חברת התוכנה האמריקאית סיילספורס הציגה נתוני מכירות גלובליים המסכמים את שבוע הקניות שבין ה"בלאק פריידי" ל"סייבר מאנדיי" המתבססים על ניתוח נתוני קניות של למעלה מ-1.5 מיליארד קונים ברחבי העולם. על פי הנתונים, סך כל מכירות האונליין העולמיות בשבוע זה הגיע לשיא של 281 מיליארד דולר, עלייה של 2% בהשוואה ל-2021, ול-68 מיליארד דולר בארצות הברית, עלייה של 9% בהשוואה ל-2021.

הנתונים הראו שבשונה משנים קודמות - 2020 ו-2021, בהן קניות האונליין התפשטו במהלך כל חודש נובמבר, נתוני 2022 מראים שגם צרכנים וגם קמעונאים חיכו לשבוע האחרון של נובמבר. 

מנתוני סיילספורס עולה כי ההפניות מהרשתות החברתיות הגיעו לשיא של כל הזמנים: רוב (76%) התנועה במהלך שבוע הקניות הגיע דרך מכשירים ניידים, כאשר המדיה החברתית הפנתה כמעט 10% - עלייה של 22% משנה לשנה ואחוז ההפניות הגבוה ביותר שנראה אי פעם במהלך עונת הקניות. 

עוד נראה, כי ההמתנה לרגע האחרון להנחה הכי טובה הסתיימה. לאחר עסקאות פחות מרשימות בתחילת עונת הקניות, שיעורי ההנחה הממוצעים עלו במהלך השבוע האחרון של נובמבר, והגיעו לרמות שלפני מגפת הקורונה ב-27% ברחבי העולם ו-30% בארה"ב.

מהנתונים עולה עוד כי בעקבות עלייה מתמדת בשבעת הרבעונים האחרונים, מחיר המכירה הממוצע העולמי (ASP) התייצב סוף סוף במהלך שבוע הקניות, ועלה ב-3% בהשוואה לשנת 2021. גם שיעור נטישת העגלות ירד ב-5% בעולם במהלך שבוע זה בהשוואה לשלושה שבועות קודמים בהם הצרכנים ניצלו הנחות גדולות.

הקטגוריות בעלות שיעור ההנחות הגבוה בעולם הן הלבשה (34%), איפור וטיפוח (32%) ותיקי יד וביגוד יוקרתיים (26%).

האימוץ של BOPIS (Buy online, pick up in store) עולה: עם נוחות בראש סדר העדיפויות של הצרכנים, קנייה אונליין ואיסוף בחנות (BOPIS) עזרו לצרכנים להימנע מתורים ארוכים. השימוש ב-BOPIS בשבוע האחרון של נובמבר גדל ב-9% ברחבי העולם מיום חמישי עד ראשון בהשוואה לשלושת השבועות הראשונים של נובמבר. קמעונאים בארה"ב שהיו להם BOPIS הגדילו את ההכנסה המקוונת ב-38% יותר מאלה ללא אפשרות זו לאורך אותו שבוע.

אוטומציה החזירה זמן לקמעונאים ולצרכנים: קמעונאים פנו לאוטומציה בכמה מימי הקניות אונליין הגדולים ביותר של השנה, חסכו זמן בבעיות שיכולות לעלות בהזמנות מורכבות וכך הגבירו את נאמנות הלקוחות. הודעות צ'טבוט ברחבי העולם עלו ב-57% בבלאק פריידי וב-53% בסייבר מאנדיי בהשוואה לאותם ימים ב-2021.

"לאחר הנחות דלילות בתחילת עונת הקניות, קמעונאים הגבירו את הקצב שלהם לאורך השבוע האחרון של נובמבר והקונים הגיבו בהתאם. הנתונים שלנו מראים התאמה בין שיעורי הנחה ומכירות אונליין באותו שבוע, שכן צרכנים המתינו עם העסקאות הגדולות והטובות ביותר", אמר נעם עזרא, סמנכ"ל מכירות אזורי לפתרונות B2B & B2C בסיילספורס ישראל.