ברחבי העולם גוברים החששות מפני השלכות כלכליות רחבות היקף במקרה שבו המלחמה בין ישראל חמאס תתרחב לזירות חדשות ותערב מדינות נוספות. 

מהאוויר, מהים ומהיבשה: כך השמיד צה"ל עשרות מחבלים הלילה | תיעוד

"זו הפעם הראשונה שבה אנחנו חווים שני זעזועים אנרגטיים בו זמנית", מסביר אינדרמיט גיל, כלכלן ראשי בבנק העולמי, בשיחה עם "הניו יורק טיימס", בהתייחסו להשפעות הלחימה במזרח התיכון ובאוקראינה, ובמיוחד בכל הקשורי למחירי הנפט והגז. "כל הדברים הללו קורים באותו הזמן, ואנחנו נמצאים כעת באחד הצמתים השבריריים ביותר שהיינו בהם עבור הכלכלה העולמית". 

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

דבריו של גיל מתכתבים עם אלו של ג'יימון דימון, מנכ"ל ג'יי פי מורגן צ'ייס, שאמר בחודש שעבר כי "זו עשויה להיות התקופה המסוכנת ביותר שאיתה התמודד העולם בעשרות השנים האחרונות". דימון אף הגדיר את העימות ברצועה כ"דבר החשוב ביותר לעולם המערבי". 

"המצב מאוד הפכפך, לא יציב ומפחיד", מוסיף ג'ייסון בורדוף, מנהל המרכז למדיניות אנרגיה גלובלית באוניברסיטת קולומביה, "אבל יש הכרה בקרוב רוב הצדדים, כולל ארה"ב, אירופה, איראן ומדינות אחרות במפרץ שאין לאף אחד אינטרס שהסכסוך הזה יתרחב באופן משמעותי מעבר לרצועת עזה". 

האזור עם הסיכויים הגבוהים ביותר להיפגע מהקרבות הוא דווקא יבשת אפריקה, שם התפוקה הכוללת השנתית צפויה לרדת ב-3.3%. "אפריקה שמדרום לסהרה כבר חוותה עשור אבוד, ועכשיו היא עומדת בפני עשור אבוד נוסף", משוכנע מ.איהאן קוזה, המפקח על הדו"ח השנתי של הבנק העולמי לכלכלה הגלובלית. "בכל הנוגע לשוקי האנרגיה, מה שקורה במזרח התיכון לא יישאר במזרח התיכון, יהיו לזה השלכות גלובליות".