בצהרי שישי האחרון, כמה שעות לפני כניסת השבת ויממה וחצי לפני שמחירי הלחם בפיקוח אמורים היו לזנק בעשרות אחוזים, יצא רמי לוי בהצהרה חגיגית: "לקוחות יקרים: רשת רמי לוי מכירה בהוצאות הרבות שיש למשפחות בחופש הגדול ולקראת החגים, לכן החליטה לספוג על עצמה את עליית מחירי הלחם המפוקח על מנת לאפשר לאלו שיש להם קושי להמשיך ולצרוך ולתת למשפחתם אוכל בסיסי".

התשואות לא איחרו לבוא. ח"כ בן גביר שלח הודעה מחבקת, גם אנשים שלחם בפיקוח אינו עולה על שולחנם, בירכו את לוי. בצדק לא?

אבל מה שרוב הציבור ונבחריו לא יודע, הוא שלוי עשה כאן סיבוב תקשורתי מבריק על חשבונם - ולא הוא יהיה זה שיספוג את עליית מחירי הלחם בפיקוח, למרות הצהרתו הפומבית. אלא שמה לא עושים כדי לקבל חשיפה ששווה מאות אלפי שקלים בחינם.

מאז פרסום ההצהרה התראיין רמי לוי בכל אולפן אפשרי על המהלך ההרואי שהתחיל, אליו הצטרפו כל הרשתות הגדולות, ביניהם גם "ויקטורי", אליה נגיע מייד, שהסכימו להקפיא את עליית המחירים בשבועיים, לבקשת שרת הכלכלה וראש הממשלה, יאיר לפיד.

נהוג לחשוב שקמעונאים חברתיים מסוגו של לוי, שפועלים ללא חת עבור הלקוחות שלהם, מיטיבים עם יוקר המחייה, אבל מתברר שהם בעצם תורמים לריכוזיות בתחום המזון.

סופר רמי לוי שיווק השקמה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
סופר רמי לוי שיווק השקמה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

השיטה פשוטה להפליא: מיד אחרי ששרת הכלכלה חתמה על התייקרות מחירי הלחם בפיקוח, הודיעו רמי לוי ואחריו גם אייל רביד מרשת ויקטורי למאפיות, שהם מתכוונים להמשיך ולשלם להן את המחיר הישן. מי שזה לא מתאים לו - יישאר בחוץ.

המהלך הזה מסביר את השיטה. הקמעונאים הגדולים משתמשים בכוחם כדי לאיים על מי שפוחדים מהם ויודעים שאין להם ברירה אלא לסתום את הפה ולספוג הפסדים. הרבה יותר מסובך לאיים על יצרניות גדולות כמו תנובה, שטראוס ואסם, שהרשתות השיווק תלויות בסחורה שלהן (מה גם שחלקן מייצרות עבורן את המותגים הפרטיים). ככה מחזקים המונופולים זה את זה ורשות התחרות שותקת.

"את הסיבוב שלו הוא עשה"
 
גורם בתחום המאפיות אמר לוואלה, "כולם חוטאים בעוול הזה ומגלגלים את ההתייקרות על היצרנים, אבל רמי לוי הגזים, כשהודיע שהוא זה שיספוג את ההתייקרות. הוא פשוט לא אמר אמת. אחרים לפחות עושים את זה בשקט. בראיונות שבאו בעקבות ההצהרה הבומבסטית הזאת, הוא כבר נשמע יותר מסויג, אבל את הסיבוב שלו הוא עשה".

בפגישה שנערכה הבוקר לבקשת שרת הכלכלה, שטחו בפניה בעלי המאפיות את מצוקתם ואת הצורך להעלות את מחירי הלחם בפיקוח בגלל עליית מחירי הדגנים והשינוע. הפגישה התנהלה באווירה טובה, אך לא סוכם בה דבר. מחר יקיים ראש הממשלה דיון חירום בנושא, הדיון הכלכלי הראשון בקדנציה שלו.

גם יאיר לפיד יודע שללחם מפוקח יש משמעות חברתית הרבה יותר גדולה ממחירו הנקוב. מישהו יצטרך לשאת בפער המחיר הזה, ויש להניח, שאלה לא יהיו אייל רביד ורמי לוי, אלא אנחנו.

מרשת ויקטורי נמסר התגובה: "איננו מנהלים מו"מ בתקשורת".

תגובת רשת רמי לוי לשאלת וואלה האם כשהוא מתכוון שיספוג את עליית המחירים, היצרנים הם אלה שבעצם נתבעים לשלם: "לא, אנחנו אלה שסופגים את עליית המחירים".