יש אנשים שעבורם חודש הקניות, החל בנובמבר וכולל כמה ימי קניות מרוכזים ואינטנסיביים, הוא החודש המאתגר ביותר בשנה. מדובר במי שהיו מכורים לקניות. בימים האחרונים עלתה לכותרות מפיקת האירועים אירית רחמים, שסיפרה בתוכנית הבידור “ערב טוב עם גיא פינס" על התמכרותה הבלתי נשלטת לקניות, ובכך העלתה את הסוגיה לתודעה הציבורית.

“עבורי חודש נובמבר הוא החודש השחור והקשה ביותר", אומר אבי צדקה, מכור לקניות לשעבר שעבר ב־2014 תהליך גמילה בן שנה במרכז גמילה “בראשית" לטיפול בהתמכרויות. “אני לא עושה קניות בכוונה בחודש הזה כדי לא ליפול שוב".

איך זה התחיל?
“תמיד היה לי את הקטע הזה של לבלות בקניון עם חברים ולקנות, אבל זה היה בגדר הלגיטימי. בסוף 2012 היה לי עסק, וזו הייתה תקופה פחות טובה בחיים שלי, גם מבחינה נפשית. זה הגיע למקום שכל בוקר חשבתי מה לעשות, ונוצרו ימים שלמים שהייתי מקדיש לבילוי בקניון. זה היה עוד לפני שקניות באינטרנט היו נפוצות, וכל יום הייתי מגיע לקניון לקנות בגדים, שעון, נעליים או כל דבר אחר. עם הזמן זה רק התגבר. היו פעמים שהכסף היה נגמר. מסגרת האשראי בחשבון נגמרה. זה הגיע למצב של חוסר שליטה".

מה עשית כשנגמר הכסף?
“פתחתי עוד אשראי כדי שתהיה עוד מסגרת, לקחתי עוד כרטיס אשראי של חבר, של אמא, אמרתי שאחזיר. בזבזתי מאות אלפי שקלים. גם שנים אחרי שטיפלתי בהתמכרות – הנזק הכלכלי המשיך ללוות אותי. לא היה יום שלא התעסקתי בקניות, זה היה כמו כדור הרגעה שלי. הייתי נרקומן של קניות".

אבי צדקה (צילום: פרטי)
אבי צדקה (צילום: פרטי)

איך הסביבה הגיבה?
“מי ששמו לב בהתחלה היו דווקא החברים שלי, שהעירו לי על זה שיש לי יותר מדי נעליים ושכרטיס האשראי לא עובר. בשלב מאוחר יותר המשפחה התערבה, כשהתחלתי לבקש כרטיס אשראי וכסף. הם הבינו שמשהו לא בסדר. לא ידעתי בהתחלה לקרוא לזה ‘התמכרות’. חשבתי שאני יכול להפסיק מתי שאני רוצה, אבל חברים שלי הבינו שיש פה בעיה רצינית".

באיזה שלב הבנת שאתה זקוק לעזרה חיצונית?
“בשלב שבו היו לי עשרה כרטיסי אשראי, שבאף אחד מהם כבר לא הייתה לי מסגרת אשראי. הייתי חייב הרבה כסף לחמישה חברים שהם כמו אחים. עשיתי הערכת מצב, הסתכלתי על הפצע הזה ואמרתי לעצמי: ‘איך הגעתי לפה?’. לא ידעתי לקרוא לזה בשם וגם לא יכולתי להפסיק למרות שידעתי שאני רוצה להפסיק".

אז הגיע צדקה למרכז “בראשית" בבאר שבע. “בכוונה נסעתי רחוק מהמרכז כדי להתבודד, ועזרו לי שם המון", הוא מספר. “עברתי את תוכנית 12 הצעדים, עבדו איתנו על עמידה בפיתויים. היו מושיבים אותי מול אתר אינטרנט ומראים לי סיילים של בגדים ותכשיטים. מה שפתר את העניין היה תהליך של לראות את זה מהצד. הבנתי שהייתי נרקומן במלוא מובן המילה".

גם כשצדקה יצא ממרכז הגמילה כעבור שנה, התהליך לא הסתיים. “עד היום ההתמודדות מלווה אותי מדי יום ביומו", הוא מספר. “בארבע השנים האחרונות אני כמעט לא עושה קניות. גם כשאני יוצא לסופר, אני יוצא עם תקציב מוגדר מראש ולא חורג ממנו. לקניון אני כמעט לא מגיע, רק לעתים נדירות. אני שם גבולות ברורים. אני מסתובב רק עם מזומן ולא עם אשראי, יוצא לקנייה ממוקדת ומיד חוזר הביתה".

אתה מרגיש שהשליטה לחייך חזרה?
“כן, הייתי במצב של חוסר שליטה עמוק וממושך, ועכשיו השליטה חזרה. זה לא קל, צריך כל פעם לתפוס את המושכות בחזרה. כל פעם מחדש אני מודע לשליטה שלי. צריך תמיד לעצור, להסתכל מהצד אם אתה חורג או מבזבז יותר מדי – ולדעת להפסיק. יש אנשים שלא יודעים לעצור".

אירית רחמים (צילום: צילום מסך מ''ערב טוב עם גיא פינס'', מאקו)
אירית רחמים (צילום: צילום מסך מ''ערב טוב עם גיא פינס'', מאקו)

חיה את הרגע

“חיפשתי אהבה בחומר, וזה אכן סיפק לי את זה, אבל לרגע קטן מאוד", מספרת מיטל פלטי, מכורה לקניות לשעבר וכיום מטפלת בתת־מודע ומסייעת, בין השאר, גם למכורים לקניות. “היה ריגוש בלגשת לקופה עם מוצר חדש, לגהץ את האשראי, להגיע הביתה ולהרגיש את המוצר החדש. אלא שאז זה נגמר וחיפשתי עוד ריגוש".

מיטל פלטי (צילום: פרטי)
מיטל פלטי (צילום: פרטי)

בזמן אמת היית מודעת לבעיה?
“לא, לא הייתי מודעת לזה, אלא התמקדתי רק במה שעושה לי טוב באותו רגע. לא חפרתי למה זה קורה, אלא פשוט חייתי את הרגע".

מתי התפכחת?
“ב־2017, כשהגעתי למצב שלא היה לי כסף לקנות אוכל, הבנתי שמשהו פה לא בסדר. גלשתי בפייסבוק וראיתי קורס של בריז’יט צרפתי להתנהלות כלכלית (‘שקט נפשי וביטחון כלכלי’). האמנתי בזה והרגשתי שזה מה שיציל אותי ויעשה מהפך בחיי".

איך נראה תהליך הגמילה?
“זה היה תהליך של חצי שנה, שהתחיל בקורס אינטרנטי שכלל שיחות קבועות וליווי בכל התהליך, כולל שיחות עם פסיכולוגית. הבנתי מה הצרכים הרגשיים שלי. הבנתי שאני לא צריכה חומר כדי להרגיש טוב עם עצמי, אלא שאני צריכה לטפל בנפש שלי ולגעת בשורש הכאב. זה היה תהליך קשה. עסקתי בזה 24/7. תוך כדי התהליך הרגשתי שעשיתי קפיצה ושאני אדם חדש. סגרתי חובות של 60 אלף שקלים שהצטברו לי בתוך חצי שנה, ומבחינת קניות נהייתי יותר שקולה ולא התפזרתי".

כיום, בחודש הקניות, איך את מתמודדת?
“אני לא רואה פרסומות ולא הולכת לקניונים. אני מטיילת בטבע, משווה מחירים של מוצרים שאני צריכה לקנות, מקציבה סכום ספציפי לכל קנייה בסופר. אני מאוד מחושבת. זו התמודדות יומיומית, אבל אני עכשיו במקום טוב בהרבה מהמקום שבו הייתי בזכות הטיפול הזה".

למדת לאהוב את עצמך?
“מאוד. אחרי שסיימתי את הקורס, לקחתי קורס נוסף של טיפולי תת־מודע כדי לעקור מהשורש את הבעיה שהייתה לי. למדתי גם לעזור לאנשים אחרים שלא אוהבים את עצמם".

איפה טעיתי

קובי לוי, שנגמל בשנה האחרונה מהתמכרות לקניות, מספר כי התמכרותו נמשכה כמעט ארבע שנים. “בהתחלה הייתי מחושב וקניתי דברים קטנים שעשו לי טוב, אבל ככל שהזמן עבר התאווה גדלה, ומצאתי את עצמי כל יום קרוב לשש שעות מחפש באתרי האינטרנט דילים והולך לאסוף חבילות מהדואר", הוא מספר.

בשיא ההתמכרות הוא אפילו ויתר על הקריירה שלו. “החלטתי לעזוב את מקום העבודה ואת התפקיד הבכיר שהיה לי, על מנת שיהיה לי יותר זמן פנוי למצוא את הדיל הבא", הוא מספר.

מתי הבנת שהבעיה מצריכה טיפול?
“ההבנה הגיעה מאוחר מדי, אחרי שמאות אלפי שקלים בוזבזו והשאירו אותי במצב לא פשוט. לא יכולתי לשלם שכר דירה, והרגשתי שאני בדרך לתהום. הבנתי שאני נמצא במצב לא נורמלי שאסור שיימשך. לקח לי זמן להיפתח לקרובים אליי וחלקם שפטו אותי, האשימו ולא תמכו. מכאן הרגשתי שהמצב אבוד, ואת הצורך למלא את הנפש – תרגמתי לעוד קניות".

השינוי בחייו של לוי קרה בזכות ידידה טובה: “היא ביקרה אצלי בבית, בשלב שכבר בעל הדירה רצה לפנות אותי ממנה על איחור בתשלום שכר הדירה, ונדהמה מכל התכולה שאגרתי. היא חיפשה ברשת מידע על התופעה. הייתי כבר בחובות של מאות אלפים, בלי זוגיות או עבודה, וידעתי שהחיים שלי לא יכולים לחזור לשגרה בלי טיפול מקצועי. ככה הגעתי למרכז גמילה פרטי בתל אביב שסייע לי להבין את חומרת המצב, ליווה אותי בתהליך וגרם לי להבין איפה טעיתי ולמה נפלתי".

מה מצבך כיום?
“למדתי שיטות שעוזרות לי היום לכבוש את היצר ולא לקנות דברים שאני לא צריך. למדתי גם את כל הטריקים והמניפולציות הצרכניות שעושים בדיוק על אנשים כמוני. לכן אני נזהר ולא קונה כמעט ברשת. חודש הקניות הוא מחוץ לתחום מבחינתי".

בעבר לא חשבתי שיש לי תסמונת של קנייה מרובה, ככה אני בוחרת להגדיר את מה שמכונה ‘התמכרות’", אומרת לימור כרסנטי, בעלת משרד יחסי ציבור וייעוץ תקשורתי. “מתי גיליתי את זה? יש לי בבית חדר שהוא חדר הלבשה שבו אני זורקת הכל ולא ממש מסדרת. זה נערם במשך שנים. הייתי קונה ומשאירה שם. לפני כמה חודשים הגעתי למצב של בלגן כל כך גדול בחדר, שלא מצאתי בו כלום. ראיתי שיש לי שתי חולצות זהות, שבכלל לא ידעתי שיש לי, ואז הבנתי שאני צריכה לעצור. מחלת הקניות נובעת ממשהו שהוא הרבה יותר עמוק אצלנו בנשמה מאשר הרצון לקנות. זה נראה לי לא נורמלי".

לימור כרסנטי (צילום: יוסי אקריש)
לימור כרסנטי (צילום: יוסי אקריש)

כרסנטי פנתה לסיועה של מנטורית. “היא ייעצה לי למחוק את כל האפליקציות של הקניות, וזה מוריד ממני את הפיתוי להזמין דברים בלחיצה אחת", היא אומרת. “עכשיו אני קונה הכל בצורה מאורגנת, בסדר מסוים, מחשבת כל דבר שאני קונה, ורק דברים שאין לי ואני צריכה. נפתחו לי העיניים והבנתי איפה טעיתי כל השנים".