לאחרונה המליץ מבקר המדינה לבחון את העלאת הסכום שעליו יינתן הפטור ממע"מ על קניות באינטרנט מחו"ל. עורכי הדין אלי דורון ודורון פסו, מומחים למיסוי ממשרד עו"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות', מסבירים כיצד הדבר צפוי להשפיע על הצרכן.

"כיום ישראלי שרוכש מוצרים מאתרים בחו"ל בסכום של 75 דולר ומעלה נדרש לשלם מע"מ בשיעור של 17%. זה אולי נשמע מעט, אבל מדובר בלא מעט כסף. מבקר המדינה ציין שהעלאת סכום הרכישה הפטור תגרום לחיסכון משמעותי לצרכן הישראלי, אך לא ציין מהו הסכום הפטור המוצע", הם מסבירים.

"טרם ידוע אם המהלך אכן ייצא אל הפועל. למבקר המדינה בעצמו אין סמכות לשנות את סכום הרכישה הפטור, אך שר האוצר יוכל, אם ירצה בכך, לקדם את המהלך באמצעות חתימה על צו ללא הליך חקיקה בכנסת, בכפוף לקבלת אישורה של ועדת הכספים.

"המהלך אמור להיות חלק מהמאבק ביוקר המחיה, ועל פניו המרוויחים הגדולים אמורים להיות האזרחים. העלאת הסכום לגביו יינתן הפטור ממע"מ על קניות באינטרנט מחו"ל תאפשר לישראלים לרכוש מגוון גדול יותר של מוצרים מחו"ל במחירים זולים יותר, ולהרחיב משמעותית את היקף המסחר האינטרנטי".

דורון ופסו מזהירים כי יש מי שייפגע מהמלך. "כפי שזה נראה כרגע, הנפגעים העיקריים יהיו היבואנים המסחריים, היצרנים המקומיים, התעשייה הישראלית והעסקים הקטנים המקומיים שימשיכו להוסיף מע"מ למחירי מוצריהם, בעוד שניתן יהיה לייבא חלק מהם במחיר זול יותר בשווי המע"מ. המהלך צפוי לגרום לפגיעה בעסקים המקומיים שחשובים מאוד לכלכלה הישראלית".

לגבי השאלה אם המהלך אכן יוריד את יוקר המחיה, הם מסבירים: "כאן זה תלוי לא מעט בהתנהגות האישית של כל אחד ואחת מאיתנו. מצד אחד, זה יאפשר לישראלים לרכוש מוצרים הנמכרים מעבר לים במחיר זול יותר מאשר בארץ, כמו גם מוצרים שכלל לא משווקים בארץ. מצד שני, זה גם יגדיל את הפיתוי לרכוש הרבה 'פיצ'פקעס' נחמדים אבל מיותרים, על חשבון ההכנסה החופשית הפנויה".