הכתבה נכתבה בשיתוף בועז פמסון

השנים האחרונות הן שנים מעצבות בהיסטוריה האנושית, עם דגש על האופן שבו האדם הקטן בוחר לפרנס את עצמו. תקופת הקורונה הארוכה שינתה את הכלכלה ללא היכר, וגרמה לאנשים רבים לחפש את עצמם, לחשב מסלול מחדש, לפעמים לשנות כיוון לפעמים גם ללכת לאיבוד. לאחר מכן, באה האינפלציה ושינתה את התפיסה הבורסאית שרווחה בעולם מאז שנת 2008: התקופה של "רק עליות" בסקטור הטכנולוגיה נגמרה. בשנה האחרונה אנו עדים למהפכה נוספת: מהפכת הבינה המלאכותית. בקרב עובדים רבים בעולם המערבי מחלחלת אט אט ההבנה, לפיה אין באמת מקצוע שהוא חסין מול בינה מלאכותית, והעולם שבו אדם יכול היה לרכוש מקצוע בצעירותו, ולהפוך אותו לקריירה במשך חייו הבוגרים, פשוט לא קיים עוד. 

מה בכל זאת עושים? זו שאלה מורכבת, ואין עליה תשובה פשוטה. אבל קודם כל, הגיע הזמן להפסיק לדבר ולהתחיל לעשות: להכיר בכך שהעתיד אינו מובטח באף מקצוע כשכיר, אבל עדיין אפשר להפוך לעצמאי, אחד כזה שלא מחכה שיתנו לו, אלא לוקח עכשיו את מה שמגיע לו. אופציה שכזאת היא בדיוק מה שנותן קורס המנעולן המקוון של היזם והאוטוריטה בתחום האבטחה והמנעולים, בועז פמסון.

''הגיע הזמן להפסיק לדבר ולהתחיל לעשות''  (צילום: בועז פמסון)
''הגיע הזמן להפסיק לדבר ולהתחיל לעשות'' (צילום: בועז פמסון)

מה אתם צריכים כדי להפוך למנעולנים בעצמכם? ראשית, לעבור את הקורס המקוון של בועז פמסון. שנית, אתם צריכים להיות יזמים בנפש, לא לפחד ולדאוג מה יהיה, אלא לקחת את גורלכם בידיים. מה עוד? נשאיר את הבמה לבועז.

"הנחתי את הסינר והרמתי את ההזדמנות"

"גדלתי בירושלים", אומר בועז פמסון. "בשנות ה-80 הייתי עובד בתור עוזר טבח במסעדה בעיר. באותם ימים לא היו לי יותר מדי שאיפות; כל מה שעניין אותי היה להרוויח קצת יותר בעבודה שלי. איך שאני רואה זאת כיום, הסיבה לכך הייתה שלא היו לי אז מודלים טובים לחיקוי: גדלתי בשכונת מצוקה בבתי שיכון, והסיפור הרווח בשכונה שלי היה של אנשים שנפלו לסמים ונשרו מבית הספר. 

משכונת מצוקה למרצה בתחום המנעולנות  (צילום: בועז פמסון)
משכונת מצוקה למרצה בתחום המנעולנות (צילום: בועז פמסון)

מכל מקום, באחד הימים נכנס במקרה למסעדה שבה עבדתי, מדריך טיולים בשם חיים רוקמן, שפתח חנות אופניים במבשרת. בחנות הייתה גם מכונה לשכפול מפתחות; רוקמן הציע לי לעבוד אצלו בשכר כפול ממה שהרווחתי בזמנו במסעדה, והסכמתי. כך נחשפתי לראשונה למנעולנות. לאחר מכן, התחלתי להתעניין ולהעמיק. אחרי כמה זמן פגשתי מכר שסיפר לי שהוא עובד כ-Locksmith בארצות הברית; הוא סיפר לי שהוא מרוויח 20,000 דולרים בחודש. הסכום היה בעיני כל כך גבוה, שלא יכולתי שלא לעזוב הכל ולבדוק במה מדובר בעצמי. ניטרלתי את רעשי הרקע שאמרו לי ׳בשביל מה לך׳, והחלטתי להפוך ללוקסמית' בעצמי. רכשתי השכלה במקצוע בדרך לא דרך, קראתי כל מה שאפשר, למדתי כל טכניקה וכל מנעול אפשרי, והפכתי לאוטוריטה מקצועית בתחום".

מה הכוונה לאוטוריטה בתחום?
בועז פמסון: "אני כבר יותר מ-30 שנה בתחום המנעולנות. יש לי פטנטים בתחום המנעולים על שמי שאני פיתחתי, ורק הם הכניסו לי מיליונים. כמו כן, פיתחתי את קורס המנעולן המקוון, אותו עברו כבר עשרות אלפי אנשים בכל העולם; הקורס מועבר בארבע שפות (עברית, אנגלית, ערבית ורוסית). בזכותי מאות מנעולנים בישראל נכנסו למקצוע, ומרוויחים עשרות אלפי שקלים כמנעולנים, או שהם משלבים זאת כהכנסה נוספת ומכניסים יפה".

איך לומדים מנעולנות בצורה מקוונת?
"לפני 35 שנה, כאשר החלטתי ללמוד את מקצוע המנעולנות, נאלצתי לחפש מי שילמד אותי את המקצוע, לכן אמרתי בליבי: כאשר אהיה מנעולן, אלמד אנשים שיבקשו לרכוש את המקצוע" אומר בועז פמסון ומוסיף: "אז עידן האינטרנט החל בדיוק להתפתח - בנקודת הזמן הזו החלטתי לצלם 250 סרטוני וידאו על מנת ללמד אונליין את מקצוע המנעולנות, הסרטונים הסבירו בצורה מפורטת כיצד לפרק כל דלת ולהחליף כל מנגנון, להחליף ידיות, וכדומה. הסברתי גם על רכבים, מה עושים כשמאבדים מפתח ומשחזרים אותו דרך מנעול הרכב ועוד. הקורס כולל גם שיעורים מצולמים, וגם אפשרות לבוא לבית מלאכה ולתרגל את הפרקטיקה. עם הזמן שיפרתי את הקורס, צילמתי בארץ ובחו"ל, והסברתי על כל סוג מנעול ודלת שקיימים. כעת אנשים רבים יכולים לקחת את המקצוע המופלא הזה, ללמוד אותו מהבית בשעות שנוחות להם, ואז להגיע לתרגול מעשי עם מורה פרטי אשר מתרגל איתך את הפעולות באופן מעשי".

וזו באמת פרנסה טובה?
בועז פמסון: "תבדוק בכלי מילות החיפוש של גוגל את מה שאני אומר. לפי גוגל, יש יותר משני מיליון חיפושים בשנה של ביטויים המכילים את המילה מנעולן על הטיותיה. אתה מבין את הביקוש? מעבר לכך, מרבית הפניות חוזרות על עצמן. כמעט תמיד זה להחליף מנעול בדלת, או לבוא לפתוח את הרכב כי המפתחות ננעלו בפנים.

''שני מיליון חיפושים בשנה המכילים את המילה מנעולן''  (צילום: בועז פמסון)
''שני מיליון חיפושים בשנה המכילים את המילה מנעולן'' (צילום: בועז פמסון)

עכשיו צריך שני דברים: ללמוד להיות מנעולן, וללמוד איך לשווק את עצמך בגוגל. את שני הדברים הללו אני מלמד. בזכות הקורס, כל אחד כמעט יכול ללמוד הכשרה של משהו שהוא גם בסופו של דבר טכני וכיפי, זו התעסקות די כיפית ומספקת, ולגמרי שכרה בצידה. אפשר להתחיל לעבוד כעצמאי בתחום ממש במהרה, בין אם כמקצוע נוסף, ובין אם כמקצוע עיקרי".

בועז פמסון הוא יועץ עסקי ומנעולן, שיצר את קורס המנעולן המקוון. פרטים נוספים על הקורס ניתן למצוא באתר של בועז. 

הכתבה נכתבה בשיתוף בועז פמסון