מחיר מטבע הקריפטו, ביטקוין, ירד היום (שבת) ל-63,913 דולר, ירידה של כ-11% לעומת שיא של כל הזמנים של המטבע, שנרשם ב8 לאפריל בשנה זו עם שווי של 73,718 דולר. אך האירוע המרכזי מבחינת הביטקוין היום לא היה הירידה בערך המטבע, אלא תהליך ה-HALVING (חצייה) שמתקיים היום. החצייה היא תהליך שמתקיים פעם בארבע שנים ומשמעותו היא שמספר יחידות הביטקוין שאפשר להנפיק מדי 24 שעות נחתך לחצי.

"מנציחה את האינפלציה": ישראל נלחמת באיראן ובחמאס, אבל שכחה חזית אחת
יש לנו עניין עם בעלי עניין: הקשר המסקרן בין ביצוע העסקאות לצמיחת המניה

אם אתם חיים בינינו מניח שגם אתם נתקלת במושג ״חציית הביטקויין״, בשבועות האחרונים כמעט ולא ניתן היה לחמוק מכמות הידיעות והפרסומים סביב הנושא, אז בוא נדבר על העניין וננסה להבין מה זה האירוע הזה שאני מניח שמרבית האנשים שלא חיים את השוק הזה לא ממש הכירו לפני. 

חציית הביטקוין היא אחד האירועים החשובים ביותר במחזור חייו של המטבע הדיגיטלי המוביל, ביטקוין. חציית הביטקוין מתרחשת כל ארבע שנים ומסמלת את הרגע בו התגמול עבור כריית בלוק ביטקוין נחצה לחצי. זהו מנגנון שנועד לשמור על כמות הביטקוינים שנוצרים ולהבטיח שהמטבע יישאר נדיר ולא יתחלק לאינסוף. חשוב לזכור בשונה משאר מטבעות הקריפטו מספר מטבעות הביטקויין שיכולים להיות בעולם מוגבל ל - 21 מיליון מטבעות סך הכל. מתוכם נמצאים בשוק מעל 19.5 מיליון מטבעות שנסחרים כרגע בשוק, ובכל יום מתווספים עוד ועוד מטבעות כתוצאה מפעילות הכורים, כיום ניתן לייצר ביום כ - 900 מטבעות מקסימום, לאחר החצייה הכמות תפחת בחצי וניתן יהיה לייצר רק כ 450- מטבעות, כמו כן התגמול שהכורים יקבלו יחתך בחצי, המנגנון בנוי בצורה כזו על מנת למנוע אינפלציה של המטבע בשוק ובכך לשמור על רמת המחיר שלו. 

איך זה קורה? בכל פעם שמתרחשת חצייה, התגמול עבור כריית בלוק חדש יורד ב.50%- לדוגמה, לפני החצייה האחרונה ב,2024- התגמול היה 6.25 ביטקוינים עבור כל בלוק, ולאחר החצייה התגמול ירד ל3.125- ביטקוינים. החצייה מתרחשת כל 210,000  בלוקים, מה שמקביל בערך לארבע שנים.

מה ההשפעה על המחיר? היסטורית, חציית הביטקוין הייתה מלווה בעליות מחירים משמעותיות. הסיבה לכך היא שהפחתת התגמול מקטינה את הכמות החדשה של ביטקוינים שנכנסת לשוק, וכתוצאה מכך מגדילה את הביקוש של המטבע. כאשר הביקוש נשאר זהה או גדל, וההיצע מצטמצם, המחיר עלול לעלות. 

השפעות על כורים והשוק: הקטנת התגמולים עשויה להוביל לצמצום במספר הכורים הפעילים, מה שיכול להגביר את המרכזיות ברשת הביטקוין ולהשפיע על אבטחתה. עם זאת, חציית הביטקוין יכולה גם להביא לחידושים טכנולוגיים שיאפשרו כרייה יעילה יותר ופחות מזהמת. 

השפעות על משקיעים: משקיעים עשויים להגיב לחצייה על ידי קניית ביטקוין לפני האירוע, בתקווה שהמחיר יעלה. זה יכול להוביל לעליות מחירים זמניות שמתקיימות לפני החצייה עצמה. עם זאת, יש לזכור שהשוק נתון לתנודות ולא ניתן לחזות בוודאות את השפעות החצייה על המחירים בטווח הארוך, אם כי לאורך ההיסטוריה ראינו כי לאחר האירוע בדרך כלל מחיר המטבע מזנק ומגיע לשיאים חדשים. 

השפעות על התפיסה של ביטקוין: חציית הביטקוין גם מחזקת את התפיסה של ביטקוין כמטבע נדיר ומוגבל. זה יכול להשפיע על הביקוש לביטקוין כמטבע ”קשה“ שמשמש כמחסום מפני אינפלציה וכמקור לשמירת ערך.

בסיכום, חציית הביטקוין היא אירוע משמעותי שיש לו השפעה על כל גורמי השוק - מכורים ועד משקיעים. היא משקפת את המאפיינים הייחודיים של ביטקוין ויכולה להוביל לשינויים בתפיסת המטבע ובשוויו. עם זאת, חשוב להבין שהשוק מושפע ממגוון רחב של גורמים ולכן יש להתייחס לכל תחזית עם זהירות ולא להסתמך על אירוע אחד כדי לקבוע את התנהגות השוק. נדב דסטה מרצה בתחום שוק הקירפטו ומלווה משקיעים בתחום.

דיסקליימר: אין בדברים המלצה על השקעה כזו, כל העושה זאת היא על אחריותו בלבד.

נדב דסטה, מרצה למסחר והשקעות בתחום הקריפטו ושוק ההון ומלווה משקיעים

נדב דסטה (צילום: פרטי)
נדב דסטה (צילום: פרטי)