קשה להאמין, אבל כדי להחדיר מותג יוקרה לישראל צריך לעבור אודישן. האודישן הזה, בניגוד לכזה של סרט או סדרת טלוויזיה, אורך כמה שנים. את החוויה הזאת עברו על בשרם אסתי ואורן שני. עתה, שלוש שנים אחרי בדיקות, תחקירים, מבחנים ושאלות אין־ספור, הם פותחים את חנות הוגו בוס הראשונה בישראל לאקססוריז של המותג הגרמני הגבוה והיוקרתי, בעל העבר הבעייתי (כמו לא מעט מותגים מתוצרת גרמניה).
אסתי מסבירה: "כל יבוא של כל מותג מצריך זמן, סבלנות ובחינה יסודית, אבל בייחוד הוגו בוס, כי מדובר במותג נחשב מאוד בעולם. חברת האם חקרה אותנו רבות לפני שהסכימה לזיכיון. היא עקבה אחרי הפעילות שלנו ודרשה התחייבויות כספיות לעמידה ביעדים שנתיים כדי להצדיק את הזיכיון".
מודעות נמוכה
אורן ואסתי שני, זוג בחיים ובעסקים, מתגוררים במושב כפר נטר והורים לשתי בנות, חיילת ותלמידת כיתה י"א. הם בעלי חברת היבוא האיש החשוב בע"מ, שהקימו לפני 25 שנים. החברה יבואנית למותגים בינלאומיים של אקססוריס וגאדג'טים בתחום הלייפסטייל והנסיעות ומייבאת לארץ את המותגים הוגו בוס, קשרל, כריסטיאן לקרואה, נינה ריצ'י, אונגרו, מולסקין ועוד. לפני שש שנים הקימו את SWAGG - זרוע שעובדת מול הצרכן הפרטי במתחם גדול ובתוכו תיפתח חנות הוגו בוס הראשונה.
את המותגים ליבוא הם בוחרים בקפדנות ובאיטיות תוך כדי בחינה ולקיחת סיכון כלכלי לא קטן. "אנחנו מסתובבים בעולם, ועם הטעם שלנו והמותגים שאנחנו מעריכים, מבחינת איכות ומיתוג, יוצרים קשר עם החברות ונחשבים בארץ ובעולם למחדירי מותגים לישראל. זה הדבר הכי קשה לעשות", מודה אורן.
הוגו בוס, בית אופנה גרמני הפועל מהעיר מצינגן בבאדן־וירטמברג, מתמחה באופנה לגברים. המוצרים של המותג מופצים ב־103 מדינות בעולם, נמכרים ביותר מ־5,000 חנויות וכוללים ביגוד, נעליים, בשמים ואביזרי אופנה. בית האופנה נקרא על שם הוגו פרדיננד בוס (1885־1948), שייסד את החברה בשנת 1923. שנה מאוחר יותר הקים מפעל עם שני שותפים ויחד הם ייצרו חולצות, ז'קטים, בגדי עבודה, בגדי ספורט ומעילי גשם. בשל האקלים הכלכלי של גרמניה באותה תקופה נאלץ בוס לפשוט רגל, ושש שנים אחר כך הגיע להסכם עם נושיו והשאיר בידיו שש מכונות תפירה כדי להתחיל מחדש.
בתקופת מלחמת העולם השנייה ועליית הנאצים לשלטון המפעל הולאם לטובת ייצור מדים עבור הגרמנים - מה שהכתים אותו בעיני רבים עד היום - ואולי זאת הסיבה שלזוג שני חשוב להדגיש דווקא את הקשר היהודי.
מסר חשוב
"רואים את השינוי בשוק בעשור האחרון. חברות נותנות ללקוחות שלוש מתנות איכותיות ונחשקות, ולא עוד עשר מתנות ממותגים נחשבים פחות. מהבחינה הזאת, פיצחנו את התחום, כי היינו החלוצים בישראל שהצליחו להחדיר לשוק את מתנות היוקרה. בהתחלה אמרו לנו שכולם רוצים רק את הכי זול, אבל הצלחנו להוכיח שהקהל הישראלי כן יודע מהי איכות ומוכן להשקיע בעצמו ובלקוחות שלו ולשלם על זה", הוא מספר.
הקיימות, לדבריהם, אינה נעדרת מתחום מוצרי היוקרה ברוח השעה. "אם תקבלי עט שתשתמשי בו במשך עשר השנים הקרובות לעומת עט שמספיק לשבועיים, זה משפיע גם על הסביבה. בעשור האחרון מספידים עטים ומחברות תוך כדי דיבור על מחשבים, אבל כמויות המכירות של העטים ושל המחברות רק הולכות וגדלות. הגידול השנתי הוא בין 5%־10% בשנה. במחברות של מולסקין זה עובר את ה־20%", הם מציינים.