אם לא נזעק עכשיו, נשלם ביוקר: אחד הגנים הקסומים בהם ביקרתי בקיוטו, יפן, וששבה את לבי, הוא ריואנג'י. גן מלבני זעיר וחכם, בו מונחות 15 אבנים בגדלים שונים. ככל שתסתובבו מסביב לגן הצנוע, בכל עמדה, תמיד תהיה אחת האבנים נסתרת מעינכם. ככל שנבחן עצמנו ונדוש בעניין זה או אחר, תמיד תהיה נקודה נסתרת אחת לפחות, עליה לא חשבנו. יש נסתר בכל הצגה, אפילו הוא גן קסום, או הרעיון להעביר כסף וירטואלי מכל נקודה לנקודה בעולם. או במילים אחרות, ליברה של פייסבוק.
 
הבנק המרכזי של יפן בוחן את הרעיון של פייסבוק, מטבע בטכנולוגיית קריפטו, ליברה, המבקש להשתלט על העולם. הבנק היפני מוצא זוויות מפחידות שאולי אחרים לא רואים. אפילו שכבר היו שהעלו תהיות לגבי המיזם השאפתני של אימפריית ההשתלטויות המסחרית העולמית, החובקת גם את וואטסאפ ואינסטגרם, שכמעט כל אחד מאיתנו, אם לא כולנו, משועבדים להם יומם ולילה.
 
בשנת 2012 חצה מספר המשתמשים בפייסבוק את המיליארד נפש, ברבע הראשון של השנה היו פעילים בפייסבוק על בסיס חודשי כ־2.38 מיליארד משתמשים, וזאת כאשר אוכלוסיית העולם מסתכמת ב־7.53 מיליארד נפש. בשנת 2012 אינסטגרם, שצברה פופולריות, נרכשה על ידי פייסבוק. במאי השנה מספר המשתמשים באינסטגרם הגיע למיליארד בני אדם. ומכיוון שאף לא רגולטור אחד חשב שצריך לעצור את תמנון הפייסבוק, אין פלא שתאבונו גובר וכעת הוא מנסה לייצר מטבע עולמי. 
 

הבנק היפני טוען כי למרות שהמטבע המוכרז יהיה מגובה במטבעות רגילים ואג"ח ממשלתי של מדינות בעולם, יהיה קשה מאוד לרסן אותו באסדרה כלשהי והוא יביא לסיכון במערכת הפיננסית. זה יהיה כסף וירטואלי לחלוטין, שונה לחלוטין מכל צורה של תשלום דיגיטלי, מציין הבנק היפני.

ליברה. צילום מסך

 
העובדה שפייסבוק החליטה לתת למטבע גיבוי של מספר מטבעות קיימים, נועדה למנוע פיקוח או אסדרה של המטבע, טוענים עוד היפנים, שממש פוחדים מפלישה של המטבע אליהם. בטוקיו חוששים שאם פייסבוק תמיר את הליברה ליפנים בכסף שתאסוף מהאוכלוסייה היפנית ומבתי עסק מקומיים, היא תעשה שימוש בהון שצברה בכדי לרכוש אג"ח ממשלתי יפני. רכישות כאלו בקנה מידה רחב עלולות להעלות את מחיר האג"ח בשיעור משמעותי ולהפחית את הריבית במשק היפני, שגם כך היא אפסית, מה שיזעזע את המערכות הפיננסיות בארץ השמש העולה.
רגולציה עכשיו

יפן אינה המדינה היחידה המודאגת מהמטבע החדש והחמקמק. בבזל, שוויץ, ממוקם הבנק הבינלאומי לסילוקין, the Bank for International Settlements. מדובר במעין בנק־על עולמי, הקובע רגולציה בנקאית לכל העולם ושעל פיו נוהגת מערכת הבנקאות העולמית. הבנק מזהיר כי יש לתאם עמדות מול הליברה, בשל הסיכונים הטכנולוגיים הטמונים במטבע החדש, למרות שהבנק אינו רואה סכנה מיידית להצטמקות המערכת הבנקאית המסורתית. לפי הבנק, שילוב של איסוף נתוני עומק על מיליארדי בני אדם, יחד עם פעילות המטבע, עלולים לשבש מערכות פיננסיות. 
 
צרפת כבר הודיעה כי היא מקימה גוף לתיאום שיסתמך על שבע המדינות החזקות בעולם, 7G, כדי לבחון יחדיו את המטבע המאיים. הצרפתים מאוד חוששים כי המטבע החדש יאפשר הלבנת הון, ולכן פועלים ליצירת רגולציה בסוגיה. שר האוצר הצרפתי ברונו לה מר לא מסתפק בכך. הוא חושש כי המטבע יחליף מטבעות של אומות מסביב לעולם ולכן סבור שאסור לליברה להתקיים.
 
גם הבנק שיושב בבזל טוען כי שבע המדינות החזקות והגדולות בעולם או ארגון עשרים המדינות, G20, חייבים לבחון ולהכין עצמם מול הליברה. הבעיה היא שפרט לצרפת, רוב המדינות, כולל ארה"ב, מגמגמות מול הליברה. אף אחת אינה רוצה להצטייר כמתנגדת לקידמה הטכנולוגית, וכל אחת מחכה שאחרת היא שתטען שהמלך עירום - או יותר מדויק במקרה זה, מסוכן - ותוציא את הערמונים מהאש. 
 
כולם זוכרים את פעילותה הלא חוקית של פייסבוק במערכות בחירות. למשל, האפשרות שנתנה לקיימברידג' אנליטיקה הבריטית לכרות נתונים ושמות מהרשת החברתית לטובת מניפולציות בבחירות האחרונות לנשיאות בארה"ב. מתברר כי גם חברות אחרות הורשו לכרות נתונים אישיים של פרטים ממאגרה של פייסבוק. זאת כמובן ללא ידיעת המשתמשים התמימים ברשת החברתית הגדולה בעולם.

פייסבוק מתגוננת מביקורת. צילום: רויטרס

 
פייסבוק מצידה עונה לביקורת על המטבע ואומרת כי הקימה ארגון משפטי חדש בשם קליברה, שיהיה קונצרן עצמאי וקונסורציום עצמאי, איגוד הליברה, שיהיה אחראי לפיתוח ולניהול המטבע. המטבע החדש יאפשר, לפי פייסבוק, העברות מהירות של כסף, ליברה המגובה באג"ח עולמי, בכל העולם. נגיד הבנק של אנגליה מארק קרני אומר כי הבנק בראשותו מתייחס בראש פתוח למטבע החדש, אך לא עם דלת פתוחה. בניגוד למה שקרה במדינות, שקודם נתנו לפייסבוק ולרשתות אחרות להשתלט על העולם ורק אחר כך התעוררו והחלו להגביל את צעדיהן, הפעם דרושה לטענתו קודם כל רגולציה ואסדרה - לפני שיאפשרו לליברה לפעול.
 
לדברי קרני, חובת הבנק המרכזי היא בראש ובראשונה לנתיניו. עליו להגן על הצרכנים, למנוע הלבנת הון ולהגן על נתוני הפרט. עוד אומר הנגיד האנגלי כי אם מפתחים מטבע כמו ליברה, הפלטפורמה צריכה להיות בקוד פתוח, שיאפשר גם למתחרים להיכנס לתחום באותם תנאים. מובן שהשלטונות ייאלצו לבחון את השפעת המטבע החדש על היציבות הפיננסית והמדיניות המוניטרית, מציין עוד קרני.
שאלת המיסוי

מעניין שלפי שעה אף אחד לא שאל - משום שכמו בגן היפני, לא רואים את התמונה במלואה - למי המערכת החדשה תשלם מסים. כבר היום אירופה מתמהמהת מול פייסבוק בסוגיה. לרשת החברתית היו בשנת 2018 הכנסות בסך 55.8 מיליארד דולר, הוצאות מחקר ופיתוח בסך 10.3 מיליארד דולר ורווח תפעולי של 24.9 מיליארד דולר. אולם, היא שילמה מסים בגובה 3.25 מיליארד דולר בלבד. בדיחה. בעיקר כשמדובר בחברה עם שווי שוק המגיע לכ־560 מיליארד דולר.
 
צרפת, שנמאס לה לחכות למסים שפייסבוק אינה משלמת כראוי לדעתה, כבר הודיעה כי תטיל מס חברות, ללא קשר למושבה של ההנהלה ומעשיה. פריז לא תאפשר למשוך הכנסות מצרכנים צרפתים ולשלם מעט מסים במקומות אחרים בעולם, שם פייסבוק מצאה מקלט מס. שאר המדינות, כולל ישראל, מגמגמות, פוחדות מענק הטכנולוגיה, המאיים לבלוע את העולם. 
 
יו"ר הבנק הפדרלי האמריקאי, הפד, ג'רום פאוול, אומר כי הרעיון של הליברה עודנו בחיתוליו. אנשי פייסבוק נפגשו עם הנהלת הפד ודנו עמה על הרעיון, שנבחן על ידי הבנק. לפי פאוול, נכון שיש יתרונות למטבע הווירטואלי ליברה, אך יש גם סיכונים. בכל מקרה, להערכתו תהיה רגולציה בינלאומית של המטבע וארה"ב תתרום את חלקה. עוד אמר כי צריך לזכור כי פרט להעברת כסף יש לאפליקציה שימושים רבים אחרים. בקיצור, שוב גמגום, והפעם מצד ראש הבנק הכי חשוב בתבל. הנהלת פייסבוק נפגשה גם עם הנהלת הבנק הבינלאומי בבזל בכדי לרכך התנגדות. אולם, נציג הבנק אמר כי אינו יודע יותר ממה שפייסבוק פרסמה בהודעתה לתקשורת. 
 
ולמי שעדיין לא ירד לסוף דעתנו, נסביר את מה שנסתר, כמו בגן היפני. בעזרת הליברה תוכל פייסבוק ללמוד עוד יותר על התנהגות מיליארדי בני אדם בעולם, על העדפות הלקוחות וכמובן על יכולותיו ומגבלותיו הפיננסיות של כל אדם או ארגון. כבר היום פייסבוק עושה שימוש ציני במידע שהיא אוספת עלינו ועל העדפותינו, בכדי שניירט פרסומות ומודעות המתאימות לנו. מחר, באמצעות הליברה, פייסבוק תשלים את ההשתלטות על חיינו - כשגם תרוקן את כיסנו. כבר לא תצטרכו חשבון בנק. האח הגדול ידאג לרושש אתכם בהדרגה. 
 
כמות המידע שתהיה למערכת איגוד הליברה תהיה עצומה. אומנם ישנן המון חברות בתחום הפינטק, מערכות פיננסיות מבוססות טכנולוגיה, אבל לאף אחת אין את היקף המידע העצום והאינסופי שיש לפייסבוק, שאפילו לממשלות אין על אזרחיהן. כולם חשופים לגמרי וחסרי הגנה מול פייסבוק.

עם ליברה, פתאום כל נושא המלחמה בהון השחור והקמת גופים למניעת הלבנת הון ייראו מגוחכים. לממשלות לא תהיה אפשרות למנוע הלבנת הון או העברות כספים בינלאומיות באלפיות השנייה מנוכל אחד לארגון פשע שני. והן גם לא יוכלו לגבות מסי אמת. כל אחד ילמד מפייסבוק להחנות את כספו הווירטואלי באיים שמעולם לא שמע עליהם קודם, איים של מקלטי מס, הזקוקים רק לקווי תקשורת לוויינית במהירות האור. 
 
ואם אתם חושבים כי אתם חכמים ותוכלו למנוע חדירה לכיסכם, הנה דוגמה שמוכיחה שטעות בידכם. מתברר כי פייסבוק וגם eBay נתפסו על ידי רשות ההגבלים העסקיים בבריטניה, הדואגת לתחרות הוגנת בפרסום, לאחר שפרסמו "ביקורות מפוברקות", כאילו היו חוות דעת של צרכנים מהקהל הרחב. הרגולטור הבריטי דרש בסוף החודש שעבר משתי החברות לעבור במסרק על אתריהם ולעקור מהשורש את הביקורות האלה. פייסבוק אמרה כי הסירה את המודעות המציעות ביקורות מפוברקות. השאלה המדאיגה היא, מדוע הייתה צריכה הרשת החברתית בכלל לקבל הערה מהרגולטור הבריטי כדי לעשות זאת.
 
צדיקים בסדום
ובכל זאת, יחד עם שר האוצר הצרפתי יש עוד כמה צדיקים בסדום, המתנגדים לרעיון הליברה. כך, יו"ר ועדת השירותים הפיננסיים בבית הנבחרים האמריקאי, מקסין ווטרס הדמוקרטית, הדורשת מפייסבוק להפסיק מיד את תוכנית הליברה - עד שהקונגרס ידון בסוגיה. מדובר בהקמת בנק ללא כל תהליך סדור, היא אומרת.
 
מחוקקים נוספים כמו פטריק מקהנרי הרפובליקאי ושרווד בראון הדמוקרט, יוצאים גם הם נגד התוכנית השאפתנית, ואומרים שהיא תפגע בפרטיות. פייסבוק בחוכמתה החליטה לשתף פעולה עם מספר חברות כדי לרכך הביקורת המוטחת בה. היא צירפה למיזם חברות כמו "מאסטרקארד", "אובר", "ויזה" ו"פיי פאל". כך, יותר חברות ישתתפו בחגיגה ומנקודת ראותה של פייסבוק - אולי הלחץ של הפוליטיקאים יפחת. כדי למנוע חסימה, פייסבוק מגבה את המטבע שלה לא רק בדולרים, אלא גם ביורו ובעוד מטבעות, מה שייאלץ בנקים מרכזיים בעולם לתאם עמדות. 
 
אם המהלך של פייסבוק יצלח, הכוח עלול לעבור מבנקים מרכזיים של מדינות, שיש להם סדר יום ציבורי לטובת האזרחים, לידי חברות פרטיות, שהדבר האחרון שמעניין אותם זה איכות החיים של האזרחים. החברות האלה חושבות קודם כל על האינטרסים שלהן ועל הרווחים שלהן, ולהשגת מטרה זו כל האמצעים כשרים. 

פייסבוק. צילום: Getty Images

 
מהסקירה לעיל עולה בבירור שמדינות העולם טרם התעוררו. אולם, אם לא יושמע קול זעקה, בחצי הראשון של 2020 השליטה העולמית תעבור למדינת פייסבוק, שלה מיליארדי נתינים. מדובר במונופול דורסני, ללא תחרות של ממש. זוהי המעצמה הגדולה בתבל. ללא נושאות מטוסים, מטוסי קרב או צבא, רק טכנולוגיה מסממת, המכניסה מאות מיליארדי דולרים, בהם אפשר לקנות כמעט כל אחד. והתשלום יהיה במטבע ליברה העובר לסוחר, היישר מהארנק האלקטרוני שפייסבוק תספק חינם אין כסף.
 
פייסבוק "תקל" עליכם, כמובן. תוכלו להעביר כסף וירטואלי גם באמצעות ווטסאפ, בו עושה כל פרט שימוש 23 פעם ביממה בממוצע. 3 מיליון חברות עושות שימוש באפליקציה הזו לעסקיהם, וגם הן יהיו טרף. פייסבוק אינה אוהבת מתחרים, בלשון המעטה, וכעת גם הבנקים יהיו מתחרים שלה. נשאלת השאלה, מדוע אינה רוכשת בנקים, כפי שרכשה מתחרות אחרות. התשובה פשוטה: מדוע לשלם, אם אפשר להקים בנק עולמי חינם ללא הגבלות רגולטוריות? 
 
רעיון העברת כספים בטכנולוגיה חדשה של קריפטוקארנסי, שימוש בבלוקצ'ין, אולי טוב. כפי שהיה בזמנו רעיון הדפסת כסף נייר במקום שימוש במטבע זהב ומתכת כסף, או הופעת כרטיסי האשראי. אולם, יהיה זה משגה גדול לאפשר לקונגלומרט פייסבוק להשתלט גם על התחום הפיננסי בחיינו. במקום לאפשר זאת צריך לפרק את פייסבוק לכמה חברות ולדרוש שתשלם מסים בכל נקודה בה היא פעילה. האמריקאים ידעו בשנת 1984 לפרק את ענקית התקשורת "בייל" לשבע חברות. כך ייעשה לפייסבוק - אם חפצים חיים אנחנו. כמה חבל שלא כולם רואים התמונה המלאה (של האיום) - כמו בגן ריואנג'י.