ישראל ויזל, מנהל הפיתוח העסקי ברשתות הענק תנופורט וישפרו, הזהיר אתמול (רביעי) כי "הגידול בהיקפי הקניות באתרי המסחר באונליין מאיים על התמהיל של הקניונים ומרכזי הקניות. זה מחייב אותם להמציא עצמם מחדש ולהפוך למרכז פנאי ובילוי לכל המשפחה".

מבדיקות שנערכו על ידי תנופורט וישפרו, שתוצאותיהן הגיעו ל"מעריב", מתברר שבשנה אחרונה כ־80% מהישראלים ביצעו לפחות קנייה אחת באתרי האונליין. המגמה נמצאת בגידול מתמיד ומהווה איום משמעותי על מרכזי הקניות. לדברי ויזל, "כל חוסנו והצדקת קיומו של מרכז מסחרי מבוטאים בכמות המבקרים הפיזית במתחמים, ומנתון זה נגזרים הפדיון, גובה השכירות וערכו של המתחם המסחרי. אבל אתרי המסחר האלקטרוניים פועלים ומשפיעים עליו בדיוק בכיוון ההפוך".

נזכיר שבתקופת הקורונה השילוב של המגבלות והפחדים של האנשים מחד, אל מול המשך סיפוק הגירויים והצרכים מאידך - הוביל לשינוי מהותי, שבו צרכנים התרגלו לקניות אונליין, מה שחייב השבחה קיצונית של כל שרשרת תהליך המכירה והאספקה באונליין.

ויזל הוסיף: "כבר אין חולק ששוק המסחר האלקטרוני השתלט וסחף אליו נתח עצום מכוח הקנייה העולמי, והשאלה אינה נעוצה עוד במידת ההשפעה שלו על מרכזי הקניות והחנויות הפרונטליות, אלא איך ממשיכים לקיים ולהפעיל את אותם מרכזים מסחריים בעידן החדש".