חברת סנפרוסט תחל היום (ראשון) לבצע ריקול, לאחר שחלקי נחש התגלו באחת משקיות השעועית הירוקה שלה. ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, התייחסה לכך בתוכניתם של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM ואף שיבחה את התנהלות החברה מאז הימצאות הפריט החריג.

פיסת נחש באריזה של סנפרוסט: ריקול שני החודש לשעועית ירוקה של החברה
בגלל עכבר מת בשקית: ריקול לשעועית הירוקה של סנפרוסט

"קודם כל, המוצרים האלה הם מוצרים שמגיעים מהשטח, מהשדה, ובשדה יש גם חיות", אמרה ד"ר אלרעי פרייס. "אבל אמור להיות בתהליך הניקוי והמיון תהליך שמוציא כל מיני חלקים, כך שבתוך השקית הם לא אמורים להישאר. זה נמצא בבדיקה של משרד הבריאות. בסוף יש קטיף מאוד גדול, קטיף אוטומטי, אבל במפעל צריך להיות מיון של זה. מתוך ההנחה שזה לא פיסה אחת קטנה וייתכן שיש עוד חלקים אחרים, מבוצעת החזרה יזומה".

עוד הדגישה כי "אנחנו לא רוצים שיאספו את האוכל מכל החנויות. הייתי ממליצה לכולם להסתכל כשהם פותחים את השקיות ולבדוק אבל צריך להבין שנאספות כמויות אדירות של מזון ואורזים כמויות אדירות, וכשקורה כזה דבר זה חריגה, זה לא דבר רגיל, ברוב השקיות לא יהיו הממצאים האלה".

על תהליך המיון שהמזון עובר מאסיפתו מהשדה ועד לשקיות, אמרה: "יש מיון קפדני על ידי מכשירים שגם שוקלים את החומר שמסונן, וגם בדרכים אחרות מצלמים אותו, יש במפעלים הרבה טכניקות כיצד להוציא את הגופים הזרים לכן הדבר הזה הוא מאוד חריג. זה באמת צירוף מקרים שקורה תוך שבועיים, אבל אלו שקיות שנארזו בזמנים שונים. צריך לבחון את כל המכשירים שעובדים במפעל, לראות שהם עובדים תקין. זה בהחלט ריקול על עוצבה שבה נמצא חלק הנחש, בסוף כל המוצרים הם מוצרי מזון מוכנים בתקופות זמן מסוימות וצריך להחזיר את העוצבה שבה התגלתה התקלה".

בהמשך, התייחסה ד"ר אלרעי פרייס לאחריות של כל אחד מהגורמים במצב כזה: "זה משהו עקרוני שבו לייצרן יש אחריות, האחריות של היצרן גם נוגעת לזה שהוא יוציא מוצרים שהם בטוחים לאכילה ולכן הוא אחראי לעשות את הבדיקות של המזון, וגם כאשר יש תקלה - הוא אחראי ליידע את הציבור ולהחזיר את המוצרים. זה עיקרון. האחריות של היצרן היא גם להוציא מוצר בטיחותי ומרגע שקרתה תקלה למשוך אותו. אנחנו כמובן לוחצים על היצרנים במקום כשאנחנו חושבים שיש סיכון לציבור".

בנוסף, השוותה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות בין המקרה הנוכחי למקרה שהתרחש מול חברת שטראוס, והסבירה: "בשטראוס היה זיהום בפס ייצור עם חיידקים שנמצאים על המשטח עצמו ולכן כל ייצור נוסף של מזון יהיה מזוהם. המפעל בתהליכים של פתיחה, כל הזמן נעשות בדיקות ואני מניחה שבקרוב תהיה פתיחה מדורגת לפי הממצאים של הבדיקות. במקרה של סנפרוסט מדובר על גוף זר שהגיע מהשדה".

"אני חושבת שמה שאנחנו רואים זה שהפיקוח מוכיח את עצמו", סיכמה, "ברגע שיש ממצא הוא צריך להיות מדווח למשרד הבריאות. בזכות הבקרה, הבדיקות והעובדה ששטראוס דיווחה על ממצאים סביבתיים לא הייתה תחלואה עודפת שמחוברת לאירוע הזה כי זה נעצר בזמן - הוכחה שזה עובד. תמיד אפשר לשפר ובוודאי שאם יש ממצא לא תקין צריך לדווח עליו למשרד הבריאות".

תגובת חברת סנפרוסט: "סנפרוסט מבקשת לעדכן את ציבור הצרכנים, כי על פי הנחיית משרד הבריאות, בעקבות ממצא של פיסת נחש שהתגלתה באריזה בודדת של שעועית ירוקה חתוכה מוקפאת, יתבצע על ידה החל מהיום איסוף של אריזות המוצר הנ"ל, עליו מצוינים תאריכים אחרונים לשיווק, המפורטים להלן. אנו מתנצלים על התקלה הנקודתית ונמשיך לפעול לטובת הבטחת האיכות ותקינות מוצרי סנפרוסט, ומתוך אחריות כלפי לקוחות החברה".

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM