הגיל השלישי ממשיך להיות מחוזר על ידי היצרנים: מספר הפיתוחים הטכנולוגיים, רשתות השיווק הייעודיות וגם מוצרי המזון הפונים לקהל זה רק הולך וגדל מתוך הבנת צורכי קהל היעד והפוטנציאל העסקי הטמון בכך.

בתחילת אוגוסט, למשל, נחנך ליד קניון איילון ברמת גן הסניף השני של רשת גודלייף, המציעה מבחר עצום של פתרונות ומוצרים לאוכלוסיית הגיל השלישי. הסניף הראשון של הרשת הוקם ב־2021 בראשון לציון מתוך רצון להנגיש לבני הגיל השלישי את כל המוצרים והשירותים שיסייעו להם ליהנות מחיים עצמאיים ונוחים יותר, ככל הניתן.

60 הוא ה-40 החדש

"בסוף אוגוסט אמור להיפתח סניף נוסף של הרשת בנתניה, ועד סוף השנה התכנון הוא לפתוח עוד שני סניפים כדי לתת מענה לאזורים שונים בארץ ולענות על הביקוש", אומר שחר הלל, מנהל הרכש והפיתוח העסקי של רשת גודלייף. "בכל העולם גיל 60 הוא ה־40 החדש, כמו שאומרים. תוחלת החיים עולה, ואנשים רוצים לחיות באיכות חיים טובה ומחפשים את הפתרונות שמתאימים לצרכים שלהם, השונים מצורכי הצעירים. זה בעצם מה שהביא אותנו למחשבה לפתוח את הרשת. זאת תופעה שקורית בכל העולם. חברות מזהות את הפוטנציאל, והיום יש היצע גדול מאוד של מוצרים לקבוצת הגיל הזאת. זה לא רק כיסא גלגלים, אלא הרבה מעבר לכך. חברות זיהו שיש לקוחות רבים שמחפשים לא רק מוצר פונקציונלי, אלא גם כזה שיהיה מעוצב וייראה טוב. כלומר הם רוצים שגם מקל הליכה, למשל, ייראה טוב עם סטייל או שמאחז אמבטיה יהיה מעוצב, שאלה לא יהיו רק מוצרים של 'אין ברירה', אלא שיהיה בהם גם שיק".

שחר הלל (צילום: רשת גודלייף)
שחר הלל (צילום: רשת גודלייף)

איך קהל היעד מגיב?
"כמעט כל אדם שנכנס לפה אומר: 'וואו, איך לא חשבו על זה קודם?'. אנשים נהנים להסתכל על כל המגוון הזה לגיל השלישי. אנשים מבוגרים פתאום מצאו להם איפה להסתובב. יש לנו אלפי מוצרים ייעודיים גם בחנויות הפיזיות וגם בחנות המקוונת, ואנחנו כל הזמן מוסיפים עוד ועוד: רק בתחום מקלות ההליכה יש לנו יותר מ־100 סוגים שונים; יש מעל 20 דגמים של כורסאות קימה - כורסאות טלוויזיה נוחות מאוד אך גם מסייעות לאנשים לקום; יש יותר מ־50 סוגים של מושבים למקלחת; יש אין־ספור כריות ישיבה מיוחדות לפיקניק לגיל השלישי; ויש עזרים לרכב שבאמצעותם קל יותר להיכנס לאוטו ולצאת ממנו - והכל תחת קורת גג אחת".

כלכלת הגיל השלישי

"בשנים האחרונות אנחנו רואים את המהפך הדמוגרפי. בני הגיל השלישי כיום הם פלח אוכלוסייה גדול מאוד מספרית. אחוזם באוכלוסיית העולם הוא 12%. ב־2030 אחוזם צפוי להיות 16%, וב־2050 - מעל 20%, כמובן זה משתנה בין מדינה למדינה", אומרת ד"ר יעל בנבנישתי, מנכ"לית קרן השקעות מגדלי הים התיכון VENTURES.

ד''ר יעל בנבנישתי (צילום: יוסי ויינר)
ד''ר יעל בנבנישתי (צילום: יוסי ויינר)

הקרן, חברת בת של קבוצת מגדלי הים התיכון, החלה לפעול לפני ארבע שנים במטרה להשקיע ולתמוך בשלבים המוקדמים של חברות המפתחות פתרונות מבוססי טכנולוגיה כדי לשפר את איכות החיים של בני הגיל השלישי. כמו כן, הקרן מפעילה את התוכנית "יזם אורח", שבה יזמים מקבלים גישה לצוות ולדיירי הרשת על מנת לעצב ולדייק את הפתרונות המפותחים, וגם מקבלים תמיכה מרשת הקשרים הבינלאומית של הקרן וגישה אליה.

בין ההשקעות של הקרן: Uniper Care - פלטפורמה המאפשרת להתחבר מהבית דרך מסך הטלוויזיה, הטלפון או המחשב למרכז פנאי, קהילה חברתית וקידום אורח חיים בריא; XRHealth - קליניקה וירטואלית המביאה גישת בריאות חדשנית לבני הגיל השלישי המבוססת טכנולוגיית מציאות מדומה, ובעזרת המערכת שלה ניתן לתרגל אימון פיזי וקוגניטיבי ולהפחית תחושות לחץ ומתח נפשי; Travaxy - פלטפורמת travel & booking המאפשרת לאוכלוסיית בעלי המוגבלויות והגיל השלישי לתכנן ולהזמין טיולים מונגשים באופן יעיל, מהיר, פשוט ואוטומטי;  וכן MaoLac - חברה המייצרת חלבונים ביו־פונקציונליים בעלי השפעה בריאותית עבור אוכלוסיית בני הגיל השלישי. במסגרת "יזם אורח" חברת Tellem פיתחה את אפליקציית "ספרו לי", המאפשרת לסבים ולסבתות להקליט ולשלוח סיפור לנכדים, כך שהם יוכלו ליהנות מהספר, מהאיורים ומההקראה ובו־זמנית לראות את סבא או סבתא.

"שוק זה, כלכלת הגיל השלישי", אומרת בנבנישתי, "מוערך בעולם לשנת 2025 ב־27 טריליון דולר (כולל כל המוצרים היעודיים, כמו קרמים נגד קמטים). אם אנחנו מסתכלים רק על טכנולוגיות לגיל השלישי, אנחנו מעריכים זאת ב־10% מהשוק הזה, דהיינו 2.7 טריליון דולר. זה שוק ענק שרק הולך וגדל כי מדובר באוכלוסייה צרכנית ברמות גבוהות מאוד".

"זהו שוק בעל פוטנציאל עצום", מספרת רותם גסלביץ', דירקטורית פיתוח עסקי בחברה הישראלית Vayyar, המפתחת פתרונות הדמיה 4D מבוססי רדאר.

רותם גסלביץ' (צילום: יח''צ)
רותם גסלביץ' (צילום: יח''צ)

החברה פיתחה חיישן Vayyar Care, המיועד לבני הגיל השלישי, מזהה נפילות ומתריע עליהן בזמן אמת תוך כדי שמירה על פרטיות הדייר. החיישן יודע להתחבר למערכות לחצני המצוקה ולמערכות קריאת אחות ולהתריע על נפילה, כך שגורמי החירום יכולים להגיע במהרה. בשנה האחרונה גיבשה החברה שיתוף פעולה עם אמזון במטרה להציע מוצר משלים, שבעזרת Amazon Alexa הוסיף אודיו למכשיר - דבר המאפשר לעשות שיחה עם האדם שנפל.

על הרצפה

החיישן מסוגל לזהות נפילות בכל תנאי התאורה, לרבות חשיכה מוחלטת ואפילו מבעד לאדים סמיכים ודרך וילון האמבטיה. החיישן נמכר כבר בארה"ב, באירופה, בסין וביפן דרך מפיצים מקומיים, ולאחרונה קיבלה החברה את אישור משרד התקשורת למכור אותו גם בישראל. לפני כמה חודשים הותקנו 110 מכשירים באחד מבתי האבות, ועד כה זוהו כבר ארבע נפילות.

"בארץ התחום הקשור לגיל השלישי מפותח פחות יחסית לאירופה ולארה"ב", אומרת גסלביץ'. "רק בשנים האחרונות רואים יותר פיתוחים. אגב, בכל מיני מדינות יש גם מענקים מהממשלה לעידוד פיתוח מוצרים לגיל השלישי. לשוק הזה יש פוטנציאל אדיר, ועם השנים יותר ויותר חברות נכנסות לכך. כמו כן, פתרונות טכנולוגיים יכולים לסייע במצב שבו יש מחסור גדול בעובדים סיעודיים. כשאמרתי באיזשהו בית אבות שזה יכול לחסוך להם ביקור פעם בשעה בחדר של הדייר, הם צחקו ואמרו שהלוואי שזה היה פעם בשעה, ושלפעמים הביקור הסדיר והקבוע יכול להיות גם פעם בשעתיים־שלוש".

מה מיוחד בפיתוח שלכם?
"היום רוב המערכות לניטור נפילות של מבוגרים משתמשות בלחצן לביש או כזה המותקן על הקיר, ויש גם מערכות שמבוססות על מצלמה או על חיישן תנועה. חיישן תנועה יודע להגיד אם אדם נמצא בחדר או לא, אבל לא יודע להגיד אם נפל על הרצפה. ובנוגע למצלמה, אף אחד לא רוצה לשים מצלמה בשירותים, במקלחת או בחדר השינה שלו. הסנסור שלנו לא משתמש במצלמה - זה לא חיישן תנועה, אלא הוא מזהה נוכחות אדם בחדר ואת שינוי מצב הגובה שלו. ברגע שמתקינים מכשיר אחד בחדר על התקרה או על הקיר ומחברים לחשמל ול־WIFI, הוא מנטר את החדר 24/7 ומחפש נפילות. בישראל מדובר בתשלום חד־פעמי של כ־600 שקל. בזכות המכשיר אפשר גם לגלות אם בן אדם לא יוצא כמה ימים מהמיטה, לא קם מהמקום שלו, דברים שגם שיכולים להתריע שמשהו אולי לא בסדר.

"מובן שזה כלכלי להשקיע באוכלוסייה הזאת", אומר עדן ביטון, מייסד ומנכ"ל הסטארט־אפ iBrainy, שהוקם בנובמבר 2021 עבור בני הגיל השלישי במטרה להעשיר את הידע הכללי שלהם על ידי משחקי חידונים חינוכיים וקורסים משולבי קהילה. המערכת מבוססת על בינה מלאכותית שמאתרת את רמת הידע של השחקן ומראה לו באילו נושאים הוא בקיא ובאילו נושאים מומלץ לו להעמיק את הידע. "בני הגיל השלישי הם אוכלוסייה שמשלמת, שכבר משתמשת בטכנולוגיה", מציין ביטון. "הם אוכלוסיית יעד ענקית, אבל יש תעשיות רבות, כמו בתחום החינוך והמשחקים, שעדיין די מתעלמות ממנה".

עדן ביטון (צילום: חנה טייב)
עדן ביטון (צילום: חנה טייב)

בפלטפורמת iBrainy ניתן להשתמש גם דרך אפליקציה וגם דרך מחשב. חלקה כבר פעיל, וחלקה עדיין בפיתוח. "אני מקווה שעד סוף 2022 כבר יהיה אפשר להשתמש בכל מה שמתוכנן", אומר ביטון, בוגר המחזור הראשון לשנת 2022 של רשת האקסלרטורים העולמית Techstars TLV. "הפלטפורמה תפעל בהתחלה באנגלית ואחר כך גם בשפות נוספות. כרגע אנחנו נמצאים בשלבי גיוס על מנת להמשיך לפתח את המוצר ואת הבינה המלאכותית שהוא מושתת עליו. כרגע הפלטפורמה ללא עלות. כאשר נפתח כל מה שמתוכנן, היא תעלה כסף, אבל אנו מתכננים לשמור על עלויות נמוכות כדי שתהיה נגישה לכולם".

בשבחי היוגורט

גם בתחום המזון יש כבר כאלה שהחלו לכוון ספציפית לקהל היעד המדובר. למשל, לאחרונה השיק דנונה, מותג היוגורט מבית שטראוס, את "דנונה מולטי" - יוגורט שפותח במיוחד כדי לתת מענה לצרכים התזונתיים המשתנים בגיל השלישי. היוגורט בעל הרכב תזונתי המותאם לגיל זה: דל לקטוז ומכיל 13 גרם חלבון בגביע בתוספת ויטמינים ומינרלים - ויטמין D, סידן, מגנזיום, אבץ וברזל.

"שוק היוגורט בישראל הוא הקטגוריה השנייה בגודלה במקרר החלב", אומר לירז סופרין, מנהל שיווק דנונה במחלבות שטראוס. "כמובילי קטגוריה זו וכבעלי ניסיון בפיתוח יוגורטים, אחד הדברים שראינו בו חשיבות הוא לפתח צריכה של יוגורטים לקהלים שונים לאורך כל מעגל החיים. לדוגמה, בעולמות של פעוטות וילדים קטנים השקנו לפני כמה חודשים את המוצר 'היוגורט הראשון שלי'. ואילו עכשיו השקנו את המוצר לבני הגיל השלישי. זהו פלח שהולך, גדל ומתפתח באוכלוסייה ומחפש פתרונות לחיים אנרגטיים וטובים יותר, פתרונות בעלי ערך של wellness. אנחנו חושבים שיוגורט הוא מוצר מצוין לאורח החיים הזה, ובחרנו לפתח משהו ייעודי עבורם. עבדנו עם צוותי הפיתוח והתזונה שלנו והתאמנו מוצר שרלוונטי מאוד לגיל הזה".

לירז סופרין (צילום: ליאור נורדמן)
לירז סופרין (צילום: ליאור נורדמן)

להשערתך, המוצר יצדיק את עצמו גם כלכלית?
"אנחנו מקווים ומניחים שכן, אבל החשיבה באה קודם כל מהצורך הצרכני. מובן שצריך להיות גם כלכלי, אבל זה הגיע קודם מהצורך של האוכלוסייה שהולכת וגדלה. אחרי כארבעה שבועות על המדף המכירות כבר גבוהות יותר ממה שחזינו. אנחנו גם שומעים מאנשי המכירות שלנו שיש ביקוש גבוה למוצר והצרכנים מחפשים אותו. בעולם יש מוצרי מזון בקטגוריות שונות, לרוב בעולמות שלנו, אבל עדיין לא בכמויות גדולות. זה יחסית בהתחלה ולהערכתנו זה ילך ויתפתח עם הזמן. ככל שיהיו יותר מוצרים כאלה ויותר ניסיון של חברות להגיע למוצרים כאלה, זה ילך ויתרחב. אני שמח שאנחנו החלוצים בישראל".

אתם כבר חושבים על מוצרים נוספים?
"בגזרה שלי ניתן לראות איך היוגורט תופס ומתקבל על ידי הצרכנים, בתקווה שזה ימשיך כמו שהתחיל. אם זה ינחל הצלחה כפי שאנו מצפים, נוכל להתרחב גם לקטגוריות אחרות".