיר הנמוך יחסית. המשרד של השתיים יציע חופשה מותאמת לכל סגנון ולכל מגבלת תקציב. לי אישית היו המון שאלות, ולכולן קיבלתי מענה מיידי ומקצועי, הן לפני החופשה הן במהלכה.


הנה דוגמאות לנושאים שנבדקו בידי השתיים: התלבטנו בין 3 ריזורטים שונים ובסוף בחרנו באמילה פושי, Amilla Maldives Resort & spa, הנמצא ב־BAA אטול, מרחק של 10 דקות ממפרץ האניפארו - יעד מפורסם בעולם לשחייה עם מנטה ריי וכרישי לוויתן. הריזורט שבחרנו נחשב לאחד מאיי הנופש הגדולים ביותר באיים המלדיביים.

חבילת אירוח בת 8 לילות תעניק הטבת 'ירח דבש' - הכוללת עזיבה מאוחרת, כניסה מוקדמת, ארוחת ערב רומנטית על חוף הים, עיסוי זוגי ועוד, מה שהופך את המחיר שלה למשתלם יותר. בריזורט קיימות אפשרויות לינה מגוונות ומקוריות, כמו בית על העץ או לינה בתוך בועה שקופה בלב הג'ונגל (כזו יש רק ב־3 ריזורטים במלדיביים), זאת נוסף לווילות זוגיות או משפחתיות על החוף, וילות דו־ קומתיות עם 8 חדרים או וילות מסורתיות על המים, עם או בלי בריכה פרטית.
 
האזורים המרכזים בריזורט מציעים בריכה מרכזית לצד חופים עם מי טורקיז וחול לבן, "בריכות אינסוף" פרטיות בחדרים ומתחם ספא מפנק עם סאונות רטובות ויבשות, ג'קוזי טיפולי, הידרותרפיה ועוד. אנחנו יצאנו לשיט שקיעה לראות דולפינים, לדיג מסורתי בסירת עץ שמשמשת את המקומיים, וכן הפלגנו ללב האוקיינוס לאזור צלילה קסום.

אזורי ההסעדה פרוסים על האי ומציעים שפע של סגנונות: מאסיאתי (לא רק הודי) ואיטלקי, דרך בתי קפה, ועד לפיצריות וברים. אמילה פושי מקדם ומעודד קיימות וטורח לגדל בעצמו כל מה שאפשר, במטרה להגישו ישירות מהטבע לצלחת ולספק מענה מלא לטרנדים קולינריים עדכניים, כמו: צמחוני, טבעוני, ללא גלוטן, ללא לקטוז, דיאטטי, קטו, פליאו ועוד. במקום אף חוות גידול של ירקות, פירות ובעלי חיים.


כמה זה יעלה?


משך החופשה המומלץ למלדיביים הוא 5־8 לילות. מחיר הלינה בריזורטים כולל אירוח על בסיס ארוחת בוקר/חצי פנסיון או הכל כלול (בהתאם לבחירה), וכולל - בדרך כלל - גם מגוון פעילויות: צלילות ועוד פעילות ימית ויבשתית חינמית (לצד פעילות בתשלום), שיט דולפינים או דיג מסורתי, הקרנות סרטים על החוף, האכלת דגים, סדנאות, ספא, הופעות חיות, דיג׳יי בערבים ורובם מפעילים מועדוני ילדים. בתקופת הקורונה לא מעט ריזורטים מפעילים מעבדות פנימיות לבדיקת PCR (לעיתים בתשלום נוסף).

מחירים לדוגמא בריזורטים שנחשבים יוקרתיים:
ריזורט במובינפיק Mövenpick Resort Kuredhivaru Maldives, בין החודשים מאי וספטמבר 2022, בהזמנה מראש של 120 יום, 5 לילות בווילה על המים עם בריכה פרטית, על בסיס חצי פנסיון וכולל ההעברות במטוס ימי: 4,100 דולר לזוג.

ריזורט Pullman Maldives Maamutaa בין החודשים מאי ויולי 2022, בהזמנה עד 15 לאפריל, 5 לילות בווילת חוף על בסיס הכל כלול. מחיר: 4,320 דולר לזוג.

Club Med Finolhun - מתחם יוקרתי המציע וילות מרווחות, חלקן "צפות" על המים עם בריכת שחייה פרטית ושירות מוקפד ואישי, 5 לילות על בסיס הכל כלול (טיסות, העברות, לינה, אוכל ופעילויות), בחודש מאי: החל מ־5,548 אירו לזוג.

עבור חופשה משפחתית בדקנו את Club Med Kani, שנחשב למועדון יוקרתי עם 4Ψ, מחיר ל־5 לילות על בסיס הכל כלול (כולל טיסות והעברות) עבור 2 מבוגרים + 2 ילדים מעל גיל 6 + 1 ילד מתחת לגיל 6. *(עד גיל 6 לא משלמים עבור המועדון, אלא רק עבור טיסות והעברות), בחודש מאי: החל מ־ 8,582 אירו.

אומנם לא מדובר במחירים נמוכים, אבל אם החלופה שלכם היא (למשל) מלון 5 כוכבים באילת, הרי שפתאום גם חופשה אקזוטית ביעד הטרופי והיוקרתי נראית נגישה.

חשוב לציין כי אפשר למצוא אפשרויות לינה זולות משמעותית (וגם יקרות יותר, כמובן), אבל כאמור - אם משווים חופשה ברמה גבוהה ביעד חלומי ומלא אפשרויות, לחופשה מקומית בישראל במחירים מופקעים של 20־30 אלף שקל למשפחה ל־3 לילות בפסח, מתברר שלחופש יש מחיר - והוא ממש לא נוראי.