לקראת פסח נכנסים רבים מאתנו לטירוף של ניקיונות. אצל חלקנו, הקורונה אף הגבירה את האובססיביות לניקיונות בכלל, ולא רק לקראת החג. אם אתם מצפים לראות את הבית לפני פסח מבריק ומצוחצח, אך אין לכם כוח לעשות זאת בעצמכם ונמאס לכם כבר לקרצף - בדקנו כמה תשלמו למישהו שיעשה עבורכם את העבודה (בתקווה שאכן תמצאו מישהו זמין בתקופה הלחוצה הזו).

קשה למצוא עובדים
"יש עכשיו המון אנשים שמחפשים עוזרת בית, שמבולבלים, לא יודעים מי טוב ומי לא טוב. עוזרת בית זה מצרך מבוקש מאוד שקשה להשיג, במיוחד לפני פסח", אומר יצחק בלילה, הבעלים של חברת הניקיון "א.ש", המתמחה בשוטף בניקיון מוסדות ובתים פרטיים (בעיקר במקרים של מעברי דירה ודירות אחרי שיפוץ). לקראת החג יצאה החברה עם חבילה מיוחדת של מבצע ניקיון לפסח ביום אחד לבתים מאוכלסים".

מה כוללת החבילה?
"מגיע אליך הביתה צוות שלנו עם כל הציוד וחומרי הניקוי. מספר אנשי הצוות מוקצב לפי שטח הדירה והיקף העבודה. הם מגיעים וממש עושים את הבית מלמעלה למטה: מנקים מעל המזגנים, מפרקים פילטרים של מזגנים, מנקים משקופים, דלתות, מעל הארונות - הרבה מקומת שאת לא מגיעה אליהם. אנחנו עושים גם שאיבת ספות ומזרונים. יש גם שירות של פוליש לרצפה, למי שרוצה ממש לרענן את הבית לפני החג. יש לנו צוותים בפריסה ארצית, מהצפון ועד באר שבע".

המחירים, לדברי בלילה, נעים החל מ־1,500 שקלים לבתים קטנים של שלושה חדרים, כאשר בווילה גדולה זה כמובן יכול להגיע להרבה יותר. הוא מודה כי לניקיונות בבתים פרטיים לפני פסח הוא פחות מתחבר, אך מבין את הצורך בשירות זה ולכן גם נותן אותו. "זה הרבה בלבולי מוח", אומר בלילה. "אני רגיל לעבודה אחרת בשוטף, לניקיון אחרי שיפוץ, לפוליש. ניקיונות לפני פסח זו עבודה עם הרבה בלבולי מוח. אנשים מתקשרים, אני אומר להם מחיר, הם מתחילים להתווכח. הם לא מבינים שזו עבודה קשה וגם קשה מאוד למצוא עובדים בתחום".

עד כמה זה מורכב למצוא היום עובדי ניקיון?
"קשה למצוא עובדים, וגם יקר מאוד. היום עובד שבא לעבוד אצלך בניקיון דורש סכומים גבוהים מאוד. לי כמעסיק זה עולה לא מעט כסף. אני גם מעסיק באופן חוקי, יש ביטוחים, יש עלות מעביד, וגם יש עלויות לחומרי הניקיון האיכותיים. אני כאמור לא אוהב להתעסק בזה, אבל לפני החג נותן את האופציה הזאת. יש לי עובדים קבועים שאני עובד איתם כל השנה, עובדים שאני משמר אותם, ולקראת החג מתגבר בחבר'ה צעירים. עובדים אצלי חבר'ה ישראלים בלבד. אצלנו היומיות גבוהות מאוד, אז משתלם להם".

70 שקל לשעה
"אנשים רבים שבשגרה שורדים ללא עוזרת, לפני פסח פתאום נזכרים שהם חייבים עוזרת", אומרת ליאת שטרלינג, אחת השותפות ב"מטפלא" - משרד השמה למטפלות לילדים ולעוזרות בית, המתמקד בעיקר באזור השפלה, השרון והמרכז. "אני עוזרת לאנשים למצוא מה שהם מבקשים, אבל מבהירה להם שאצלנו מדובר בעוזרת לטווח ארוך, כלומר לא לפעם־פעמיים לקראת החג וזהו. אנחנו משרד השמה לטווח ארוך".

מי שמוכן לדיל הזה, כמה משלם לעוזרת?
"משלמים לעוזרת בהתאם למה ששני הצדדים סוגרים ביניהם. אני יכולה רק להמליץ על השכר המקובל בשוק, 70-65 שקלים לשעה נטו, ולזה מוסיפים נסיעות, ביטוח לאומי, פנסיה. היום משלמים הכל לפי החוק. אני גם מחתימה את הלקוחות בהסכם על כך שהם מודעים לכל הזכויות של העוזרת. מה שהם עושים אחר כך, אני לא באמת יכולה לדעת, אבל רובם בסדר. אנשים רוצים להיות מכוסים מכל הבחינות".

גם שטרלינג מבהירה שלמצוא עוזרת בית זו משימה לא פשוטה כיום. "אני עובדת הרבה עם נשים אריתראיות, פליטות שהן חוקיות בארץ, שאני מכירה כבר יותר מ־10 שנים. אני גם נעזרת באשת קשר שנמצאת בסביבתן שגם עוזרת לי למצוא. לאשת הקשר אני כמובן גם משלמת. הנשים עוברות אצלי תהליך בדיקה.

אני עוברת על המלצות קודמות, משוחחת עם מעסיקים קודמים, וגם מסתמכת על חוות דעתה של אשת הקשר מהקהילה שלהן. אני לא לוקחת סיכון להביא מישהי ללא המלצות. אבל למרות תהליך הבירור שאני עושה, עדיין יש כאלה שלא רוצים אריתראיות".

ליאת שטרלינג (צילום: עומר שטרלינג)
ליאת שטרלינג (צילום: עומר שטרלינג)

אילו אופציות קיימות עוד?
"בדיוק דיברתי על כך עם לקוח שאני מחפשת עבורו עוזרת כבר הרבה זמן. אמרתי לו שאולי נחכה לנשים שמגיעות עכשיו מאוקראינה. אבל לפליטים האוקראינים אין בינתיים אישורי עבודה בארץ, אז כרגע זה בכלל לא רלוונטי. לעולים חדשים שמגיעים, כמובן אין בעיה לעבוד, ותמיד אשמח".

אלמנט חברתי חזק
אם אתם לחוצים כרגע על עוזרת בית, אפשר לנסות לחפש גם דרך helpbook.co.il - לוח דרושים חכם לבית ולמשפחה, שאחת הקטגוריות שבו, "משק בית ובישול", כוללת בין היתר גם אנשים המציעים עצמם לעבודות של עוזר/ת בית. נכון לכתיבת שורות אלה, 650 איש מציעים את השירות של עוזרת בית / ניהול משק בית.

"לפי בדיקה שערכנו באתר בקרב מי שרוצה לעבוד כעוזר/ת בית או בניהול משק בית וציין שכר מבוקש, הרי שהממוצע הוא 63.5 שקלים לשעה", אומר יואב וינשל, מייסד אתר helpbook.co.il. "אנו רואים כעת עליה של יותר מ־20% בביקוש לשירותים הללו. אבל יש גם עלייה בהיצע, שחלקה נובע מקמפיין שעשינו".

כדי להגיע לפרטי הקשר של המציעים את שירותיהם בתחום הניקיון או בתחומים נוספים שבאתר, מחפשי אותם שירותים צריכים להירשם ולרכוש חבילה. הבסיסית ביותר עולה 139 שקל לחודש. אלה המציעים את שירותיהם מספרים באתר על עצמם, חלקם גם מוסיפים תמונות או סרטון הכרות. נוסף לכך, אפשר גם לקרוא עליהם משובים של מי שכבר העסיק אותם.

"בזכות האתר, מה שהיה פעם שוק של מפה לאוזן הפך לשוק משוכלל", אומר וינשל. "זה נותן העצמה לאנשים שעובדים בתחומים האלה. יש בזה אלמנט חברתי חזק מאוד. זו עבודה קשה שדורשת איכות גבוהה של אנשים. אצלנו, מי שמציע עצמו לעבודה, צריך גם למלא שאלון קפדני".

גם במגזר העסקי מדובר כעת בתקופה לוהטת בכל הקשור לניקיונות. "אם למשל את בעלת עסק שלא עובדת איתי באופן שוטף, הסיכוי עכשיו לקראת החג להזמין את השירות שלנו הוא אפסי", אומר אלון אלימלך, מנכ"ל "אמון ניקיון", חטיבת הניקיון של קבוצת "מוקד אמון", המעניקה שירותי ניקיון למגזר העסקי (ארגונים, מוסדות ובנייני משרדים)".

"עקב מצוקת כוח האדם, ללקוחות הקבועים שלי יש קדימות. יש כאלה שאנחנו גם מחויבים לפי הסכם לתת להם תגבור לפני פסח ובראש השנה. זוהי תקופה לחוצה. גם במגזר העסקי, כמו בבתים הפרטיים של כל עם ישראל, פסח זו מילה נרדפת לניקיון. גם עוד מעט מתחיל האביב, מתחילים להיגמר הגשמים, אז כולם רוצים גם ניקיונות של הזכוכיות ועוד".

גם אלימלך מעיד על מצוקת עובדים בענף הניקיון. "היו למשל בעבר עובדים שעלו בשנות ה־90 מברית המועצות לשעבר, אבל לאט לאט הם יצאו לפנסיה", הוא אומר. "באזור הצפון והדרום יש מגזרים אחרים שהם יותר פנויים, אבל באזור המרכז המצוקה היא הרבה יותר קשה. אין פה עובדים שרוצים לעבוד בניקיון. לענף הניקיון יש תדמית מאוד נמוכה".

אלון אלימלך (צילום: באדיבות אתר מוקד אמון)
אלון אלימלך (צילום: באדיבות אתר מוקד אמון)

מיהם העובדים שלך?
"כל העובדים אצלנו עובדים על פי חוק, ויש לנו מכל המגזרים: תעודת זהות כחולה, מקלט מדיני, מסתננים - כל מי שרוצה לעבוד בניקיון והוא על פי חוק, מוזמן לעבוד אצלנו. אני משמר את העובדים שלי בכל דרך. דואג למה שהם צריכים, הדלת תמיד פתוחה. כמו כן, אם השם שלנו טוב בקרב החבר'ה שעובדים בתחום הניקיון, אז חבר מביא חבר".

התעריף של עובד ניקיון למשרה קבועה, מספר אלימלך, "הוא בממוצע סביב ה־33 שקלים לשעה לעובד, לפני כל התנאים הסוציאליים ומה שנלווה לכך. יש גם מקומות מאתגרים יותר, כמו מחסני קירור, שקשים יותר לעבודה, אז גם השכר שם גבוה יותר. ניקיון זה כאמור ענף שאין בו עובדים. יש מחסור קשה מאוד בידיים עובדים".

"אני משער שהגל החדש של העולים החדשים מאוקראינה ומרוסיה יעזור במצוקה הזאת. הם מגיעים לפה, הם צריכים להתפרנס, כולם עוזרים פה לכולם. ואילו לפליטים שמגיעים לכאן מאוקראינה אין בינתיים רישיון לעבוד. אני חושב שגם הם צריכים להתפרנס ממשהו, אחרת ימצאו דרכים אחרות להתפרנס, ואני לא רוצה לחשוב על זה".

הסדר שלפני הסדר
פסח היא גם תקופה של מיונים, של סידור ארונות, החלפת בגדי חורף/קיץ, ניפוי כלי מטבח מיותרים ועוד מיני מטלות. גם את זה יש מי שיעשה עבורכם, תמורת תשלום כמובן. "אני לא עובדת לפי שעה, אלא לפי ימי עבודה. עבור יום עבודה של חמש שעות אני לוקחת 700 שקלים. יום עבודה של שבע שעות עולה 1,000 שקלים", אומרת קרן לוגסי, הבעלים של חברת "המארגנת - סידור ארונות ובתים", שנמצאת בתחום שמונה שנים. "התקופה הכי חזקה שלנו היא בפסח ובחופש הגדול. בפסח כולם מסדרים ומנקים, ובחופש הגדול עוברים בתים", היא אומרת.

מתי מתחילים להרגיש את הלחץ?
"זה מתחיל חודש וחצי לפני פסח, כדי לתאם, ולתפוס את התאריכים שלפני החג. זה ממשיך גם בחול המועד עצמו. בשבוע וחצי לפני פסח הטלפונים פשוט לא מפסיקים. יש מלא אנשים שנזכרים בדקה האחרונה. זאת תקופה שאני עובדת פול־טיים".

קרן לוגסי (צילום: פרטי)
קרן לוגסי (צילום: פרטי)

מהי עיקר העבודה שלך?
"לרוב בפסח זה הרבה סידור מטבחים, לסנן מה שצריך, להפריד בין כשר ולא כשר, וכמובן גם סידור ארונות. הרבה אנשים רוצים להחליף עונות מעבר. כדי לשים דברים על נקי, אני כמובן גם מעבירה ניגוב, אבל לא עוסקת ממש בניקיונות".

כדי לדעת מראש כמה שעות תיארך העבודה, לוגסי מבקשת מלקוחותיה לשלוח לה מבעוד מועד סרטון של מה שזקוק לסידור, על מנת שתוכל להעריך את גודל העבודה. "ארון של ארבע דלתות למשל זה סדר גודל של שעתיים וחצי־שלוש שעות עבודה", היא אומרת. "אבל זה גם נורא תלוי במספר הפריטים שיש".

"למשל מטבח קטן אבל עם אובר ציוד, יכול לקחת יותר זמן. כל מקרה לגופו. לפעמים יכולה להיות דירה קטנה שאסיים בתוך יום, ולפעמים דירה קטנה יכולה לקחת גם שלושה ימים, אם יש בה עומס של פריטים. זה לא קל, אבל אני אוהבת את העבודה. ללחץ כבר התרגלתי".

"השירות שלי הוא לאורך כל השנה, אבל הלחץ הגדול בכל הקשור בסידור בתים הוא לפני פסח", אומרת גם מרים בן־עמי, בעלת חברת "בתים מסודרים", שנמצאת בתחום 11 שנים. היא עוסקת באריזות ופריקות בעת מעברי דירה, במיוני בגדים, סידור ארונות, סידור מטבחים, חדרי ילדים, חדרי משחקים. "אנחנו ממיינים הכל", היא אומרת. "אני גם מביאה איתי פתרונות אחסון. לפני פסח זו תקופה שאני עובדת בה פול־טיים בכל הארץ".

בן־עמי מבהירה שאם פעם השירות הזה היה רק "למי שהיה יכול להרשות לעצמו", אז היום כל אחת מוכנה לשלם רק שיסדרו לה וינקו. "בשלוש־ארבע השנים האחרונות זה כבר הפך לשכיח מאוד", היא אומרת. "לאף אחת כבר אין כוח לסדר ולנקות. גם אלה שפעם לא רצו שיגעו להן בכלום בבית, אז היום כולן רוצות את השירות הזה".

מרים בן-עמי (צילום: הגר נחמיאס)
מרים בן-עמי (צילום: הגר נחמיאס)

מהו המחיר?
"בדרך כלל בתחום הזה גובים 120־180 שקלים לשעה. אני לוקחת 130 שקלים. מינימום השעות שחברות מגיעות לעבוד זה חמש שעות. אף אחת לא תבוא לעבוד פחות שעות מכך, כי זה לא משתלם. לפעמים זה לוקח יותר, לפעמים פחות. זה תלוי במספר החדרים. יש בתים שאני מגיעה אליהם עם עוד ארבע בנות לעבוד, כל בית זה משהו אחר. יש בתים קטנים, יש גדולים. יש בתים גדולים מסודרים, ויש קטנים מבולגנים. בדרך כלל אני מגיעה עם בנות קבועות שעובדות איתי. צריך לדעת את מי מכניסים לבתים של אנשים. זאת אחריות".

בן־עמי, אגב, מספרת כי בקורונה הייתה לה עבודה בלי סוף. "את אפילו לא מבינה עד כמה אנשים רצו לסדר את הבתים שלהם בקורונה", היא אומרת ומציינת את הסיפוק שבעבודתה: "אני אוהבת לסדר ולראות את התוצאה הסופית: את הסדר והארגון"