נמשכת רכבת השדים בסוגיית מלחמת הסחר: אף שבתחילת השבוע הפתיע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כשהכריז על העלאת המכסים על סחורות סיניות, אותה הוא מימש הבוקר (שישי), כזכור, בתחילת השבוע, ולאחר שבמשך חודשים ארוכים דאג הממשל האמריקאי לפזר אופטימיות על בסיס יומיומי בנוגע לשיחות הסחר עם סין  הודיע הנשיא טראמפ כי לנוכח הסחבת המכוונת, לטענתו, במשא ומתן על הסכמי הסחר, המכסים על סחורות סיניות בהיקף של 200 מיליארד דולר יעלו החל מהיום מ־10% ל־25, איום שאותו כאמור הוא מימש.

בתוך כך, על פי ה"ניו יורק טיימס", יועציו הכלכליים הבכירים של טראמפ מפנים אצבע מאשימה אל הסינים וטוענים כי הם חזרו בהם מהתחייבויות קודמות. לטענתם, טראמפ היה נכון להאריך בחודש את ההפוגה במלחמת הסחר כדי להשיג הסכם טוב יותר לכלכלת ארה"ב. "במקום להתקדם, אנחנו נסוגים", אמר יועצו הבכיר של טראמפ לענייני סחר, רוברט לייטהייזר, "בשבוע האחרון אנו רואים מגמה של נסיגה סינית מהתחייבויות קודמות".

"לא עומדים להפסיד יותר"
 
עם זאת, נשמעות הערכות על כך שהמהלך האחרון של טראמפ הוא בבחינת קריצה לבייס הפוליטי שלו לקראת הבחירות לנשיאות ב־2020. לפי פרשנות זו, טראמפ מבקש להדוף טענות על כך שאינו מפגין קשיחות מספקת כלפי סין, והוא מנסה לאותת להם שמלחמת הסחר הייתה שווה את המחיר שהתעשיינים, החקלאים והצרכנים שנפלו בין הכיסאות נאלצים לשלם בעקבותיה. 
נוסף על כך, הנשיא טראמפ מאיים להטיל מכסים בשיעור של 25% על סחורות סיניות נוספות בסך 325 מיליארד דולר בקירוב. "ארה"ב כבר הפסידה, במשך שנים רבות, 600־800 מיליארד דולר בשנה על מסחר. מול סין הפסידה ארה"ב 500 מיליארד דולר. מצטער, אנחנו לא הולכים לעשות זאת יותר", צייץ.
 

טראמפ איים להעלות את המכסים כאמור כבר בתחילת השנה, אולם הסכים לדחות את העלאת המכסים לאחר שהסינים הסכימו לשבת בשולחן הדיונים עם האמריקאים. כבר בשבוע שעבר הבית הלבן החל להגביר את הלחץ להגיע להסכם סחר עם סין והזהיר כי ארה"ב מוכנה לעזוב את שולחן הדיונים באופן מיידי.
"זה לא יימשך לנצח", אמר ראש המשלחת של הנשיא דונלד טראמפ מיק מולבני, "בשלב כלשהו בכל משא ומתן שאנחנו מגיעים אליו אנחנו קרובים לעשות משהו, אז אנחנו ממשיכים להגיע. מצד שני, בשלב מסוים אתה גם מרים את הידיים ואומר זה אף פעם לא יתקדם לשום מקום".