מחיר החלב הגולמי הנמכר על ידי הרפתנים למחלבות צפוי לעלות החל מ־1 ביולי בשיעור של כ־13.5%, והוא יעמוד על כ־2.43 שקלים לליטר. בעקבות זאת, המחלבות צפויות לדרוש העלאת מחירים לחלב שבפיקוח, בהתאם להתייקרות הכללית.

יש לציין כי ההתייקרות נקבעת על פי נוסחת עדכון אוטומטית שבתקנות חוק החלב. העלייה החדה הפעם נובעת בעיקרה מזינוק של עשרות אחוזים בעלויות תשומות גרעיני המאכל בעולם, בשל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. בניגוד למחיר המטרה של החלב, הנקבע על פי נוסחת עדכון אוטומטית המורכבת מעלויות הייצור, החלב הנמכר על ידי המחלבות לצרכנים הוא בפיקוח.

המחלבות כבר דרשו לפני כמה חודשים עדכון במחיר המפוקח לצרכן, שיאפשר להן לייקר את מחיר החלב. ועדת המחירים המשותפת למשרדי החקלאות והאוצר המליצה על התייקרות של כ־6.5%, אבל שרי האוצר והחקלאות טרם חתמו על צו ההתייקרות. המחלבות איימו בעבר לעתור לבג"ץ אם המדינה לא תאשר להן לייקר את מחירי מוצרי החלב שבפיקוח, בטענה שהן נאלצות לספוג את עליית מחיר החלב הגולמי והן סופגות בשל כך הפסדים כספיים.

ליאור שמחה, מנכ"ל ארגון יצרני החלב, הביע תקווה שכל הגורמים בענף החלב יגיעו להסכמות. "כולי תקווה שהמשא ומתן יבשיל לכדי הסכם ויוכל למזער את עליות המחירים ולהביא בשורה לציבור. על כולנו ביחד, לרבות רשתות המזון ומשרד החקלאות, להיכנס מתחת לאלונקה כדי לרסן את העליות הבלתי פרופורציונליות".