לאחר שנה נפלאה בה עלה ביותר מ-24%, מדד אס אנד פי 500 עדיין רותח. המדד החשוב בעולם, שכולל את 500 החברות הגדולות ביותר במונחי שווי שוק הנסחרות בארה"ב (יש כמה דרישות נוספות כדי להיכנס), ממשיך לשבור שיאים גם בתחילת השנה הזו. מתחילת ינואר הוא עלה בכ-7% והגיע לשיא כל הזמנים, למרות הירידה אמש.

עד כמה המגמה חזקה במדד? פברואר הוא החודש הרביעי ברציפות בו המדד המרכזי בארה"ב ובעולם עולה ויחד איתו זורמים כספי המשקיעים המוסדיים והפרטיים לקרנות הסל על המדדים השונים. קרנות הסל VOO של ואנגרד ו-IVV של בלאקרוק אירלנד גייסו מעל 15 מיליארד דולר נטו רק מתחילת השנה. זה ממשיך את הגיוסים האגרסיביים משנת 2023 שעברו את ה-40 מיליארד דולר לקרנות המחקות הללו, שנכון להיום כבר מנהלות מעל 1 טריליון ו-450 מיליארד דולר בהתאמה.

אז מה בעצם קרה השנה?

לאחר ש-2022 הייתה שנה קשה בה המדד ירד בכמעט 20%, הרבה כסף של משקיעים "חנה" בצד. משקיעים רבים מסביב לעולם קראו סקירות מאקרו שדיברו על אינפלציה דביקה וצפי להמשך עליות ריבית שיביא למיתון וימשיך לקחת את המדד כלפי מטה. אלא שאותן סקירות לא לקחו בחשבון שני דברים:

1. שוק העבודה בארה"ב ובעולם נשאר חזק ואחוזי האבטלה בשנת 2023 נשארו מהנמוכים בהיסטוריה. על אף עליות הריבית נתונים אלו הביאו לראשונה למה שהאנליסטים קראו לו "נחיתה רכה" ובמקום להיכנס למיתון שוק הצרכנות המשיך להיות חזק - למרות עליות הריבית.
2. עלייתה של Open AI והכניסה לתודעה של תעשיית ה-Generativ AI שעשויה להוות את המהפכה התעשייתית של זמננו. כניסה זו הביאה לריצה מחודשת מעלה של חברות דוגמת META, יצרנית השבבים TSMC ומעל כולן חברת Nvidia.

 נועם מדר (צילום: טומי אורן)
נועם מדר (צילום: טומי אורן)

המשקיעים הבינו כי לפתחנו גורם עם פוטנציאל דפלציוני חזק שעשוי להביא לעלייה דרמטית ביעילות ובפריון והדבר גרם לתיקון מהיר שהגיע כבר בתחילת 2023, כך שהמשקיעים שהיו בטוחים כי אנחנו לקראת שנה אדומה נוספת, פדו את הקרנות הדפנסיביות והעבירו את הכספים לקרנות המחקות של מדד ה-S&P.

ההתלהבות מהעלייה של ה-S&P החלה כבר לפני כ-5 שנים עם סרטוני יוטיוב בנושא והדרכות המסבירות על כדאיות ההשקעה במדד. זה הביא לבקשות מבתי ההשקעות וחברות הביטוח לפתוח מסלולים בקרנות הפנסיה ובשאר כלי ההשקעה שיעקבו אחרי המדד המדובר. כשהגיעה ההתלהבות בשנה האחרונה לשוק, הוא כבר היה מוכן לקלוט את הכספים למסלול עוקב S&P500 בקופות ובקרנות נוספות מעבר למה שהיה ניתן למצוא רק לפני מספר שנים, דבר שהכניס את השוק לסוג של טירוף ומרדף אחרי ההשקעה במדד.

הכותב הוא יועץ פיננסי, בעל קרן הגידור אופרטיוניטי ומנהל תוכנית ליווי פיננסי לספורטאים