רבות דובר על תרבות הסלבס האמריקאית ואת הערצה לידוענות ולכסף. מי שמייצגת תרבות זו יותר מכל היא משפחת קרדישיאן המתגוררת בקלבסס שבמחוז לוס אנג'לס וחייה מצולמים 24/7 כבר למעלה מעשור. בשבוע שעבר הגישו שלוש האחיות לבית קרדישיאן בקשה לבית המשפט לרשום כסימן מסחרי את שמות ילדיהן - נורת', סיינט ושיקגו ווסט, טרו תומפסון וסטורמי וובסטר. אך האם מדובר באקט יח"צני או בהגנה משפטית חשובה?



משמעותו של רישום סימן המסחר: משמעות רישום סימן המסחר כשמו כן הוא - מסחרי. באמצעות רישום שם המסחר מבטיח רושם הסימן כי לא יהיה ניתן לשווק מרצ'נדייז (מוצרים) או לספק שירותים הנושאים את סימן המסחר. ההיגיון לכך הוא פשוט. מוניטין הוא נכס שנרכש במשך שנים ארוכות, לעיתים רבות לצד עבודה קשה ולכן אין סיבה שמישהו אחר ייהנה ממנו. כך האחיות לבית קרדישיאן בנו לעצמן את השם ואת המוניטין צעד אחר צעד וכעת לאחר עבודה קשה הפכו הן ומשפחותיהן למותג, ולכן אין כל סיבה שמישהו אחר ימכור מוצרים או שירותים הנושאים את שמן ואת שם ילדיהן.



נציין כי על פי החוק בארה"ב, מי שמבקש לרשום סימן מסחר חייב להצהיר כי הוא מתכוון לעשות שימוש מסחרי בסימן המסחר או שלחלופין הוא כבר משתמש בו. קרי, האחיות קרדישיאן לא יוכלו להמתין עד לבגרות של ילדיהן אלא יצטרכו לשווק מוצרים על שמם בטווח הזמן הקרוב. עוד חשוב להבין כי רישום סימן המסחר אינו מהווה הגנה מפני כל שימוש אפשרי, אלא רק על שימוש של שיווק ומכירת סחורות או\ו מתן שירותים הנושאים את סימן המסחר.



ומה אומר החוק בישראל? 
סעיף 11(11) לפקודת סימני המסחר אינו מאפשר לציבור לרשום סימן מסחר על שם משפחה היות ומדובר בד"כ בשם גנרי המתאים למאות או לאלפי בני אדם. החריג הוא אם שם מוכר מאד ויש לו ערך מבחין. כלומר הוא מוכר ברמה בינ"ל למשל שטראוס או מוזס ("MOSES"). במקרה כזה ניתן יהיה לרשום את שם המשפחה כסימן מסחר. נראה כי לעת עתה הנשים בארץ, בניגוד לארה"ב, תמשכנה ללדת ילדים ולא מותגים.



אריאל דובינסקי הוא בעלים של משרד עורכי דין המתמחה בדיני קניין רוחני.