סאגת הברקזיט נמשכת: חברי הפרלמנט הבריטי דחו הערב (רביעי) את ההצעה לעזוב את האיחוד האירופי ללא הסכם. נגד ההצעה הצביעו 312 חברי פרלמנט, בעוד שבעדה הצביעו 308 חברים. מחר צפויה הצבעה בנוגע לשאלה האם יש לבקש הארכה מהאיחוד האירופי.

אתמול, כאמור, ההצעה של מיי נדחתה בהצבעה בפרלמנט, לאחר שפלג של תומכי הברקזיט במפלגתה ובעלי בריתה הפוליטיים מצפון אירלנד דחו אותו, למרות הבטחות חדשות שקיבלה מהגוש. 345 מחוקקים הצביעו נגד ההסכם, 220 הצביעו בעד ו-72 נמנעו.

כידוע, נקודת המחלוקת העיקרית סביב הברקזיט היא ה"בסקטופ" בגבול עם אירלנד, מדיניות שנועדה להימנע מפיקוח על הגבול בין חבל צפון אירלנד השייך לבריטניה לבין הרפובליקה של אירלנד החברה באיחוד האירופי.  

מיי בפרלמנט. צילום: רויטרס
מיי בפרלמנט. צילום: רויטרס


"אני נחושה לעזוב, אבל אני גם משתוקקת לעזוב עם הסכם. פרישה ללא הסכם תפגע בממלכה המאוחדת", אמרה מיי לאחר ההצבעה. ראש הממשלה ענתה בדיון בפרלמנט לפני ההצבעה על שאלות מחוקקים לאחר שאיבדה את קולה כמעט לגמרי. היא הזהירה במהלכו כי אם ההסכם יידחה "הברקזיט עשוי ללכת לאיבוד" ולא לקרות כלל. כזכור, ב-15 בינואר הפרלמנט הבריטי הצביע ברוב של 432 מול 202 נגד ההסכם הקודם של ראש הממשלה הבריטית.
 
ראש ממשלת בריטניה הגיעה להסכמות מחייבות עם נשיא הוועד האירופי ז'אן קלוד יונקר בשיחות שהתקיימו שלשום בשטרסבורג, ימים ספורים לפני שהממלכה צפויה לעזוב את האיחוד. אך התובע הכללי הבריטי ג'פרי קוקס אמר כי ההסכמות הותירו סיכון משפטי להישארות בריטניה תחת השפעת האיחוד לאחר הברקזיט - הנושא השנוי ביותר במחלוקת עבור מחוקקים התומכים בעזיבה.