במשרד הכלכלה מאשרים ל"מעריב" כי סוכם על השקת דיאלוג עם גורמים אמריקאים, נפרד לזה מול האיחוד האירופי, במטרה להרחיב את הרפורמה גם על ייבוא סחורות שיוצרו בארה"ב או עבורה. כרגע, אומרים במשרד, מדובר בשלב ראשוני של המגעים שמתייחס בעיקר לתקינה בתחום מוצרי הצריכה "שרלוונטיים מאוד ליוקר המחיה בישראל".
ההסכמה על ניהול מגעים נקבעה ביולי האחרון, במהלך ביקורם של בכירים במשרד הכלכלה, ובראשם ראש מנהל סחר החוץ במשרד, רועי פישר. הסברה בירושלים היא שהדיאלוג יסייע לא רק בהגדלת ההיצע ותנאי התחרות על המדפים בישראל, אלא גם תשפר גם את התחרות עבור יצואנים ישראליים לשוק בארה"ב, באמצעות הכרה אמריקאית בתקינה הישראלית – בתחום הטלקום בפרט.
מדובר בבשורה בגלל הפוטנציאל לניצול השוק הקיים והרחבתו. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנה שעברה עמד אחוז הסחורות שיובאו לישראל מארה"ב על 10% מהסחר.
סכום היקף היבוא נמצא במקום השני, כשלפניו ניצבת רק סין. בתוך כך, בכיר במגזר העסקי אומר כי בסבירות גבוהה, היצרנים והמגזר העסקי האמריקאים מפעילים לחץ משמעותי על הממשל בוושינגטון כדי שיפעלו למען הרחבת הייבוא והחלת הרפורמה גם עליהם.
"אז נכון", אומר הילמן, "כבר עכשיו יש יחסי מסחר עם ארה"ב, בעיקר בתקינה של תחומי הרכב או כלי האוכל. אבל מבחינתנו, כל מוצר שלא בעייתי בהיבט המקצועי לייבא אותו – צריך לאפשר את תקינתו גם כאן. טוב שיהיו כמה שיותר חלופות שיגבירו את ההיצע. גם אם זה פותח עוד 8% מהשוק בתחומים הבעייתיים – אין סיבה לא לעשות זאת".