"זה הולך להיות קיץ לוהט, ואנחנו שואפים לשיאים חדשים. לאחר הסרת ההגבלות השונות שנבעו מהקורונה, הישראלים יצאו בהמוניהם מחוץ לבית. זה אומר לחזור לקנות גלידה בבריכה, בים ובכל מיני מקומות בילוי, נוסף לגלידה שצורכים בבית", אומרת מיכל תמרי, מנהלת שיווק גלידת שטראוס מבית יוניליוור.
בשנת הקורונה, מספרת תמרי, המגמה העיקרית בעולם הגלידה הייתה צריכה מוגברת בתוך הבית. "לפי נתוני סטורנקסט, בשנת 2020 גלגל שוק הגלידות 2 מיליארד שקל, צמיחה של 4.9% ביחס לשנה קודמת. הצריכה הביתית צמחה ב־13.8%", היא מציינת. "קטגוריית חבילות בית צמחה ב־10.2% וקטגוריית המאגדות צמחה ב־22%. שוק הגלידה מתאפיין בשנה רגילה בצריכה של 70% מחוץ לבית - בגלידריות, בקיוסקים בפארקים, בבריכות, בים, במינימרקטים - לעומת צריכה של 30% של מארזים ביתיים. בשנת הקורונה היה שינוי בתמהיל הזה לכיוון צריכה בתוך הבית. תקופות ארוכות מקומות בילוי, גלידריות ומסעדות היו סגורים, ולכן צריכת גלידה בתוך הבית גדלה מאוד".
"גלידה הייתה מעין פיצוי לאומי", מסבירה תמרי, "והייתה עלייה גדולה מאוד בקטגוריית החבילות והמאגדות הביתיות. ראינו בקצה אחד צריכת גלידה מושחתת מאוד, עם שוקולד, שמנת וכל מיני תוספות. הקצה השני היה ה־well being, מוצרים שהם גם לייט. בקצה האחד ראינו צמיחה גדולה מאוד במאגדות מיני מגנום, ובקצה השני ביקוש לסולרו 100% פרי. כלומר, בשנה האחרונה ראינו עלייה גם בלייט וגם במושחת, לכן זה שוק מעניין מאוד. יש כאלה שצורכים רק את זה או רק את זה, אבל יש כאלה שצורכים גם וגם".
תמרי מציינת שרוב הגלידה של שטראוס, יותר מ־90%, מיוצרת בארץ, "במפעל המפואר שלנו בעכו, ואנחנו גאים בכך. רק מוצרים בודדים כמו מגנום פייטנס מגיעים מחו"ל".
בגלידריות השונות ברחבי הארץ, המתהדרות בעשרות טעמים מגוונים וטרנדיים, תמרי לא רואה תחרות. "בשנים האחרונות התחום של הגלידריות, וגם הייצור התעשייתי, כל הזמן מתפתח מבחינת עושר הטעמים", היא אומרת. "ככל שתחום הגלידריות גדל, כל השוק נהנה מזה. אנחנו לא רואים שום ירידה בצריכה בגלל הגלידריות. אם את אוכלת בגלידרייה, זה לא אומר שלא תקני בסופר חבילת גלידה לבית. זה כמו קפה, צורכים גם בחוץ וגם בבית".
על אף הטעמים המגוונים, תמרי מציינת כי הטעמים החזקים בקרב הישראלים הם עדיין וניל, שוקו, ריבת חלב ושוקולד לבן. "אלה טעמים חזקים מאוד בקרב הקהל הישראלי, ולצדם יש למשל את הקרמל המלוח שגם תפס מאוד. הקהל מחפש טעמים מתוחכמים יותר, אבל הקנייה האוטומטית יותר תלך למקומות המסורתיים יותר או לווריאציה של המסורתיים כמו וניל עוגיות, וניל צ'יפ וכדומה. אגב, גם מוצרי נוסטלגיה הם טרנד, והחזרנו בשמחה את בומבה - השלגון האהוב מפעם".
"זה מלחיץ קצת להגיד 'אימפריה'", עונה אביטל כשנשאל האם הפכו לכזו. "אנחנו עובדים קשה מאוד. אנחנו מותג ישראלי חזק מאוד שצמח ויצר סביבו המון זהויות ישראליות. נהיינו גם חלק חשוב מאוד בכל הקשור להתפתחות תרבות הגלידה והרגלי צריכתה. אם פעם הייתה לך התלבטות אם להזמין הביתה פיצה או גלידה - היום, ברוב המקרים, תזמיני גלידה. אנחנו ממתגים גלידה, אנחנו רשת צעירה שחושבת בצורה צעירה. גדל פה דור שלם של גולדה, וגם הקורונה חיזקה את המותג".
אביטל לא אוהב לדבר על טעמים. הוא מעדיף לדבר על שינוי מגמות שאותו הקבוצה מנסה להוביל. "אנחנו קודם כל יצרני גלידה, יצרנים של חומרי גלם לתעשיית הגלידה", הוא אומר. "בשנים האחרונות יש לנו את הבייגלה המלוח, קרמל מלוח, קשיו מלוח - זה שינוי של מגמה בעולם הגלידה, זה לא טעם. בשנים הקרובות אנו רוצים לחזק את הזהויות שלנו כמותג ישראלי ואת הדברים שמחוברים לזהויות הישראליות. יש לנו למשל קרקר זעתר, במבה אדומה. זה הבסט־סלר בחנויות של גולדה, פעם פחדנו לגעת בזה".
חוץ מהגלידריות שיכולות לטפוח לעצמן על השכם על כך שכבר הפכו לרשתות מצליחות, ברחבי הארץ פזורות גם לא מעט גלידריות בוטיק קטנות. כזו היא גלידריית Paradiso Del Gelato (גן עדן של גלידה), שפתחו ממש לאחרונה, בינואר 2021, אלברטו סואד ואחותו אלטאה במתחם שוק בצלאל בתל אביב. השניים עלו ארצה מאיטליה לפני שנה וחצי, ועוד קודם העלייה חשבו על עסק משפחתי שיקימו בארץ. "באיטליה למדתי להכין גלידה", מספר סואד. "ראינו כמה מקומות, ובסוף החלטנו על המיקום הנוכחי. כאן הלקוחות יכולים לשבת בשקט, בלי רעש של מכוניות, רצינו שיהיה נעים. אנשים גם סיפרו לי שבזמנו האזור הזה היה מפורסם בגלל פלאפל. עכשיו יש פה גלידה".
אם לדייק, מדובר בג'לאטרייה איטלקית אותנטית, שבה הג'לאטו מיוצר בעבודת יד, מחומרים טריים וטבעיים, ללא חומרים משמרים, ולדברי סואד, עם כמות סוכר פחותה יחסית לעומת הגלידות שאנו מכירים. "בג'לאטו יש פחות סוכר, אפשר להגיד שזה בריא יותר מגלידה רגילה וגם המרקם שונה לגמרי", הוא מספר. "אני מכין בעצמי גלידה טרייה בכל יום. הבסיס הוא חלב, ויש כמובן גם גלידת סורבה".
את המקום פתחו האחים כשהקורונה עוד הייתה בשטח. "עכשיו המצב טוב יותר", אומר סואד. "אנשים מתחילים להכיר את הגלידה שלנו ולהבחין בהבדל בין גלידה איטלקית לבין גלידה ישראלית או אמריקאית. הייתי רוב חיי באיטליה ותמיד אכלתי ג'לאטו, לא גלידה. יש בישראל גלידה טובה, אבל אני לא רוצה גלידה עם המון סוכר. ביום הראשון שבו הייתי בקורס להכנת גלידה אמרו לנו: 'אם אתם צריכים כוס מים אחרי גלידה, זה אומר שזה לא כל כך טוב'. אצלנו כאמור יש פחות סוכר וזה הבדל גדול".
כאמור, במקום עובדים אלברטו ואחותו. הוא מייצר את הגלידה, היא נותנת שירות ללקוחות. "הבאתי לכאן הכל מאיטליה: מכונות לייצור גלידה, ואפילו רצפת המקום יובאה מאיטליה", הוא מספר. "אני מכין את הגלידה בכל יום מחדש, ואנשים יכולים לראות מבחוץ את כל ה'מעבדה' שלנו. כשיש לך מוצר טוב, אתה רוצה להראות לכולם איך אתה מכין, שהכל נקי ובאילו מכונות אתה משתמש".
המבחר שלהם כולל 22 טעמים של ג'לאטו ושישה טעמים של גרניטה מרעננת. שני הטעמים הנמכרים ביותר הם פיסטוק וקרם קפה, ואילו בטעמים המיוחדים בולטים יוגורט עם משמשים, פיסטוקים ומי ורדים, ג'לאטו רום, ג'לאטו שוקולד ואגוזי לוז, ג'לאטו צנובר, ולאוהבי האקסטרים - ג'לאטו גורגונזולה (גבינה כחולה איטלקית).
לא רק יצרני גלידה מקומיים מקררים וממתיקים לנו את הקיץ. "יש ביקוש לסחורה ברמה גבוהה, ואנחנו שם", אומר יורם בראל, מנכ"ל חברת בראל אלון, יבואנית מותגי מזון בינלאומיים שמשיקה כעת בישראל סדרת מארזי גלידות שמנת פרימיום של המותג לאונידס, יצרן שוקולד ופרלינים מבלגיה. מארזי הגלידה נמכרים בשלושה טעמים: וניל ואגוזי לוז בציפוי שוקולד חלב ושקדים מקורמלים, קפה עם אגוזי לוז בציפוי שוקולד לבן ושוקולד עם קליפות קקאו בציפוי שוקולד מריר. בכל מארז שלוש יחידות ומחירו מתחיל ב־35.90 שקלים.
"אנחנו מייבאים גלידה איכותית מאוד במחיר תחרותי", אומר בראל. "כבר בשנה שעברה התחלנו לייבא את הגלידה הזאת בתור פיילוט לכמה נקודות מכירה, ולאור ההצלחה, השנה הרחבנו את הפריסה. מכיוון שעדיין אין כשרות למוצר, אנחנו לא יכולים להכניס אותו לרוב רשתות השיווק. אנחנו עובדים כרגע על נושא הכשרויות עם המפעל, ואני מעריך שבתוך כמה חודשים נסיים את התהליך. כרגע אנו מוכרים את המוצר בעיקר ברשתות טיב טעם, קשת טעמים, סטופ מרקט ובחנויות גלידה מובחרות בפריסה ארצית".
בראל מציין שיש לא מעט מותגי גלידות שמיובאים ארצה בידי חברות שונות וגם על ידו, בהם טובלרון, מילקה ומארס. "להבדיל ממותגי גלידה אחרים, את המותג לאונידס אני מייבא בבלעדיות", הוא אומר. "מאז עידן הרשתות החברתיות, האינסטגרם והטיק־טוק, ישראלים נחשפים למותגים מחו"ל ויש להם ביקוש עצום"