מדפיסות הפסדים בתלת־ממד: שוק ה־3D העולמי צפוי לסגור את 2022 עם כ־17.7 מיליארד דולר מכירות ולצמוח בכ־24% שנה אחר שנה לעבר כ־40 מיליארד דולר בשנת 2025. אבל למרות העלייה במפלס הדולרים החברות בתחום ממשיכות לטבוע בהפסדים, ומניותיהן צוללות לעומקים שטרם נחקרו על ידי המשקיעים.

חמש מניות החברות הבולטות בתחום הנסחרות בוול סטריט בארה"ב ירדו כ־38% בממוצע מתחילת השנה ובכ־32% מאז סוף 2019, וזאת לעומת ירידה של כ־23% במדד נאסד"ק ושל כ־15% במדד S&P 500 מתחילת השנה ועלייה של כ־34% ושל כ־25% בהתאמה מסוף 2019.
המשקיעים, כך נראה, מעדיפים בימים אלו את הייצור הדו־ממדי המוכר והזול על פני זה התלת־ממדי, שעדיין נדרש להוכיח כדאיות עסקית. אבל עד למחצית 2021 לערך היו חברות התלת־ממד לא פחות מהבוננזה החדשה של המשקיעים.

זאת בעיקר לאחר שהקורונה הובילה לבעיות קשות בשרשרת האספקה והפכה את מדפסות התלת־ממד לפתרון זמין להמשך פעילות ייצור של חברות רבות, לצד הפניית זרקור המשקיעים לעבר החברות הצומחות. מניות התחום צמחו אז בעשרות ובמאות אחוזים, אך רובן כבר צללו אל מתחת למחיר המניה שבו התחילו את הקורונה בסוף 2019, ובראשן מניית חברת Desktop Metal, שירדה כ־67% מאז סוף 2019 ועד תאריך בחינתה האחרון, שהוביל את החברה להיסחר בבורסת ניו יורק בשווי של כ־1 מיליארד דולר באמצע השבוע.

לעומתה, חברת 3D Systems, הנסחרת גם היא בבורסת ניו יורק בארה"ב, עלתה בכ־17% באותה תקופה ונסחרה בשווי של כ־1.3 מיליארד דולר בעת בחינתה.

מניות הדפסה תלת ממד (צילום: מעריב אונליין)
מניות הדפסה תלת ממד (צילום: מעריב אונליין)


חן בן חנניה, אנליסט מחקר בבית ההשקעות אופנהיימר, הסביר לוואלה! כסף: "החזרה לשגרה של כלכלות מסביב לעולם, ובייחוד בתקופה כזאת של מיתון, הוציאה הרבה מהאוויר החם שמילא את מעוף מניות תחום הדפסות התלת־ממד בתקופת הקורונה.

"הדחיפה העיקרית שהניעה אז את פעילות החברות, ולצדה את מניותיהן, הייתה הבעיות בשרשרת האספקה שהובילו לחיקן יצרניות שונות, שמצאו בחברות הדפסות התלת־ממד אפשרות לקצר את הליכי הייצור בשל היכולת להדפיס חלקים נדרשים קרוב לקווי הייצור שלהן במקום להמתין שיגיעו מסין.

"כמו כן, מספר מותגי־על מוכרים, כדוגמת נייק, מצאו בייצור בתלת־ממד עוד טרום הקורונה מענה עסקי להגעה ישירות לצרכן ולהתאמת המוצר לטעם האישי שלו. המטרה הייתה מכירה שנתפסת אישית, מיוחדת ומותאמת לצרכיו של הצרכן, שגם ניתן לתמחרה בהתאם.
"אולם, חלק מהמותגים מצאו כי בנושא התלת־ממד עדיין קיימות מגבלות להבאת המוצר, הן ברמת הגימור המבוקשת על ידיהם והן בכמויות הנדרשות להם, והודיעו כי לא יתקדמו כפי שחשבו. בפועל, הם הודיעו לסביבה העסקית כי הדפסות התלת־ממד אינן כצעקתה, וגם זה הוריד חלק מהאוויר למניות התחום.

"עלות החלקים הגבוהה הוסיפה גם היא לירידות, שכן הייצור ההמוני בסין זול יותר, שהרי קו ייצור שמייצר בורג מסוג מסוים 24/7 ובכמות של מיליוני ברגים ליום עדיין זול ועבור החברה היצרנית גם פשוט יותר מאשר להדפיסו בתלת־ממד. בנוגע לביצועי מניית חברת 3D, זו נובעת בעיקר מפעילות החברה, אך היא מציגה ירידה גבוהה מתחילת השנה בעיקר בגלל הורדת תחזיות לצד תלות שנוצרה לה בלקוח גדול בתחום הדנטלי. באשר לירידות של חברת DM, יש לזכור כי זו התמזגה לספאק במהלך דצמבר 2020, והיא משלמת מחיר בשוקי המניות בשל הסנטימנט השלילי שיש לספאקים מאז סוף הקורונה.

"כדאי גם לזכור שאף על פי שיש מספר לא מבוטל של חברות בתחום הנסחרות בבורסות, רבות עדיין פועלות כחברות פרטיות, וקרנות הון הסיכון ממשיכות להמר על התחום כתעשיית העתיד. התעשייה עצמה ממשיכה גם היא לשבש לא מעט מהתעשיות הקיימות, כמו תעשיית התעופה, הבריאות ואפילו תחליפי המזון. לפי נתוני PitchBook, פלטפורמה המספקת נתונים על אודות השוק הפרטי, גיוסי הון הסיכון לחברות אלה הגיע לסך של 5.1 מיליארד דולר במחצית הראשונה של שנת 2022 לעומת כ־2 מיליארד דולר בשנת 2021 כולה.

חן בן חנניה  (צילום: פרטי)
חן בן חנניה (צילום: פרטי)

"גיוסים אלה, לצד גודל השוק שהולך וגדל, מכניס פנימה חברות חדשות רבות המבקשות לקחת לעצמן נתח ממנו, וריבוי החברות מוליד לא מעט אתגרים וקשיי רווחיות. אלה בתורם גם מולידים קונסולידציה, בעיקר בתקופה כזאת של מיתון, אשר אינה מאפשרת גיוסי הון נרחבים.
"בהקשר זה חשוב להדגיש כי הדפסות התלת־ממד הן שוק קיים שממשיך לתת את הטון בייצור חלקים ייחודיים וייעודיים הנדרשים לתחומי ההנדסה, הרפואה, התעשייה ואפילו התכשיטים. חברות אלה מדפיסות כיום גם מוצרים שלמים - החל בעזרי שמיעה ובכתרים דנטליים, דרך חלקי תעופה למטוסים וכלה ברהיטים ובמבנים.

"בל נשכח כי כבר בשלהי 2017 חשף צבא ארה"ב את הצוללת הראשונה שהודפסה על ידיו בתלת־ממד, והדפסתה ארכה כארבעה שבועות בלבד. כמו כן, במאי בשנה שעברה נכנסו לראשונה זוג דיירים מהולנד לביתם החדש, שכולו הודפס במדפסת תלת־ממד, ובנייתו הושלמה בתוך חמישה ימים בלבד.

"טכנולוגיית הדפסת התלת־ממד אומנם קיימת מתחילת שנות ה־80, אך ניכר שהיא התקדמה לעין שיעור ויש בה תרומה מעשית לאנושות. יגיע הזמן שבו הטכנולוגיה תשתפר ותהיה זמינה וזולה יותר, ולפיכך שמישה ושכיחה יותר".

אז ארוחת הבוקר שלנו אולי תדפיס את עצמה בעתיד, ובחנייה אולי תחכה לנו מדפסת תלת־ממד להדפסת רכב השטח לטיול השבועי, אבל לא בטוח שלחיצת הכפתור תספק גם את הרווחים המיוחלים מצד המשקיעים. בינתיים ניכר כי מדובר בתחום צומח, שעדיין לא הצליח להתמודד עם האתגרים העסקיים שאופפים אותו.