המטבע הבריטי בקריסה: הלירה שטרלינג הגיעה היום (שלישי) לשפל שלא היה כדוגמתו, כאשר ירדה ב-9% מאז חודש מרץ ל-1.2469 דולר, זאת לאחר שאתמול נרשמה ירידה של 0.5% בערך המטבע לעומת הדולר. הסקטור העסקי הבריטי מאוד מודאג מההתפתחויות האחרונות בתחום הפוליטי המקומי, ובכירים במגזר העסקי חוששים שלמשבר יהיו השלכות ישירות על הכלכלה.


כידוע, בשבועות אלו המפלגה השמרנית בוחרת את המחליף של ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי. כאשר המועמד המוביל הוא בוריס ג'ונסון, אשר הבטיח להוציא את בריטניה מהאיחוד האירופי ב-31 באוקטובר גם ללא הסכם.

בממסד העסקי הבריטי חוששים מג'ונסון, שאמר גם שהוא מעדיף ללכת למהלך של יציאה מהאיחוד האירופי גם ללא הסכם, משום שבדרך זו לא תצטרך ממשלת בריטניה לשלם דמי גירוש של כ-39 מיליארד לירות שטרלינג. כל הארגונים הכלכליים של בריטניה יצאו נגד דברי ג'ונסון, והצהירו שיציאה ללא הסכם תפגע באופן קשה ביותר בכלכלה הבריטית.


על פי נתונים שפורסמו בממלכה, ברבעון הראשון של השנה הצמיחה הכלכלית עלתה ב-0.3% בלבד. דין טורנר, אנליסט של הבנק השווייצרי המכובד UBS פרסם סקירה על המשק הבריטי, בה צוין כי "ברבעון השני הכלכלה הבריטית הייתה במגמת ירידה". הערכה זו לא בא כהפתעה, שכן בשבוע שעבר פורסמו נתונים לגבי המכירות הקמעונאיות, ומהם עלה כי ברבעון השני המכירות הצטמקו ב-1.6%.

כמו כן, בהקשר זה יש לציין גם את פרשת השגריר הבריטי, קים דארוק, שעוררה סערה בבית הלבן. כידוע, מדובר במסמך ששלח דארוק למשרד בחוץ בלונדון, ודלף לעיתונות, וממנו עולה כי השגריר כינה את טראמפ "לא יעיל" ו"חסר ביטחון". הנשיא זעם על דבריו, ויצא גם נגד מדיניות הממשל הבריטי בנושא הברקזיט, מה שגם פגע, ככל הנראה, במטבע הבריטי, זאת משום שהכעס של הנשיא מעמיד בסימן שאלה את האפשרות לחתימה על הסכם הסחר המהיר בין בריטניה וארה"ב - הסכם שבריטניה תזדקק לו במיוחד לאחר שתשלים את פרישתה מהאיחוד האירופי.