יבואנית המזון והטואלטיקה, חברת שסטוביץ', המחזיקה בכמה מותגים פופולריים כמו פלמוליב, ברילה, קולגייט ועוד מותגים מוכרים שנמצאים כמעט בכל בית בישראל, הודיעה לקמעונאים על העלאת מחירים נוספת.

בתחילת 2022, לפני כחצי שנה, ייקר היבואן את מחיריהם של מוצרי הטואלטיקה כגון משחות השיניים מתוצרת קולגייט וסבונים מבית פלמוליב, במקביל לייקור הפסטה מתוצרת ברילה, ברמות של בין 5% ל-15%.

עתה מגיע סבב התייקרויות נוסף, הפעם של מותגים אחרים: אורז, אטריות ורטבים של המותג "מסטרשף" שירשמו עלייה של קרוב ל-10%, שוקולד מבית צ'וקוטה שיתייקר אף הוא בשיעור דומה, ושימורי טונה תחת המותג ריו מארה, שיתייקרו בכ-12% ועוד.

תירוצים יש למכביר - כפי שנמסר בהודעת החברה, לפיה מדובר בעלייה נקודתית של חלק קטן ממוצרי החברה, שאף היא מתונה נוכח ההתייקרויות הכבדות שהחברה סופגת מזה זמן רב - כך על פי שסטוביץ'.

חלק מטענות החברה נכונות, אך רוב המדדים העדכניים מצביעים דווקא על ירידה בכמה מרכיבים בשרשרות הייצור והשינוע: ירידה במחירי חומרי הגלם, ירידה במחיר ההובלה הימית, שלא לדבר על שער החליפין של היורו, במקרה של ייבוא מאירופה - כמו חלק גדול ממוצרי שסטוביץ'.

כך שנדמה שיותר מאשר ההתייקרות משקפת את הצורך הטבעי של חברה לאזן בין הוצאותיה להכנסותיה, יש כאן בעיקר ביטוי לרצונה של שסטוביץ' להצטרף לחגיגת עליית המחירים שמתחוללת בשוק המזון ומוצרי הצריכה בישראל בחודשים האחרונים.

בגל העליות הקודם פנו חלק משרי הממשלה ליצרנים וליבואנים וביקשו מהם להימנע מהעלאת מחירים, כשברקע הדברים עמד איום מרומז של הפעלת כלים מרסנים במידה שלא ישעו לבקשתם. עתה נדמה כי ממשלת המעבר החלשה, שידיה כבולות, מזמינה את היצרנים והיבואנים להעלות מחירים, שכן הגורם השלישי במשוואה - האזרח שנאלץ לשלם יותר עם כל ביקור בסופרמרקט, פשוט לא מעניין אותם.