המניה של חברת התרופות "טבע" רשמה היום (שני) ירידות שערים חדות בשוק המניות של ניו יורק NYSE. לקראת השעה 22:00, התייצבה המנייה על ירידה של כ-15 אחוז, לאחר שמוקדם יותר היום עמדה הירידה על כ-16 אחוז. 



הירידה בשער המניה של "טבע" הייתה צפויה, אולם עוצמתה הפתיעה. בכל אופן, בעקבות הפרסומים שנפוצו ביום שבת לפיהן החברה מצויה במרכזה של פרשת תיאום מחירים של תרופות גנריות, הירידה כאמור הייתה בלתי נמנעת.

נכון לשעה 22:00, איבדה החברה כ-2.5 מיליארד דולר מערכה יחסית לשער הסגירה ביום שישי האחרון, יום המסחר האחרון של השבוע שעבר. בזמן הסגירה ביום שישי, שווי השוק של החברה הסתכם בכ-16 מיליארד דולר, ואילו בשעה 22:00 הלילה שווי השוק שלה מסתכם בכ-13.47 מיליארד דולר.
 
את הירידה הגבוהה יחסית אפשר להסביר בכך שהמנייה של טבע ספגה פעמיים, גם בגלל פרשת החשש לתיאום מחירים וגם בעקבות הצהרת סין על הטלת מכסים כבדים על הייצוא מארה"ב, שהובילה לירידה והשפעה שלילית כללית על שערי המניות. 

כזכור, בשבת פורסם כי "טבע" עומדת במרכז תביעה נגד מספר חברות תרופות גנריות, שעל פי התובעות העלו את מחירי התרופות שהן מייצרות באופן פיקטיבי, ותיאמו מחירים. על פי התביעה, חברות התרופות העלו את המחירים ברמות של עד 1,000% מערכן האמיתי. "יש לנו ראיות מוצקות שמראות כי תעשיית התרופות ביצעה הונאה של מיליארדי דולרים על העם האמריקאי", אמר היועץ המשפטי לממשלה של קונטיקט, וויליאם טונג. "כולנו תוהים מדוע מערכת הבריאות שלנו, ובמיוחד המחירים של תרופות מרשם, כל כך יקרות. זו הסיבה העיקרית למה". התביעה הוגשה בבית המשפט הפדרלי בקונטיקט בסיומה של חקירה, שנמשכה כחמש שנים, ועקבה אחר חברות ויצרניות התרופות. 
 
על פי התביעה, חברות התרופות מואשמות בניפוח המחירים של יותר מ-100 תרופות שונות. כמו כן, המדינות טוענות כי חברות התרופות קשרו קשר זו עם זו כדי ל"תקן" מחירים ולגייס את השווקים של התרופות בינם לבין עצמן, זאת במקום להתחרות זו בזו במחירי התרופות. כמו כן, התביעה מציבה את חברת "טבע" במרכז הקונספירציה, וטוענת כי היא קשורה באופן מהותי לעליית המחירים. במהלך תקופה של 19 חודשים, בין 2013-2015, טבע העלתה, על פי התביעה, באופן משמעותי את המחירים של כ-112 תרופות גנריות שונות, וכן שיתפה פעולה עם מתחריה בהעלאת המחירים של לפחות 86 תרופות. שיעור העלאת המחירים משתנה בין התרופות, אך לפי התביעה חלק מגיע למעל 1,000%. 
 
"טבע היא משתתפת עקבית במזימות המזוהות בתלונה זו. אך השיטה הזו מתפשטת ורחבת היקף", כך נכתב בתביעה. "באמצעות בכירי המנהלים ומנהלי החשבונות שלה, השתתפה טבע בסדרה של עליית מחירים רחבה עם יותר מתריסר יצרני תרופות, שכולם השתתפו בה ביודיעין וברצון". על פי התביעה, המדינות מבקשות פיצויים ועונשים לחברות המדוברות.