נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי הודה היום (שני) כי ההכנסות מתעלת סואץ "נחתכו ב-40 עד 50 אחוזים" עד כה בשל המתקפות של החות'ים על ספינות במצר באב אל-מנדב. 

"הקומבינה" שרצתה לעשות מצרים עם החותים מתחת לאף של ישראל
משבר? כך מרוויחה סין מהאיום החות'י על הים האדום | ד"ר ענת הוכברג-מרום

"תעלת סואץ תורמת כ-10 מיליארד דולר מדי שנה למצרים, אבל הכנסותיה ירדו ב-40-50%", אמר א-סיסי בפתיחת תערוכת האנרגיה השנתית בקהיר. חשיבותה הגדולה של התעלה היא מתן האפשרות לספינות הנעות בין אסיה לאירופה להימנע מהצורך להקיף את אפריקה דרך כף התקווה הטובה והאוקיינוס האטלנטי הסוער, ובכך לקצר ולהוזיל משמעותית את הדרך.

על פי ועידת האו"ם לסחר ופיתוח, המעברים השבועיים דרך התעלה ירדו ב-42% במהלך החודשיים האחרונים.  א-סיסי אמר כי מצרים עומדת בפני אתגרים גדולים הנובעים מהמלחמות ברצועת עזה, לוב, סודן ואוקראינה. "כל זה מתרחש בזמן שממשלת מצרים מחויבת למלא את התחייבויותיה מול חברות נפט, שותפי פיתוח ומוסדות פיננסיים", הוסיף. 

נשיא מצרים א-סיסי (צילום:  Saudi Press Agency/Handout via REUTERS)
נשיא מצרים א-סיסי (צילום: Saudi Press Agency/Handout via REUTERS)

מבחינה כלכלית, תעלת סואץ הועילה בעיקר למעצמות הסחר הימי של מדינות הים התיכון בקשרים שלהן עם המזרח הקרוב והרחוק מאשר למדינות הסחר הימי של צפון ומערב אירופה כמו בריטניה או גרמניה. תעלת סואץ קבעה שיא חדש עם הכנסות שנתיות של 9.4 מיליארד דולר לשנת הכספים 2023. 

חשוב לציין כי ההשתלטות של החות'ים על אזור הים האדום מדאיגה גם מדינות רבות אחרות. כך למשל  ירדן ומדינות ברחבי אירופה, שהכלכלה שלהן תיפגע משום שהייצוא והייבוא שלהן דרך הים נפגעה. העיכובים בשרשרת האספקה מובילים לחוסר משמעותי, מה שיכול לגרום לבד להעלאת מחירים. לגבי ירדן, בעקבות האיומים הודיעה המדינה כי מעבר הסחורות מעקבה לים האדום אינו אפשרי ולכן היקף ההובלות ייפגע בצורה משמעותית, כולל לארה"ב.