חברת אסם הודיעה אתמול על הימצאות סלמונלה בחומוס "צבר". מקור הבעיה ככל הנראה באחד מחומרי הגלם המשמש לייצור המוצר. כמשנה זהירות, החליטה החברה על איסוף המוצרים מאותם קווי הייצור, בתיאום עם שירות המזון במשרד הבריאות.

אסם הודיעה על הימצאות סלמונלה בחומוס "צבר" | רשימת המוצרים המלאה

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, שוחח הערב (רביעי) עם ענת דוידוב בתוכניתה ב-103FM, והתייחס למקרה: "כמו שראינו באירועים קודמים - אנחנו נמצאים בתחילת אירוע, ואנחנו לא יודעים איך הוא יתגלגל. צריך לעשות חקירה נרחבת ועצמאית. זה חושף את העבודה הנסתרת מהעין שאנשי משרד הבריאות עושים בכדי להגן על בריאותנו". 

"בואו נראה איך האירוע מתגלגל, בינתיים לא ידוע לנו על מקרי תחלואה, צריך להמשיך ולבדוק. אני לא מאוד מודאג מהסיפור, אבל אני מודאג מהמצב הירוד של פיקוח המזון בישראל- מדובר במערך מוזנח שלא מקבל את המשאבים והכלים הנדרשים", הוסיף והדגיש: "אנחנו תלויים היום במזון המתועש שהוא פגיע יותר מבחינת האפשרויות לזיהומים. לא זכור לי שהיה ריקול של פירות וירקות טבעיים".

כשנשאל בנוגע למספר המפקחים שעובדים בנושא מטעם משרד הבריאות, השיב: "יש לנו מספר זעום של וטרינרים, הרי חלק מהמזון מגיע מהחי, ושם יש צורך בפיקוח הדוק. היום יש משבר שבא לידי ביטוי גם בעיצומים בשירותי המזון במשרד הבריאות. כוח האדם מאוד מצומצם בתחום שדורש כל כך הרבה מקצועיות. הרי צריך מי שיהיה אחראי על המחלבות ויהיה איש מקצוע שיפעל יחד עם הצוותים בלשכות הבריאות המחוזיות, שעושים את הביקורות בשטח".

עוד הוסיף בנושא: "במערך הזה אין אפילו כלי רכב, ואנשים צריכים לנסוע לביקורות באוטובוס, וזה מגביל אותנו ואת היכולת לבצע את הפיקוח בזמן אמת ובאופן מהיר. זה יום יום, ואנחנו רוצים שיהיו עיניים וידיים של משרד הבריאות על מנת שיבדקו מה קורה בפס הייצור".

כמו כן, לוין התייחס גם למקרה הריקול שחוותה שטראוס, ולהפקת הלקחים שלה: "כיוון שאלו תאגידים למטרת רווח, אני לא סומך עליהם בעיניים עצומות. ככל שיש מספיק פקחים ככה יש פחות עיכוב. מקווה שהממשלה החדשה שתקום תשים את הבריאות בראש מעייניה, ולא בתחתית סדר העדיפויות".

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103fm.