חברי כנסת יקרים, בשנים האחרונות בצל חוסר היציבות הפוליטית, חוק אחריות שיפוצים נופל פעם אחר פעם. כעת זה הזמן לשים את הפוליטיקה בצד, לדייק את החוק ולהצביע פה אחד בעבורו, וכך לייצר את השינוי המהותי הדרוש בתחום השיפוצים

התחושה היום בקרב הציבור בישראל היא ששוק השיפוצים הוא פרוץ, לא מוגן ומסוכן עבור הצרכן. בשל העובדה שכמעט כל אדם יכול להציע את שירותיו כקבלן שיפוצים ואין פיקוח על התחום, ישנם הרבה קבלנים לא ישרים המנצלים לקוחות תמימים. סיפורים על עבודות רשלניות ותקלות שלא תוקנו שכיחים מאוד בענף, וישנם אפילו סיפורים קשים יותר על נוכלים שלקחו את סכום המקדמה וברחו לאחר שלב ההריסות. כותרות כמו "השיפוץ שהפך לסיוט" ו"זהירות מלכודת" "מעטרות" את העיתונים מדי שבוע. בדיוק לשם כך נוסח חוק אחריות שיפוצים.  

חוק אחריות שיפוצים נוסח בכדי להבטיח כי בכל שיפוץ מעל 47 אלף שקלים, הצרכן יהיה זכאי לאחריות של שנה מקבלן השיפוצים. המשמעות היא שהקבלן יחויב לחזור ולתקן ללא תשלום כל ליקוי בעבודות שיתגלה בתקופת הזמן בה האחריות עדיין בתוקף. הקבלן יחויב לבצע את התיקון תוך זמן סביר. על פי הצעת החוק, ניתן יהיה לקבוע תקופת אחריות שונה משנה, אך לא תקופה קצרה יותר.

ניר פרימו, מנכ''ל סימפל  (צילום: יח''צ)
ניר פרימו, מנכ''ל סימפל (צילום: יח''צ)

בענף המגלגל כ-17 מיליארד שקל בשנה, אי אפשר להמעיט בחשיבות של רגולציה שתגן על הצרכן. כאשר צרכן מוכן להשקיע את מיטב כספו בשיפוץ, ראוי שתהיה לו "תעודת ביטוח" שתקנה לו שקט ותספק לו רשת ביטחון במקרה של עבודת שיפוץ לקויה.

כיום, ישראל מפגרת אחרי העולם המערבי בתחום ההגנה על צרכן השיפוצים, שם ישנן תקנות מחמירות המגינות על הצרכן. בארצות הברית ישנם מספר חוקים המגנים על צרכן השיפוצים, המשתנים ממדינה למדינה. במדינת קליפורניה חוקי הגנת הצרכן מחייבים קבלנים לספק חוזה כתוב עבור כל פרויקט של  שיפוץ הבית מעל $500. חוזה השיפוץ וכל שינוי שנעשה בו, חייבים להיות קריאים וקלים להבנה. באילינוי, לפני חתימה על חוזה תיקון או שיפוץ בית מעל $1,000, קבלן השיפוצים נדרש לספק ללקוח עותק של חוברת המפרטת את זכויותיו. חוקים מסוג זה קיימים גם מחוץ לארה"ב. לדוגמה באונטריו (קנדה), מחיר השיפוץ הסופי לא יכול להשתנות ביותר מ-10% מהערכת המחיר הראשונית, אלא אם כן נוספה עבודה מעבר למפורט בחוזה.

אמנם יש בישראל חוק להגנת הצרכן, וישנו גם חוק הבנייה אך אין חוק המתייחס באופן ספציפי לשיפוצים. איך זה יכול להיות שדווקא לאומת הסטרט אפ, אין חוק שמגן על הצרכן בנושא כל כך מהותי כמו שיפוצים? אין זה פלא יותר משני שליש מהישראלים נמנעים משיפוץ רק בשל החששות וחוסר הוודאות שכרוכים בחוויה הזו! כיום שיפוצים נתפשים בפני הצרכן כהימור: הצרכן מהמר על כספו מבלי לדעת אם יקבל תמורה הולמת, כי הוא יודע שבמידה ולא יקבל תמורה לכספו, אין לו למי לפנות.

בסופו של יום, הגנה על הצרכן המעוגנת בחוק היא אינטרס של כולנו: נותני השירות בתחום השיפוצים, הצרכנים והפוליטיקאים. הרי גם לי בתור נותן שירות בתחום השיפוצים נמאס מאנשים שמנצלים את הפרצה בחוק ואת חוסר הידע של הצרכן. וכמובן שזהו אינטרס ראשון במעלה של הפוליטיקאים, הרי למה שלחנו אותם לכנסת אם לא כדי להגן על האזרח הקטן?!

אמנם קיים חוק שטרם עבר ותקוע כבר מספר שנים בכנסת, אבל גם הוא לא באמת נותן מענה מקיף ורציני לענף משמעותי כל כך. כמובן שעדיף שהוא יעבור כפי שהוא, אבל אני מציע להכניס בו מספר שינויים, בין היתר להאריך את משך האחריות לשנתיים ולהרחיב את החוק כך שיכלול עוד התחייבויות משפטיות שיגנו על הצרכן מכל הבעיות שאיתן הוא מתמודד בשיפוץ. לדוגמה, רמת גימור ירודה וחוסר מקצועיות, למה לא לעגן בחוק התחייבות של הקבלן לעבוד לפי תקן ניהול איכות בינלאומי, למשל תקן ISO9001? 

לא פחות חשוב מכך, חוזה! אני מציע לחייב על פי חוק את מנהלי השיפוץ להגיש ללקוח חוזה שיפוץ מסודר טרם התחלת הפרויקט. החוזה יכלול פרטים מהותיים כמו: מחיר סופי שיישאר קבוע ולא ישתנה באמצע (תופעה שלצערי קיימת כיום בתחום), כתב כמויות מפורט, התחייבות לתאריך סיום הפרויקט וכו'.

הסעיף האחרון מוביל אותי לבעיה נוספת, אי עמידה בלו"ז. מדובר תופעה בלתי נסבלת שהצרכן סובל ממנה בהמון פרויקטים של שיפוצים. אני מציע לכלול בחוק התחייבות של הקבלן לפיצוי על איחור בסיום הפרויקט. שיעור הפיצוי יהיה 0.5% אחוז מגובה הפרויקט כפול מספר ימי האיחור.

יתרה מכך, החוק החדש יחייב את הקבלן לבטח את הפרויקט בביטוח כדי להימנע ממצב שבו אין כיסוי ביטוחי לפועל שנפצע ותובע את כל המעורבים, כולל את הלקוח מזמין השיפוץ. 

אפרופו בלתמ"ים, הדרך הכי טובה למנוע אותם היא פשוט לתכנן את השיפוץ בצורה מדוקדקת מראש. לכן הייתי מוסיף לחוק סעיף שמחייב תכנון מוקדם של השיפוץ עם אדריכל\מעצב פנים, בפרויקטים שעלותם 100 אלף ש"ח  ומעלה.

לבסוף, הייתי מחייב את הקבלנים הרשומים לחדש את רישיונם אחת לשנתיים באמצעות בדיקות ייעודיות שיבטיחו את מהימנותם ומקצועיותם.

אני קורא לפוליטיקאים לשים לרגע אחד,  את הפוליטיקה בצד. הגיע הזמן שהצרכנים יוכלו להנות משירותים הוגנים ומהגנה בחוק. עליכם הפוליטיקאים, יחד עם נותני השירות בתחום השיפוצים, מוטלת האחריות לעשות כל מאמץ בכדי לשפר את המצב באחד מהענפים הכי חשובים לאיכות חייו של האזרח.

הכותב הוא מנכ"ל קבוצת סימפל ומנכ"ל מכללת רידמן לשעבר